کد خبر: ۴۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷

علت ممنوعیت سریال مصری "حشاشین" چه بود؟

«حشاشین» سریالی است که این روز‌ها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت می‌شود، هم کم‌کاری‌های مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریال‌ها و هم حذف از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد.
علت ممنوعیت سریال مصری  حشاشین  چه بود؟

مخاطب ۲۴- این روز‌ها سریالی به نام «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان می‌دهد کشور‌های منطقه تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کرده‌اند و شکل‌گیری برخی فستیوال‌ها و جشنواره‌های مرتبط در این زمینه و البته سرمایه‌گذاری گسترده در ساخت شهرک‌های سینمایی برای تولید پروژه‌های مشترک با کشور‌های پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.

البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشور‌ها ساخت سریال با محور تاریخ کشور‌های مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطوره‌های تاریخی خود را دستور کار قرار داده‌اند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربی‌ها با فیلم «۳۰۰» دست به کار می‌شوند و تاریخ ایران را به گونه‌ای دیگر (تحریف‌آمیز) روایت می‌کنند و امروز هم «حشاشین» متولد می‌شود.

این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کم‌کاری مسئولین امر را نشان می‌داد که همتی برای سااخت سریال‌های تاریخی و پرتره وجود ندارد و سال‌ها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشور‌های دیگری در جهان عرب همچون دست‌اندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم، اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیت‌های تاریخی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید

شاید وقت آن رسیده که ساخت سریال‌های فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامه‌ریزی کنیم تا مبدأ این شخصیت‌ها با چهره‌ای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.
نکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایش‌خانگی و شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمده‌ای دیگر این ورود را تحسین کرده‌اند.

اما مشخص نیست چرا عده‌ای اصرار دارند چنین سریال‌هایی در سطح گسترده‌ای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظاره‌گر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقاد‌ها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند، نیستیم که «حشاشین‌ها» جزو برنامه‌های کشور‌های خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیت‌هایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آن‌ها باشند.

به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرم‌ها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایش‌خانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکو‌ها تذکر داده و سکو‌ها هم حذف کردند.»

چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال‌های خارجی در پلتفر‌های داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار می‌گیرند و اصطلاحاً سریال‌های خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.

سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»

هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیت‌های مطرح شده مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم مرتبط کرده که می‌تواند نقطه عطف شکل‌گیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟

برچسب ها: سریال
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
گل مهدی طارمی به رئال مادرید + فیلم گل مهدی طارمی به رئال مادرید + فیلم
گل دوم المپیاکوس به رئال مادرید توسط مهدی طارمی در دقیقه ۵۱ زده شد
مانور خارق‌العاده J10 در نمایشگاه دبی ۲۰۲۵ مانور خارق‌العاده J10 در نمایشگاه دبی ۲۰۲۵
ویدیویی از مانور جنگنده j۱۰ چینی که در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۵ همه را متحیر کرد
بیفوما، در آب نمک دربی بیفوما، در آب نمک دربی
به احتمال فراوان وینگر کنگویی بازی با شمس آذر را از دست داده و استراحت خواهد کرد.
مهمان ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر مهمان ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر
آلفرد یعقوب‌زاده عکاس برجسته و مطرح در عرصه بین‌الملل، مهمان ویژه چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر است.
حضور ایران در سید ۲ جام جهانی ۲۰۲۶ قطعی شد حضور ایران در سید ۲ جام جهانی ۲۰۲۶ قطعی شد
در فاصله ۱۰ روز تا برگزاری مراسم قرعه‌کشی بیست‌وسومین دوره جام جهانی فوتبال فدراسیون بین‌المللی فوتبال سیدبندی تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها را مشخص و اعلام کرد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد تیم ملی فوتبال کشورمان در کنار تیم‌های ملی کرواسی، مراکش، کلمبیا، اروگوئه، سوئیس، ژاپن، سنگال، کره جنوبی، اکوادور، اتریش و استرالیا در سید دو قرار گرفت.  
نرخ بنزین اشخاص هیچ تغییری نکرده است + توضیحات سخنگوی دولت نرخ بنزین اشخاص هیچ تغییری نکرده است + توضیحات سخنگوی دولت
مهاجرانی تصریح کرد: سهمیه ۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان و سهمیه ۱۰۰ لیتری با نرخ ۳۰۰۰ تومان که از طریق کارت‌های شخصی استفاده می‌شود، هیچ تغییری نکرده است؛ نه در مقدار و نه در قیمت.
تهران در جمع ۱۰ شهر آلوده جهان تهران در جمع ۱۰ شهر آلوده جهان
داده‌های به‌روزشده در سایت رسمی «IQAIR» نشان می‌هد تهران در میان ۱۰ شهر آلوده جهان قرار دارد.
برگزیده
پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه
پژمان جمشیدی بازیگر سینما که پس از آزادی از زندان به قید وثقیه دو هفته قبل برای دیدار با خانواده به کانادا سفر کرده بود ساعتی قبل به تهران بازگشت
ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس
ملیکا پارسا دوست، شاکی پرونده حواشی اخیر پژمان جمشیدی توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد.
سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر
منصور ضابطیان در این نشست به تجربه‌های شخصی خود در حوزه سفرنامه‌نویسی پرداخت و با نگاهی تحلیلی، به نقش قصه و تصویر در روایت‌های سفر اشاره کرد
صفحه خبر بالای تصاویر