کد خبر: ۴۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۵

دارو‌های گیاهی را خودسرانه مصرف نکنید

دبیر علمی نخستین کنگره علمی طب ایرانی با بیان "تاکنون ۲۵۰۰ داروی گیاهی و فرآورده طب سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرده‌اند. "، نسبت به مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی هشدار داد.
دارو‌های گیاهی را خودسرانه مصرف نکنید

مخاطب۲۴- حسین رضایی‌زاده؛ دبیر علمی نخستین کنگره علمی طب ایرانی امروز در نشست خبری در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که با صدور مجوز‌ها از سوی سازمان غذا و دارو تعداد دارو‌های طبیعی و سنتی بسیار زیاد و متنوع شده است و نیاز جامعه را برطرف می‌کند، اظهار کرد: تاکنون ۲۵۰۰ داروی گیاهی و فرآورده طب سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرده‌اند.
گیاه دارویی با داروی گیاهی تفاوت‌های بسیاری دارد، داروی گیاهی فرآورده‌ای متشکل از گیاه یا گیاهان است که موارد مصرف مشخص دارد و مانند دارو‌ها بروشور و نحوه مصرف خاصی دارد، گیاه دارویی گیاهی است که استاندارد مشخصی روی آن اعمال نشده است و بسته به اقلیم و کشوری که در آن می‌روید مواد مؤثره متفاوتی دارد.

وی با اشاره به تبلیغات اغواگرانه برخی دارو‌ها با عنوان داروی گیاهی در فضای مجازی افزود: مردم اگر می‌بینند که یک دارو در فضای مجازی با ادعای گیاهی بودن به‌طور معجزه‌آسا تبلیغ می‌شود باید به آن شک کنند، زیرا بسیاری از این دارو‌ها از جمله دارو‌های لاغری که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند حاوی مواد مخدر هستند، از سوی دیگر برخی تصور می‌کنند که با مصرف دارو‌های گیاهی یا گیاهان دارویی به‌صورت خودسرانه اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و ضرری هم ندارد، اما برخی از همین دارو‌های تأییدشده می‌توانند در گروه‌های خاص مانند زنان به‌راحتی منجر به سقط جنین یا مشکلات جنینی و بارداری شوند.
رضایی‌زاده بیان کرد: انجمن علمی طب سنتی در چندسال گذشته سعی کرده است از طریق ارتباط با پلیس فتا و دستگاه‌های مرتبط با نظارت بر فضای مجازی، سوداگری‌ها را کاهش دهد، اما مهمترین راه برای جلوگیری از افراط و تفریط در این خدمات، اقدامات رسانه‌ای و آگاه‌سازی مردم است؛ برخی اوقات بیماری‌های صعب‌العلاج باعث می‌شوند فرد به هر روشی برای درمان خود متوسل شود، اما امروزه نگاه آکادمیک و روشمند توسعه یافته که به کاهش این معضلات کمک کرده است.

دبیر علمی نخستین کنگره علمی طب ایرانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پوشش بیمه‌ای خدمات طب سنتی گفت: در زمان حاضر ویزیت متخصصان طب سنتی تحت پوشش بیمه است؛ پیشنهاد ما این بود که بسته خدمتی طب سنتی برای بیماران ارائه شود تا بیمارانی در گروه‌های خاص که بیشترین مراجعه و نیاز به خدمات طب سنتی را دارند دارو‌ها و خدمات طب سنتی را تحت پوشش بیمه دریافت کنند، اما به‌صورت غیرکارشناسی و عجولانه تصمیم گرفته شد که یک سری خدمات مداخله‌ای تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که ممکن است نیاز کاذب ایجاد کند.

وی راجع به برگزاری نخستین کنگره علمی طب ایرانی از ۹ تا ۱۱ خردادماه تصریح کرد: این کنگره بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده خواهد داشت؛ در راستای بین‌المللی‌سازی طب ایرانی ما به‌شکل حضوری و مجازی با کشور‌های مختلف از قاره آمریکا، اروپا و شرق آسیا ارتباطات بسیار خوبی برقرار و همایش‌های مجازی و حضوری را برگزار می‌کنیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب
اولین بار است که دو انسان در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. این دستاورد مهم که محققان استارتاپ REMspace مدعی آن هستند، نشان می‌دهد رؤیای شفاف (Lucid Dream) می‌تواند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را معرفی کند. در این آزمایش جدید، شرکت‌کنندگان در خانه‌های خود خوابیده بودند سپس دستگاهی امواج مغزی و داده‌های پلی‌سومنوگرافی آن‌ها را از راه دور ردیابی کرد. زمانی که سرور دستگاه تشخیص داد اولین شرکت‌کننده وارد وضعیت رؤیای شفاف شده، کلمه تصادفی تولید‌شده با زبان مخصوص Remmyo را از طریق ایرباد برای او در وضعیت خواب ارسال کرد.
۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید! ۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید!
اگر اهل پیروی از رژیم ‌های غذایی سالم باشید، حتما می‌ دانید که مصرف میوه خشک تا چه حد برای سلامتی مفید است. میوه‌های خشک مملو از مواد مغذی سالم هستند و بسیاری از آن‌ ها به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارند، از نظر متخصصان تغذیه به ‌عنوان یک ابرغذا در نظر گرفته می‌ شوند. به همین دلیل مصرف این خوراکی در میان ‌وعده برای کودکان و بزرگسالان همواره توصیه می‌ شود. در ادامه شما را با 7 راز مهم درمورد مصرف میوه خشک آشنا خواهیم کرد.
هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد
هادی چوپان نتوانست عنوان قهرمانی‌اش در مستر المپیا که دو سال پیش به دست آمد را تکرار کند.
فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴ فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴
هادی چوپان بامداد امروز در مقدماتی مسترالمپیای 2024 مقتدرانه حاضر شد و حالا ساعت 5:00 بامداد روز یکشنبه 22 مهر برای کسب قهرمانی مستر المپیا در فینال رقابت می‌کند.
رافائل نادال از تنیس خداحافظی کرد؟ رافائل نادال از تنیس خداحافظی کرد؟
رافائل نادال اعلام کرد که رسما بازنشسته شده و تنیس برای او به اتمام رسیده است.
کشف ۷ میلیارد تومان لباس قاچاق در تهران کشف ۷ میلیارد تومان لباس قاچاق در تهران
رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف ۳ هزار و ۲۴۹ ثوب البسه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالا‌های کشف شده را ۷ میلیارد تومان برآورد کردند.
۹ پرده از نبردی که تل آویو علیه تهران به راه انداخت ۹ پرده از نبردی که تل آویو علیه تهران به راه انداخت
لفاظی‌ها در تل‌آویو علیه ایران در شرایطی طی روزهای اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته است که مقام‌های این رژیم علاوه بر متحمل شدن ضربات سنگین ازسوی ایران در جریان عملیات «وعده صادق ۲»، در پیشبرد رویکردهای مدنظرشان در عرصه عملیات روانی نیز شکست خورده‌اند.
برگزیده
بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت
بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر