کد خبر: ۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵

وزارت آموزش و پرورش توان برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم را ندارد

رئیس سابق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش معتقد است که این وزارتخانه توان برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم را ندارد.
وزارت آموزش و پرورش توان برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم را ندارد

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از تابناک، در حالی که پیش از این مسئولان متولی طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پذیرش دانشجو از سهم ۶۰ درصدی معدل و ملاک بودن نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم خبر داده بودند، اما به یکباره آنچه در روز‌های گذشته و در جلسه اخیر این شورا مصوب شد، سهم نمرات سه پایه تحصیلی دوره متوسطه دوم بود.

وزارت آموزش و پرورش توان برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم را ندارد.

 


پیش از این ابراهیم سوزنچی معاون سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفته بود: پیش‌نویس اولیه طرح این بود که امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور ملاک باشد، اما در فرآیند و تعاملات کارشناسانه، خواستار تاثیر امتحانات پایه یازدهم شدند و در نهایت در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد فقط امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور موثر باشد.
در جلسه روز سه‌شنبه ۵ بهمن شورای عالی انقلاب فرهنگی با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، تصمیم جدیدی اتخاذ شد و براساس آن تأثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۲، تأثیر قطعی معدل پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۳ و تأثیر قطعی معدل پایه دهم در کنکور ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد.
۶۰ درصد معدل دوره دوم دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش دارد و نحوه محاسبه سهم سه سال متوسطه دوم مبتنی بر آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهد رسید.
در همین رابطه عبدالرسول عمادی رئیس سابق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۶۰ درصدی معدل دوره متوسطه در کنکور اظهار کرد: اینکه تصور می‌کنند با این مصوبه کنکور را تضعیف کرده‌اند اصلا اینگونه نیست بلکه شکل کار تغییر کرده و این بار امتحانات نهایی پررنگ می‌شود.
وی افزود: از سال ۱۴۰۲ تمام مدارس و دانش‌آموزان به دنبال نمرات امتحانات نهایی هستند و اینبار استرس به دوره متوسطه دوم منتقل می‌شود و شاهد شکل‌گیری دغدغه جدیدی برای خانواده‌ها خواهیم بود. رئیس سابق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش توانایی برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم را ندارد، این اقدام هزینه سنگینی دارد و استرس بسیاری را به دانش‌آموزان تحمیل می‌کند.
عمادی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ساحت‌های شش‌گانه تربیتی تاکید دارد، اما با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معدل و نمره در مدارس پررنگ‌تر از قبل می‌شود.
وی متذکر شد: اعمال سهم معدل و نمره و برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم، در قوانین مصوب مجلس وجود داشت، اما هیچ‌گاه در اجرا موفق نبودند بنابراین تصور می‌کنم اگر کنکور را در سال چند بار برگزار و نظام گزینش دانشجو را از نظام تعلیم و تربیت جدا کنند، کار بهتر پیش خواهد رفت.
رئیس سابق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش عملا امکان برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم را ندارد همچنین مسئله امنیت نمرات مطرح می‌شود و نیازمند برگزاری امتحاناتی است که در مراحل مختلف باید ضرایب امنیتی بسیار متنوع و شدیدی اعمال شود تا بتوان جلوی تقلب را گرفت.
عمادی گفت: اگر آموزش و پرورش وارد کار تجارت کنکور شود امنیت نمرات به خطر می‌افتد ضمن اینکه هزینه برگزاری آزمون نهایی بسیار سنگین است و بودجه آموزش و پرورش کفاف این کار را نمی‌دهد.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان
پس از اولین نشست رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه‌های آنلاین تیتر‌های مختلفی را منتشر کردند.
قصه دردناک چادرنشینی هنرمند دهه ۶۰چیست؟ قصه دردناک چادرنشینی هنرمند دهه ۶۰چیست؟
این بازیگر طی سه ماه گذشته تلاش کرده است تا از طریق وام و کمک‌های مختلف، مبلغ پیش‌پرداخت خانه‌ای را تأمین کند، اما موفق به تأمین این مبلغ نشد.
آینده صندوق‌های بازنشستگی در ایران آینده صندوق‌های بازنشستگی در ایران
فاصله سن بازنشستگی تا امید به زندگی در ۷۰ سال گذشته کاملا صعودی بوده است. به طوری که در سال ۱۳۳۰ امید به زندگی ایرانیان ۴۶ سال بوده و سن بازنشستگی به طور متوسط ۵۶ سال ثبت شده است.
حقایقی درباره سریال اوشین حقایقی درباره سریال اوشین
بعد از پخش سریال «سال‌های دور از خانه» که در ایران به اوشین معروف شده بود، صحبت‌های زیادی درباره سانسور این مجموعه و در نتیجه عوض شدن قصه‌اش مطرح شد؛ ترانه علیدوستی، اما در این‌باره توضیحات جالبی داده است.
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟ ‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟
قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا در محل کار نه تنها بر تمرکز انسان تأثیر می گذارد و باعث مشکلات شنوایی مانند وز وز گوش می شود، بلکه باعث افزایش استرس و فشار خون نیز می شود.
دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین
شیرینی نازک پسته‌ای یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد