به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:در ابتدای این نشست سهیلا خردمندنیا مدیر گروه فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: توسعه هوشمندی در کشورها به دنبال ایجاد آن با چارچوبهای قانونی هستند، صرفا به بگاههای توسعه اتکا و به دستورالعملها توجه نمیکنند. وی گفت: تا نیمه ۲۰۲۴ حدود ۲۳ کشور مقررات اجرایی و مصوب شدهای در خصوص هوش مصنوعی اعمال کردند و ۵۳ کشور زمینه قانون نویسی را آغاز و پیشنویس ارائه و ۸۱ کشور تاکنون اقدامی انجام ندادهاند.
مدیر گروه فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی افزود: پیشروترین کشورها در این حوزه آمریکا، چین و اتحادیه اروپا هستند که اتحادیه اروپا در جدیدترین قانون خود نگاه خود را از بالا به پایین و بر حفاظت از حقوق افراد و هرچه هوش مصنوعی به آن آسیب میرساند گذاشته است.
خردمندنیا ادامه داد: چین و آمریکا به این حوزه متفاوت نگاه کرده و با نگاهی از پایین به بالا، کنترل و مدیریت داده را مبنی قرار دادهاند تا ایمنی و تعهد هوش مصنوعی را داشته باشند. وی اضافه کرد: قانون و اصول را باید رعایت و درچهارچوب قوانین و مقرارت عمل کرد تا قانونگذاری و تنظیم گری را با بازیگری تمامی فعالین این حوزه انجام بدهیم.
باید به قانون جامع هوش مصنوعی برسیم
سپس محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبردی فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه، اظهار کرد: در گذشته فضای مجازی را جدی نگرفتیم و پس از مدتی به تنظیمگریهایی رسیدیم که در همان زمان مقام معظم رهبری به ولنگاری فضای مجازی گلایه کردند.
وی با بیان اینکه این فناوری در آینده دنیا نقش خواهد داشت، گفت: هوش مصنوعی در تمام علوم نقش ایفا خواهد کرد، و امروز کشورما در کاربرد و توسعه هوش مصنوعی تلاشهای بسیار مقدماتی داشته و باید در نظام آموزش سلامت، حکمرانی، حقوقی و قضایی هوش مصنوعی را جانمایی و فرصتها را شناخته و تهدیدها را خنثی و گفتمان را ایجاد کنیم.
دبیر ستاد راهبردی فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه افزود: در تصمیمگیریها باید با الگوی مشارکتی عمل کنیم تا به قانون جامع هوش مصنوعی در سالهای آینده برسیم، اما قشری از این ابزار متاثر میشوند و باید به آن رسیدگی کرد.
قانونگذاری جامع برای هوش مصنوعی امکانپذیر نیست
در ادامه این نشست دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده نظام صنفیرایانهای، گفت: برای هوش مصنوعی پویا قانونگذاری جامع نمیتوان نوشت و فقط باید به روز باشیم و قوانینی را در ادارات اجرا و آنها را وادار به پویایی کنیم.
در پایان سیدمحمد محمدزاده ضیابری، دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده نظام صنفیرایانهای، کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده نظام صنفیرایانهای، درخصوص احکام و مقررات هوش مصنوعی، گفت: در بحث حکمرانی به سه گانه حکمرانی برای هوش مصنوعی رسیدیم، اما با پیچیدگیهای مستقل به نتیجهای نمیرسیم.
وی با بیان اینکه در گذشته میگفتند برای شرکتهای فناور قانون نگذارید، گفت:، اما این شرکتها با چالشهایی مواجه میشدند و این شرکتهای فناور با حکمرانی بر یا با یا برای هوش مصنوعی کار نکرده و فقط در حوزه زیرساختها فعالیت صورت بگیرد.
دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده نظام صنفیرایانهای، افزود: در گدشته دیتا کمتر و دنیا عقبتتر بود و تفاوت هوش مصنوعی با دیگر موارد سرعت پیشرفت آن است.
محمدزاده ادامه داد: موضوعات شگرف جدیدی طی هر ۶ ماه در حوزه هوش مصنوعی ایجاد میشود و قوانین آن اگر به موقع تصویب نشود منقضی خواهد شد.
وی اضافه کرد: کشور هندوستان زمانی اعلام کرد هرفردی قصد استفاده از هوش مصنوعی را دارد باید مجوز اخد کند، اما پس از مدتی حرف خود را پس گرفت، زیرا این کار شدنی نبود.
دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده نظام صنفیرایانهای، با بیان اینکه بخش زیادی از کار را باید در حوزه رگولیشین انجام داد، عنوان کرد: در هوش مصنوعی خطرات و حسنهایی وجود دارد و باید ملاحظاتی را درنظر بگیریم، زیرا امروز پس از هر ۶ ماه رشد بالایی را در این حوزه میبینیم، اما سرعت رشد هوش مصنوعی در آینده به یکماه خواهد رسید.
محمدزاده ابراز کرد: برای هوش مصنوعی پویا
قانونگذاری جامع نمیتوان نوشت و فقط باید به روز باشیم و قوانینی را در ادارات اجرا و آنها را وادار به پویایی کنیم.