کد خبر: ۴۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰

سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟

یک میلیون و۸۰۰ هزار دانش‌آموز از ۳۰ اردیبهشت در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، در این مطلب اطلاعاتی درباره طراحی سوالات امتحانات ارائه شده است.
سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟

مخاطب ۲۴- دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خرداد امسال در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند و طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر دارد.

یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، برای پایه یازدهم و دوازدهم از ۱۱ عنوان درس و برای پایه دهم ۱۲ عنوان درس امتحان نهایی گرفته خواهد شد.

در کنکور سال ۱۴۰۳، سوابق تحصیلی سهم ۵۰ درصدی دارد که ۲۸ درصد برای دروس عمومی و ۲۲ درصد برای دروس اختصاصی است.

دانش آموزان پایه دوازدهم از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ و ذانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم باید از روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در امتحانات نهایی شرکت کنند.

طبق تأکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش، سوالات امتحانات نهایی از کتاب درسی طراحی می‌شود و طراحی سؤالات امتحانات نهایی چند روز قبل از برگزاری آزمون در قرنطینه و امنیت کامل و با کمک گروهی از دبیران با تجربه در مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با همکاری معاون آموزش متوسطه و نمایندگان دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب‌های درسی متوسطه نظری انجام می‌شود.

همچنین به طراحان سوالات تاکید شده است از طراحی سوالات پرتکرار سال‌های قبل، جزوات و کتاب‌های کمک درسی پرهیز کنند.

طراحان سوالات امتحانات نهایی از میان دبیران مدارس دولتی

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، طراحی سوالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است و از طراحان خواسته شده درصدی از سوالات به سوالات آسان و بخش عمده سوالات در حد متوسط باشد. همچنین تعدادی از سوالات سطوح بالای شناختی را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

طراحان سؤالات دبیران مدارس دولتی سراسر کشور هستند و با توجه به شیوه‌های تدریس، متناسب با دانش‌آموزان سؤالات را طراحی خواهند کرد.

دانش‌آموزان هیچ بخشی از کتاب درسی را حذف نکنند

وزارت آموزش و پرورش ضمن توصیه‌هایی به داوطلبان اعلام کرده است: دانش‌آموزان تمام کتاب درسی را مطالعه کنند و هیچ بخشی را حذف نکنند، چون از تمام بخش‌های کتاب درسی طراحی سؤال می‌شود، دانش‌آموزان به مؤسسات خصوصی و کتاب‌های کمک‌آموزشی مراجعه نکنند و کتاب‌های درسی را مبنا قرار دهند، اما به‌جای پرداختن به کلیدواژه‌ها و نکات مهم، مفاهیم را مورد توجه قرار بدهند، یادگیری مهم است یعنی اگر مطلب را به‌خوبی متوجه شوند از عهده امتحانات نهایی برمی‌آیند.

نحوه طراحی سوالات در امتحانات نهایی

دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که انواعی از سؤالات در امتحانات نهایی قابل طرح هستند که برخی از آن‌ها بدین قرارند:

مشابه آن‌ها در قالب‌های گوناگونی مانند فعالیت، تمرین خود را بیازمایید و خودارزیابی در کتاب‌های درسی آمده‌اند.

در چارچوب محتوای کتاب هستند، اما می‌توانند عیناً همان پرسش‌های موجود کتاب درسی نباشند.

ممکن است که بیش از یک راه حل و یک جواب داشته باشند؛ پس دانش آموزان می‌توانند پاسخ‌های متفاوتی به آن‌ها بدهند. میتوانند داده محور و شاهد محور باشند در این نوع سوالات دانش، داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز در اختیار دانش آموز قرار داده می‌شود تا با بررسی آن‌ها به سوالات پاسخ دهد.

دانش آموزان را به تأمل و تفکر بیشتر ترغیب و به آن‌ها کمک میکنند تا یادگیری خود را به موقعیت جدید تعمیم دهند.

به دانش آموزان کمک میکنند تا درک قوی تری از یک موضوع داشته باشند و با موضوعات دیگر یا دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند.

دانش آموزان را تشویق میکنند تا با استفاده از دانش و مهارت‌های خود موضوع را در سطح عمیق تری بررسی کنند.

نمی‌توان با بله و خیر یا یک پاسخ ساده و چند کلمه‌ای به آن‌ها پاسخ داد بلکه از دانش آموزان میخواهند تا نظرات و دلایل خود را ارائه کنند.

تنها دانسته‌های دانش آموزان را اندازه نمی‌گیرند بلکه مطالب جدیدی به آن‌ها یاد میدهند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند، یادگیری خود را نظارت و هدایت کنند و از این طریق احساس رشد و عاملیت را در آن‌ها تقویت می‌کنند.

در قالب‌های متفاوتی مانند کوتاه پاسخ، درست، نادرست، کشف ارتباط و تشریحی ارائه میشوند.

برچسب ها: امتحانات نهایی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ادعای جدید آلمان علیه ایران ادعای جدید آلمان علیه ایران
دادستانی آلمان مدعی شد که یک تبعه دانمارکی را به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی ایران در برلین بازداشت کرده است.
نامه به وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه‌های غیرمجاز مدارس نامه به وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه‌های غیرمجاز مدارس
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار بررسی موضوع دریافت شهریه‌های غیرمجاز در مدارس غیردولتی و ارائه گزارشی به کمیسیون متبوعش شد.
مهاجرانی: تعلیق ارتباط با آژانس اتمی حق ماست مهاجرانی: تعلیق ارتباط با آژانس اتمی حق ماست
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره ادعای ترامپ مبنی بر درخواست مجدد ایران برای مذاکرات گفت: وزارت خارجه درباره مذاکره اعلام کرده که تاریخی برای این موضوع اعلام نشده است و احتمال دارد که نزدیک هم نباشد و تصمیم‌گیری برای این امر انجام نگرفته است.
پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟ پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟
حملات سایبری در جنگ ایران و اسرائیل سهم مهمی از خسارت‌های وارد شده به کشور را از آن خود کرد. پشت بسیاری از این حملات توسط نامی آشنا و مرموز صورت گرفت؛ «گنجشک درنده». گروهی هکری که سابقه حمله به سامانه‌های سوخت و صنایع فولاد کشور را دارد. محمد جرجندی کارشناس امنیت سایبری و هکر سابق جزییات عملیات سایبری علیه ایران را توضیح داده است
ایمیل‌های شبکه اینترنشنال هک شد ایمیل‌های شبکه اینترنشنال هک شد
یک گروه هکری با پذیرش مسئولیت هک ایران اینترنشنال، این شبکه را وابسته به رژیم صهیونیستی خواند و وعده افشای اطلاعات محرمانه کارکنان آن را داد.
مداحی یک افغانستانی در تلویزیون مداحی یک افغانستانی در تلویزیون
ویدئویی از مداحی یک مرد افغانستانی را در تلویزیون ببینید.
خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟ خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟
وزیر کار بر لزوم حفظ قدرت خرید طبقات فرودست جامعه و تقویت برنامه‌های حمایتی برای دهک‌های پایین با همکاری نزدیک مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
برگزیده
دانشمندان محترم منزل اقوام امن نیست دانشمندان محترم منزل اقوام امن نیست
دانشمندان و شخصیت‌هایی که احتمال ترور آنها هست، منزل پدری و اقربا و دوستانی که در لیست تماس‌های شخصی وی بوده‌اند به هیچ وجه امن نیست.
بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مواد مصرف می‌کنند بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مواد مصرف می‌کنند
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت آمار مصرف انواع مواد مخدر در بین جمعیت بالای ۱۸ سال را نگران کننده اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۴ درصد جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال در کشور حداقل یکی از انواع مواد مخدر را مصرف می‌کنند.
پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟ پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟
حملات سایبری در جنگ ایران و اسرائیل سهم مهمی از خسارت‌های وارد شده به کشور را از آن خود کرد. پشت بسیاری از این حملات توسط نامی آشنا و مرموز صورت گرفت؛ «گنجشک درنده». گروهی هکری که سابقه حمله به سامانه‌های سوخت و صنایع فولاد کشور را دارد. محمد جرجندی کارشناس امنیت سایبری و هکر سابق جزییات عملیات سایبری علیه ایران را توضیح داده است
صفحه خبر بالای تصاویر