کد خبر: ۴۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
سید محمد علی آل هاشم پدیده بود

"حالم بد است، صدای آمبولانس‌ها را می‌شنوم"

پس از انتشار نتایج انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان در ۱۴ اسفند ۱۴۰۲، آرا آیت الله سید محمد علی آل هاشم، منتخب استان آذربایجان شرقی، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

مخاطب۲۴- فائزه صدر، خبرنگار- سید محمد علی آل هاشم با ۸۵۰ هزار و ۲۸۰ رای به عنوان نفر اول فهرست نامزد‌های آذربایجان شرقی معرفی شد و ۴ نامزد دیگر با فاصله معنا داری از او دیده می‌شدند. تعداد رای‌های این خطیب جمعه با مجموع آرای چهار نامزد دیگر استان برابری می‌کرد.
در هیچیک از استان‌های کشور تعداد آرا منتخب اول به تعداد رای‌های آیت الله آل هاشم نمی‌رسید، بجز دو استان تهران و خراسان رضوی که با توجه به جمعیت بالای هر دو منطقه و مقایسه تعداد رای دهندگانشان، با جمعیت رای دهنده در استان آذربایجان شرقی، مشخص می‌شد که سبد رای آل هاشم کیفیت بالایی دارد.

نتایج انتخابات خبرگان از محبوبیت آیت الله آل هاشم در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز و شمالغرب کشور نشان داشت، محبوبیت وی چند برابر بیشتر از سایر علمای هم سطح او بود. او در بی رونق‌ترین انتخابات پس از انقلاب، از استان آذربایجان شرقی که کمترین میزان مشارکت اش در چهل سال گذشته را ثبت کرده بود ۸۵۰۲۸۰ رای گرفت به نوعی که گفته می‌شد حضور آل هاشم در این انتخابات منجر به مشارکت شده و به صندوق‌ها آبرو داده است.
آمار‌ها در تفسیر نشان دهنده جایگاه آل هاشم به عنوان پدر معنوی شهروندان استان آذربایجان شرقی بود که وی را نمادی از روحانیت اصیل شیعه می‌دیدند که با جامعه فاصله و زاویه ندارد یا حداقل سعی می‌کنند از فاصله‌ها بکاهد و از این رو همواره پشتوانه مردمی قدرتمندی دارد.
اگر چه آیت الله سید محمد علی آل هاشم، با سمت نماینده، ولی فقیه در تبریز ساکن شده بود، اما در سبک و سیاق یک روحانی ساده و پیش نمازی که در قدم اول یکی از شهروندان این شهر است، زندگی می‌کرد.


خاندان آل هاشم در تبریز شناخته شده اند. بیشتر بزرگان این خانواده روحانی، کاسب بازار یا فرهنگی هستند و عموما به خوشنامی شهره اند. اما دو شخصیت در میانشان آوازه و محبوبیت بیشتری دارند. همگان آیت الله سید محمد تقی آل هاشم و پسرش سید محمد علی را، حتی قبل از اینکه پسر به عنوان نماینده، ولی فقیه در استان تعیین شود می‌شناختند.
آل هاشم‌ها اهل خیابان وحدت هستند، اگر چه آن محله جزو قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین مناطق تبریز است، در ادبیات شهری امروز پایین شهر حساب می‌شود. هر سال عید غدیر، آل هاشم‌ها در خانه را باز می‌گذارند و به پای هر مهمانی که از در وارد شود بلند می‌شوند و می‌نشینند. خانه آقا سید محمد تقی در سایر روز‌های هفته نیز محل رفت و آمد مردم است. پدر امام جمعه فقید تبریز زیست ساده‌ای دارد و در سبک و سیاق یک روحانی سنتی زندگی می‌کند.
پیر مرد ظهر‌ها در مسجد بازار و شب‌ها در مسجد سید حمزه نماز می‌خواند. کمتر کسی است که آقا سید محمد تقی را در بازار ندیده باشد. قد اش خمیده و بدن اش فرتوت است، اما هر روز طول بازار تبریز را با قدم‌های آهسته می‌پیماید تا به وظیفه اصلی اش که پیش نمازی مسجد است برسد.
وقتی آیت الله سید محمد علی آل هاشم به تبریز آمد، شیوه سلوک و مردم داری پدر را ادامه داد. برای سکونت به سمت بالای شهر نرفت، دور و بر ملک و املاک، ساخت و ساز، بنگاه داری و دیگر کار‌های اقتصادی هم نگشت. انتخاب کرده بود روحانی باشد و یک روحانی مردمی ماند.
آیت الله سید محمد علی آل هاشم، عید غدیر در محل کارش، دفتر نماینده، ولی فقیه در تبریز نمی‌ماند و به رسم بزرگتری و کوچکتری در خانه پدرش مهمانان داری می‌کرد، ولی در نماز جمله پدر پشت سر پسر نماز می‌خواند. آیت الله محمد تقی آل هاشم در وصف پسرش می‌گوید: "او پدر من بود و به عنوان نماینده، ولی فقیه، اطاعت از او را بر خود واجب می‌دانستم. "
وقتی آقا سید محمد علی، امام جمعه تبریز شد، اولین دستوری که داد برداشتن نرده‌هایی بود که بین صف اول نمازگزاران و مردم فاصله می‌انداخت. ورود و خروج از درب تشریفات را حذف کرد و خودش مثل نمازگزاران پای پیاده از درب اصلی تردد می‌کرد. بعد‌ها برای صرفه جویی در مصرف برق دستور داد لوستر‌های مصلا را خاموش کنند.

بیشتر بخوانید

آیت الله آل هاشم نه به عنوان نماینده، ولی فقیه، بلکه به شکل یکی از شهروندان عادی در شهر تردد می‌کرد. اکثر روحانیون و علمایی که مردم تبریز چندین دهه در مقام مدیر و مسئول می‌شناختند، با مردم حفظ فاصله داشتند. از این رو مواجهه با آیت الله آل هاشم در نانوایی، سوپر مارکت، مترو، بازار، صف اتوبوس یا در سایر نقاط شهر برای شهروندان شیرین بود.
در یک مورد حضور آقای آل هاشم در ورزشگاه یادگار امام تبریز برای تماشای بازی فوتبال، ضمن اینکه بر محبوبیت ایشان بین هواداران دو آتشه تیم تراکتور افزود، به شایعه احتمال اغتشاش در این بازی پایان داد. آیت الله آل هاشم، با واسطه از جامعه اطلاعات نمی‌گرفت. رفتار، برخورد و هم نشینی آیت الله با بازیگران سینما، تئاتر و اهالی رسانه دایره اطلاعات او از کف جامعه را افزایش داده بود.


سخنرانی‌ها و خطبه‌های آیت الله آل هاشم را می‌توان از ویژگی‌های خاص او دانست. خطبه‌های این خطیب فقید جمعه اگر چه کوتاه بود، اما پر از ضرب المثل، اشعار ترکی و دعا‌های ساده و دلپسند بود. آیت الله آل هاشم در نماز جمعه برای پر بار بودن باغ‌های میوه، حاصلخیز شدن زمین‌های زراعی و پر شدن ذخایر آب زیر زمینی دعا می‌کرد.
ادبیات کلامی اش با زنان و جوانان مهر و مدارا داشت. شعار نمی‌داد، تندرو نبود و کمتر لعن و نفرین بر زبان جاری می‌ساخت. شاید آل هاشم جزو معدود خطبای جمعه کشور بود که نطق و سخن نسنجیده نداشت، کوتاه و عالمانه حرف می‌زد و برای رسانه‌های آن سوی مرز محتوایی برای تمسخر و بهانه جویی فراهم نکرد.
اگر بازار تبریز را قلب فرهنگی این شهر بدانیم، حضور مکرر آیت الله آل هاشم در سطح بازار، سر زدن به کسبه قدیمی و جویا شدن اوضاع و احوال اقتصادی، برای فعالین بازار به خصوص جوانتر‌ها تشویق به حساب می‌آمد. در این مسیر اگر وقت داشت به کسی نه نمی‌گفت و پای درد و دل مردم می‌نشست. امید می‌داد، ولی اهل وعده و وعید توخالی نبود.
سومین امام جمعه شهید تبریز الگوی کم نظیری برای ائمه جمعه و مسئولین کشور بود. سید محمد علی آل هاشم به آنانی که پشت تریبون‌ها قرار می‌گیرند یاد داد که چگونه می‌توان در عین داشتن شخصیت برجسته سیاسی و مذهبی، در کنار مردم زیست و محبوب ملت ماند.

برچسب ها: آذربایجان شرقی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.