کد خبر: ۴۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رونمایی از پایگاه داده تنوع زیستی خلیج فارس تا پایان بهار گفت: هدف از این کار ایجاد مرجعی منطقه‌ای برای کلیه کشورهای حاشیه این پهنه آبی و دسته‌بندی علمی آمار و اطلاعات در مورد گونه‌های بومی و غیربومی و مهاجم موجود در این اکوسیستم‌ است.

مخاطب۲۴- محمد طالبی متین همزمان با روز ملی خلیج فارس گفت: در سال گذشته معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها از طریق عقد قرارداد با دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی، کلیه اطلاعات موجود در خصوص گونه‌های گیاهی و جانوری خلیج فارس و دریای عمان و خزر را گردآوری کرده و این داده‌ها در قالب یکسان جهت ورود به پایگاه داده آماده سازی شده است. در حال حاضر، طراحی پایگاه داده تنوع زیستی دریایی کشور در مرحله برنامه نویسی است. پس از رونمایی قرار است به‌تدریج اطلاعات تنوع زیستی سایر دریا‌های کشور نیز به این پایگاه وارد و به صورت مستمر به‌روزرسانی شود.

وی اضافه کرد: هدف از ایجاد این پایگاه داده - که استفاده عموم نیز از آن امکان پذیر خواهد بود - ایجاد مرجعی منطقه‌ای برای کلیه کشور‌های حاشیه دریا‌ها و دسته‌بندی علمی آمار و اطلاعات در مورد گونه‌های بومی و غیربومی و مهاجم موجود در این اکوسیستم‌ها است.

طالبی متین درباره برنامه‌های سازمان محیط زیست برای حفاظت از لاکپشت‌های خلیج فارس به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض خلیج فارس گفت: امسال نیز همچون گذشته، در راستای اجرای فعالیت‌های پیش‌بینی شده در برنامه اقدام ملی حفاظت از لاکپشتان دریایی ایران، پایش زیستگاه‌ها، تگ‌گذاری لاکپشتان زادآور و ایجاد هچری سایت در مناطقی که نیاز است، از سوی ادارات کل ساحلی تابعه و با مشارکت برخی از صنایع ساحلی، مناطق آزاد تجاری صنعتی و دانشگاه‌ها در جزایر و سواحل در حال انجام است.

بیشتر بخوانید

وی تاکید کرد: یک موضوع نگران‌کننده مشاهده تخمگذاری لاکپشتان دریایی در سواحل استان سیستان و بلوچستان در دیماه و بهمن ماه سال گذشته بود. احتمالا این امر ناشی از اثرات تغییر اقلیم بر گونه‌ها است که منجر به تغییر رفتار‌های تولیدمثلی آن‌ها شده بنابراین نیاز است مطالعاتی در این خصوص نیز انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین اقدامان انجام شده برای شناسنامه‌دار کردن جزایر خلیج فارس گفت: در حال حاضر شناسنامه پنج جزیره مهم در خلیج فارس تدوین شده است و کلیه پهنه‌های ساحلی آن‌ها در خشکی و دریا تا عمق شش متر و بعضا اعماق بالاتر از نظر زیستی و زیستگاهی شناسایی و طبقه بندی شده‌اند. ولی با توجه به برخی مشکلات به ویژه نظامی بودن برخی جزایر هدف که نیازمند اخذ مجوز‌های ویژه است، در حال حاضر تدوین شناسنامه این جزایر مهم از نظر تنوع زیستی و زیستگاهی متوقف شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل فاصله برخی از این جزایر از ساحل، امکان تامین کلیه تجهیزات و پشتیبانی از گروه تحقیقاتی وجود ندارد و متاسفانه برخی از وزارتخانه‌ها نیز که در این جزایر فعالیت‌هایی انجام می‌دهند، علیرغم تاکید ماده ۱۴ سند ملی آمایش سرزمین مبنی بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و سازمان‌ها و سایر ارگان‌ها در رابطه با حفظ محیط زیست در حوزه عمل خود، همکاری لازم را جهت پشتیبانی انجام نمی‌دهند و این امر نیز مزید بر علت شده است.

طالبی متین در پایان درباره پایش خلیج فارس که قرار بود سال گذشته انجام شود، گفت: این کار در سال جاری محقق می‌شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
طب ایرانی می‌تواند مکمل پزشکی نوین باشد title
رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از طب ایرانی به عنوان مکمل طب نوین نام برد.
مسواک معمولی بهتر است یا برقی؟ title
رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص اینکه از مسواک معمولی استفاده کنیم یا برقی، نکاتی را متذکر شد.
تا حالا آدمخوار دیده‌اید؟ title
در گوشه‌های دنج و دورافتاده جهان، قبایلی باقی مانده اند که سنت‌های کهن و عجیب آن‌ها از جمله آدمخواری، بیگانگان را شگفت زده می‌کند. این قبایل که از تمدن مدرن به دور مانده اند، هنوز آداب و رسوم قدیمی خود را حفظ کرده اند. دانشمندان و کاشفان همواره به این قبایل دورافتاده علاقه‌مند بوده اند تا با فرهنگ‌های بدوی آن‌ها آشنا شوند.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.