کد خبر: ۴۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
اکنون بیش از ۱۰۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت اپراتور‌های ارتباطی در کشور فعال است و درصورتی که اپراتور‌ها به تعهد خود که افزایش تعداد سایت‌های ۵ G به ۱۰ درصد تا پایان سال جاری است عمل کنند، عدد گفته شده افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:صحبت از نسل پنجم اینترنت یا همان ۵ G پس از گذر از نسل سوم و چهارم انجام شد که به دلیل ویژگی‌های مهم آن مانند کاهش تأخیر، ظرفیت بالای دسترسی، قابلیت اطمینان بسیار بالا، ارتقاء ارتباطات موبایل پهن باند و قابلیت اتصال و ارتباط اشیاء در سطح بسیار وسیع، آن را نسبت به نسل‌های قبلی متمایز کرده است.

بخش حمل و نقل شاید ملموس‌ترین مثالی باشد که بتوان برای چگونگی تغییر زندگی در آینده با حضور ۵ G تعریف کرد؛ جایی که دیگر حتی لازم نیست اتومبیل خود را برانیم. تشخیص برخورد، مسیریابی لحظه‌ای، مدیریت ترافیک از راه دور و سیستم‌های ترمز خودکار تنها بخشی از قابلیت‌هایی هستند که می‌توان با حضور فناوری ۵ G متصور شد.

همانگونه که گفته شد پهنای باند ۵ G بسیار بالاست، به گونه‌ای که کارشناسان معتقدند فناوری ۴ G یک اتوبان دو باندی و فناوری ۵ G همان اتوبان با چهار باند است، بنابراین سرعت و کیفیت آن بالاتر می‌رود. اما در کنار مزیت‌های گفته شده، پیاده‌سازی این نسل از اینترنت نیازمندی‌ها و ملزوماتی دارد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن فرکانس است.

از جمله این موارد، برگزاری مزایده باند ۳۵۰۰ مگاهرتز است، اما دو سال و نیم است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طبق آخرین اظهارات رئیس رگولاتوری قرار بود که تا پایان سال گذشته تکلیف این موضوع هم مشخص شود که تاکنون اقدام تازه یا اعلام جدیدی در این زمینه انجام نشده و اپراتور‌های موبایل را هم معطل نگه داشته است.

اگرچه تأکید شده فرکانس نسل پنجم فقط فرکانس ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ نیست و طبیعتا از زیر ۱۰۰۰ تا ۲۴ هزار می‌توان برای ۵ G استفاده کرد؛ اما کیفیت سرویس متفاوت بوده و درحال حاضر هم اپراتور‌ها بر روی سایر فرکانس‌هایی که به آن‌ها داده شده سرویس ۵ G ارائه می‌دهند.

پیش‌نیاز افزایش تعدادسایت‌های نسل پنجم در کشور

براساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی رگولاتوری تعداد سایت‌های ۵ G اپراتور‌های ارتباطی تا پایان پاییز سال ۱۴۰۲، ۸۰۷ سایت ۵ G که متعلق به اپراتور دوم تلفن همراه است در کشور ایجاد شده است، اما به صورت کلی بیش از ۱۰۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور فعال است و درصورتی که اپراتور‌های ارتباطی تعهد خود را که افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد است تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام دهند، این عدد افزایش پیدا می‌کند.موضوعی که امیر محمد زاده لاجوردی- رئیس سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی- اخیرا به آن اشاره کرده و گفته است: الان در کشور بیش از هزار سایت ۵ G فعال است و اگر به حدود ۴ هزار سایت برسیم، این ۱۰ درصد محقق می‌شود. اگر اپراتور‌ها تعهد‌ها پروانه‌ای خود را انجام دهند، این اتفاق می‌افتد؛ این تعهدات دست‌نیافتنی نیست. درحال‌حاضر همه اپراتور‌ها به ما گزارش می‌دهند و برخی پیشرفت خیلی خوب کرده‌اند.

او تأکید می‌کند باید به این نکته دقت کرد فیبر نوری زیربنای ۵ G است و ارتباط سایت‌های نسل پنجم نیز باید مبتنی بر فیبر باشد – نه تجهیزات رادیویی.

البته لاجوردی درباره برند‌هایی که درحال حاضر ۵ G را پشتیبانی می‌کنند توضیح داد: نمی‌توان گفت که یک برند کامل پشتیبانی می‌کند؛ اما شیائومی، هواوی، گوشی‌های آیفون و برخی مدل‌های سامسونگ از ۵ G پشتیبانی می‌کنند. در چند ماه اخیر، تعداد مشترکان ۵ G ما در یک اپراتور از ۵۰۰ هزار نفر به ۸۰۰ هزار نفر رسیده است، چرا که چند مدل خاص سامسونگ فعال شده‌اند. پس باید زیرساخت را آماده کنیم تا به‌محض اینکه مدل‌ها پشتیبانی کردند، بتوانند از شبکه ۵ G استفاده کنند؛ همچنین باید مردم را به استفاده از برند‌هایی ترغیب کنیم که این قابلیت را پشتیبانی می‌کنند.

در پایان شایان ذکر است اگرچه ممکن است این نسل از اینترنت در ابتدا نیاز و ضرورت مردم نباشد، اما ۵ G آمده تا صنایع را به یک دیگر متصل، اینترنت اشیاء را رونق داده و جراحی از راه دور را پس از سال‌ها شعار اجرایی کند؛ چنانچه این امر در کشور ما هم انجام شد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
جشن تولد ۶۵ سالگی ایرج طهماسب title
ایرج طهماسب مجری مشهور و پرطرفدار کشورمان می‌باشد ۶۵ ساله شد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.