مخاطب ۲۴- اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای خطاب به تشکلهای صنفی، واحدهای صنفی نانوایی و عموم مردم اعلام کرد: به منظور ساماندهی فروش نان به صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاههای اینترنتی، فروش تلفنی و …) دستورالعمل فروش اینترنتی نان تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شده است.
به موجب این اطلاعیه، منظور از سکوی فروش غیرحضوری نان، بنگاه اقتصادی دارای مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح است که بستر مناسبت برای نمایش واحدهای تولید نان و محصولات عرضه شده توسط آنها، ثبت سفارش خرید، بستهبندی، پیگیری سفارش و تحویل نان به مشتریان را فراهم میکند.
بر اساس ماده (۳) این دستورالعمل، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانواییهای یارانهای در سکوها میتواند «مطابق نرخ نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، نانواییهای یارانهای (نوع ۱ و ۲) بر روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت میشود.
ماده (۴) این دستورالعمل تاکید دارد: «نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس، انواع سبزیجات و …) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بستهبندی و هزینه حمل و تحویل نان، میتواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به صورت شفاف و تفکیک شده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود. تبصره: سقف نرخ انواع افزودنیها و خدمات سکو (بسته بندی، حمل و نقل و …) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تأیید کمیسیون نظارت شهرستانها تعیین میشود.»