کد خبر: ۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه در هفته جاری نرخ مرغ‌های قطعه بندی شده تعیین خواهد شد، از آغاز توزیع هوشمند برنج ایرانی خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا، سید جواد ساداتی نژاد در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه به ایام سال نو و ماه رمضان نزدیک می‌شویم و همیشه در این ایام بازار و تامین رونق خاصی دارد، گفت:از اواخر آبانماه برنامه ریزی‌های لازم برای تامین اقلام مورد نیاز شب عید و ماه رمضان انجام شده است و هیچ مشکلی در تامین اقلام نداریم.

 

برنج به صورت هوشمند توزیع می‌شود



وی ادامه داد: تلاش داریم بیش از ۵۰ درصد میوه شب عید را از طریق سامانه‌های هوشمند توزیع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای تولید محصولات بخش کشاورزی نیاز به زمان دارد و تقویم آن مشخص است. نتایج برنامه ریزی‌هایی که در حال حاضر انجام می‌دهیم را در آینده خواهیم دید و آنچه امروز می‌بینیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های است که در گذشته انجام شده است. اما در تلاش هستیم با کمک اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بازار را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم میزان تولید و سطح کشت سیب‌زمینی و برنج را از طریق برنامه‌ریزی مدیریت کنیم، گفت: حوزه کشاورزی حوزه حوادث غیرمترقبه است. زیرا مرتبط با اقلیم است. در سیل اخیر حدود ۵۰ هزار تن سیب زمینی از دست دادیم. البته تلاش داریم که با سازوکاری که اتخاذ کردیم این بازار را کنترل کنیم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که آرامش را در بازار این اقلام ایجاد کنیم.

ساداتی نژاد در ادامه با بیان اینکه در کشور ٢.٢ میلیون تن برنج تولید می‌کنیم و حدود ۱میلیون واردات داریم، گفت: سال گذشته دچار خشکسالی شدیم که میزان تولید برنج ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت. این کاهش تولید در بازار اثرگذاشته است. اما خشکسالی و کاهش تولید موضوع جدیدی نیست و فقط مربوط به امسال هم نیست.

وی افزود: در برنج خارجی کسری‌ها را جبران می‌کنیم. بخش خصوصی نیز سابقه خوبی در تامین برنج دارد. وضعیت مطلوبی در ذخایر راهبردی برنج داریم و به محض کسری در بازار آن را تامین میکنیم. با توزیع برنج خارجی تنظیم بازار قطعا صورت می‌گیرد. محدودیتی در توزیع نداریم. توزیع هوشمند هم انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از توزیع هوشمند برنج ایرانی خبر داد و گفت: از روز گذشته توزیع برنج ایرانی در سامانه‌های هوشمند انجام شده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه علاقمند به دخالت در بازار نیستیم، گفت: تلاش داریم در کنار اتحادیه‌ها و تشکل‌ها باشیم و بخش خصوصی نیز متولی بازار باشد. اما این موضوع نیاز به زمان دارد یقین دارم هر چه که پیش برویم این تعاملات بیشتر خواهد شد.

وی همچنین به ذخایر روغن نیز اشاره کرد و گفت:۳۰۰میلیون دلار ارز برای واردات روغن تخصیص داده شده است و هیچ مشکلی در تامین ارز وجود ندارد. همچنین ذخایر خوبی هم در بخش روغن داریم.

یک میلیارد دلار ارز در ماه برای واردات نهاده‌های دامی

وی در خصوص غیر واقعی بودن قیمت مرغ‌های قطعه بندی شده در بازار گفت: این هفته نرخ مرغ‌های قطعه بندی شده تعیین خواهد شد. قصد داریم قیمت مناسبی هم برای اصناف و هم مصرف‌کنندگان تعیین کنیم.

ساداتی نژاد در پاسخ به این سوال که وضعیت تأمین نهاده‌های دامی تا پایان سال به چه صورت است؟ گفت: نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شوند در سامانه بازار قرار گرفته و توزیع خواهند شد و حداکثر نظارت بر توزیع صورت می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ماهیانه یک میلیارد دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی در نظر گرفته شده است. ارز نهاده‌های دامی دی‌ماه تامین و پرداخت شده و برای بهمن و اسفند نیز این ارز تامین شده است. همچنین در نظر داریم نهاده مورد نیاز فروردین ماه را در انتهای سالجاری تامین کنیم. تلاش ما این است که بتوانیم ضعف‌های موجود را در این بخش برطرف کنیم. اولویت توزیع نهاده‌های دولتی نیز طیور و گاو‌های شیری است که البته به دام‌های روستایی و عشایری نیز نهاده تخصیص داده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سه استان گیلان، مازندران و گلستان قطب تولید برنج در کشور هستند، گفت: می‌توانیم با زهکشی در اراضی شمال کشور و استفاده از آب سبز یک میلیون تن برنجی را که وارد می‌کنیم، خودمان در کشور تولید کنیم. بیش از ۱.۲ میلیون هکتار اراضی را باید به سمت زهکشی ببریم. شاید بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد و البته امری زمانبر است.

به گفته وی در حال انجام مطالعات کارشناسی این طرح هستیم باید برای تامین مالی آن بحث فاینانس خارجی، کنسرسیوم‌های تامین مالی و اجرای آن از محل تهاتر نفت بررسی شود.

استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم در زهکشی اراضی شمال

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد کشاورزی برای تولید برنج از قرارگاه خاتم کمک گرفته است یا خیر؟ گفت: قرارگاه خاتم در گلستان عملیات زهکشی اراضی را انجام می‌دهد؛ بنابراین گفت وگویی در این زمینه صورت گرفته است تا بتوانیم از ظرفیت زهکشی این قرارگاه استفاده کنیم.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت مکانیزاسیون نیز اشاره کرد و گفت مکانیزاسیون در بخش‌های مختلف کشاورزی به خصوص باغبانی وضعیت مناسبی ندارد و این در حالی است که مزیت نسبی کشور باغبانی است. در حقیقت در زمینه مکانیزاسیون نظم و توزیع مناسبی نداشته در قطب‌های کشاورزی علاوه بر مکانیزاسیون در صنایع تبدیلی و فرآوری هم دچار چالش‌هایی هستید که البته در این خصوص برنامه‌هایی داریم و بایستی بخش خصوصی هم پای کار بیاید.

به گفته وی قرار گاه سرمایه گذاری در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و در این قرارگاه از بخش خصوصی دعوت به سرمایه گذاری شده است. در حوزه مکانیزاسیون نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داریم اگر می‌خواهیم کشاورزی را از معیشتی به تجاری تبدیل کنیم باید بخش مکانیزاسیون را تقویت کنیم.

سنددار کردن اراضی کشاورزی تا پایان دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ۴درصد کشاورزی دارای سند هستند گفت: با روندی که در پیش داریم شاید تا ۳۰،۴۰ سال آینده طول بکشد همه اراضی سند دار شود. باید یک بار برای همیشه این موضوع را حل کنیم. این که کشاورز ما سند زمین نداشته باشد موضوع خوب نیست. یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم سنددار کردن اراضی کشاورزی است که البته کار بسیار سختی بوده و بین قوه‌ای است.

وی همچنین از قرارگاه صدور اراضی کشاورزی نیز خبر داد و گفت: سه شنبه هر هفته جلسه صدور اسناد اراضی در این قرارگاه تشکیل می‌شود و قصد داریم تا پایان دولت سیزدهم همه اراضی سند دار شود. از بهمن ماه نیز این طرح از استان زنجان شروع می‌شود.

مشکلی در تامین سیب زمینی نداریم

ساداتی نژاد در ادامه گفت: ۶۰۰ هزارتن سیب‌زمینی در انبار داریم به زودی سیب زمینی‌های جنوب هم وارد بازار می‌شود. اگر چه بخشی از سیب زمینی‌ها در سیلاب از بین رفت، اما برخی سوداگران هم در بازار هیجان ایجاد کردند که ما هم با ابزار‌های نظارتی خود پیگیر این موضوع هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است سازمان محیط زیست و منابع طبیعی با هم ادغام شوند یا خیر؟ گفت: رئیس سازمان محیط زیست بر اساس دغدغه‌ای که داشت پیشنهاد داد سازمان محیط زیست و منابع طبیعی با یکدیگر ادغام شود. حوزه محیط زیست حوزه نظارتی است، اما سازمان منابع طبیعی وظایف اجرایی دارد وادغام این دو سازمان می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. این نوع ادغام از نظر کارشناسی نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی به توافقات ایران و روسیه در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه غلات اتفاقات خوبی رقم خورده است و تبادلات کشاورزی با ارزشی انجام شده است. بعد از سفر برنامه‌ریزی‌های انجام شد و هیاتی از روسیه از بخشی از صنایع لبنی بازدید کردند. هفته آینده نیز طرف روسی از گلخانه‌ها بازدیدی خواهند داشت.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.