کد خبر: ۴۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
مدیرعامل انجمن تالاسمی تهران با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی در تهران، وضعیت دسترسی بیماران تالاسمی به دارو‌های درمان بیماری را ناپایدار توصیف کرد.

مخاطب۲۴- علی عبدی به مناسبت روز جهانی تالاسمی اظهار کرد: تالاسمی یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی ارثی است که در آن، تعداد هموگلوبین‌ها و گلبول‌های قرمز در بدن فرد مبتلا به این بیماری از حالت نرمال کمتر است. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز است که آن‌ها را قادر به حمل و انتقال اکسیژن می‌سازد. شمار پایین هموگلوبین و سلول‌های خونی، می‌تواند موجب کم‌خونی شود.

وجود ۲۰ هزار و ۶۰۰ بیمار تالاسمی در ایران

وی با بیان این که ۴ درصد اجمعیت ایران ناقل ژن تالاسمی هستند، افزود: بیش از ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در کشور زندگی می‌کنند که ۱۵۰۰ نفر از آن‌ها در تهران هستند.

چرا پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی سخت است؟

عبدی درباره راه تشخیص بیماری در زوجین و پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به تلاسمی گفت: پیش از ازدواج آزمایش‌هایی از افراد گرفته می‌شود و در صورتی که هر دو به تالاسمی مبتلا باشند به آن‌ها اطلاع داده می‌شود که ممکن است فرزندان آن‌ها نیز به تالاسمی مبتلا شوند، اما منع قانونی برای ازدواج این افراد با یکدیگر وجود ندارد و از آنجا که عمدتاً زمانی افراد برای انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج مراجعه می‌کنند که تصمیم آن‌ها برای ازدواج کردن با یکدیگر قطعی است افراد حتی در صورت اطلاع از احتمال ابتلای فرزندان آینده خود به این بیماری نیز از ازدواج منصرف نمی‌شوند.

وی با بیان این که عمده علت ابتلا به تالاسمی ماژور ازدواج فامیلی است، خاطرنشان کرد: در صورتی که دو فرد غریبه مبتلا به تالاسمی مینور نیز با هم ازدواج کنند فرزندان آن‌ها ممکن است به تلاسمی ماژور مبتلا شوند.
دسترسی ناپایدار بیماران به دارو‌های تالاسمی

مدیرعامل انجمن تالاسمی تهران درباره درمان بیماری و وضعیت دسترسی بیماران تالاسمی به دارو‌ها بیان کرد: بیماران تالاسمی باید آمپول‌های آهن زدا تزریق کنند. دارو‌های دسفرال و داروی خوراکی برای این بیماران تجویز می‌شود که این دارو‌ها هم نمونه‌های وارداتی و هم تولید داخل دارند، اما وضعیت تأمین دارو‌های وارداتی اصلا قابل پیش بینی نیست و این دارو‌ها گاهی ۶ ماه یکبار تا یکسال یکبار وارد می‌شوند و گاهی نیز دسترسی بیماران به دارو‌های ایرانی و توزیع آن‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بدن برخی از بیماران به دارو‌های ایرانی پاسخ درمانی مناسبی نشان می‌دهد، اما این دارو برای برخی از بیماران عوارضی ایجاد و درمان را برای بیماران سخت می‌کند.
وجود تنها یک مرکز تخصصی درمان تالاسمی

عبدی با بیان این که تنها مرکز تخصصی درمان تالاسمی بزرگسالان مرکز ظفر در تهران است، تصریح کرد: این مرکز یک ساختمان قدیمی است که توانایی پاسخگویی به حجم بالای مراجعات را ندارد و بسیاری از بیماران نیز از شهرستان‌ها به این مرکز مراجعه می‌کنند. ظرفیت این مرکز کمتر از ۴۰۰ نفر است، اما حدود ۱۲۰۰ نفر به این مرکز مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل انجمن تالاسمی تهران خاطرنشان کرد: در تهران ۱۵ مرکز درمانی به امر پذیرش بیماران تالاسمی اقدام می‌کنند، اما هنوز در درمان بیماران مشکلاتی داریم از جمله این که بخش مشخصی برای درمان بیماران تالاسمی در بیمارستان‌های کشور وجود ندارد.

برچسب ها: تالاسمی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
جشن تولد ۶۵ سالگی ایرج طهماسب title
ایرج طهماسب مجری مشهور و پرطرفدار کشورمان می‌باشد ۶۵ ساله شد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.