کد خبر: ۴۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات یکی از بند‌هایی که ۲ سال است در قانون آمده، معافیت مالیاتی کسب و کار‌های اینترنتی است؛ به گونه‌ای که کسب و کار‌هایی که از سکو‌های خارجی به سکو‌های داخلی منتقل شدند، ۲ سال از پرداخت مالیات معاف شده‌اند؛ این قانون سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال جاری هم در نظر گرفته شده است.

مخاطب۲۴- در تعریف کلی، مالیات انتقال بخشی از درآمد‌ها یا سود فعالیت‌های اقتصادی جامعه به دولت است چراکه ابزار و امکانات دست‌یابی به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم ساخته است؛ بنابراین مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که با هدف توسعه و ارتقای بخش‌های مختلف کشور و رسیدن به رفاه بیشتر اجتماعی، برای تأمین هزینه‌های عمومی استفاده می‌شود.

مالیات می‌تواند به توزیع عادلانه منابع و کنترل تورم کمک کند و در نتیجه به بهبود اقتصاد کشور و رفاه جامعه منجر شود. بی شک، دولت‌ها برای پوشش هزینه‌های خود، نیازمند منابع درآمدی بوده و مالیات نیز یکی از مهم‌ترین گزینه‌های درآمدی دولت است؛ بنابراین از آن جایی که در هر کشوری منابع درآمدی و سرمایه‌ای مردم شامل پرداخت مالیات به حکومت آن کشور می‌شود؛ معافیت مالیاتی را می‌توان خروج قانونی و به صورت موقت از این پرداخت تعریف کرد که در راستای سیاست‌های حمایتی حاکمان از مردم صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

معافیت مالیاتی کسب و کار‌های فعال در سکو‌های داخلی یکی از انواع حمایت‌های دولت از کسب و کار‌های داخلی است؛ این موضوع برای اولین بار اواسط پاییز سال ۱۴۰۱ پس از رونمایی از آیین‌نامه حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح شد.

در آن زمان درباره جزئیات آن اینگونه گفته شد در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌و کار‌های اینترنتی به استفاده از سکو‌های داخلی تا پایان سال ۱۴۰۲ کسب و کار‌های حقیقی فعال در سکو‌های داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود.

البته به دلیل اهمیت این موضوع بار دیگر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به معافیت مالیاتی اشاره و بخش‌هایی به آن اختصاص یافته است. براساس لایحه بودجه امسال گفته شده که در راستای حمایت از توسعه اقتصاد رقومی (دیجیتال) در کشور و تشویق کسب و کار‌های اینترنتی به استفاده از سکو‌های داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب و کار‌های اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)‌های داخلی مورد تائید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱، فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

در این راستا اخیرا عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفتگو با یک رسانه درباره معافیت مالیاتی کسب و کار‌های حاضر در پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرده است که می‌توان گفت زمینه لازم برای فعالیت کسب و کار‌ها و سکو‌های داخلی بیش از گذشته فراهم شده و دولت در سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن و در حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد سکو‌های دیجیتال، یک بسته حمایتی تعریف کرد که بند‌هایی از آن اجرا شده و بقیه بند‌ها در حال پیگیری است.

وی افزود: یکی از بند‌هایی که دو سال است در قانون آمده معافیت مالیاتی این کسب و کارهاست، به گونه‌ای که کسانی که کسب و کار خود را از سکو‌های خارجی به سکو‌های داخلی منتقل کنند، دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

به گفته وی، این قانون در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال ۱۴۰۳ هم در نظر گرفته شده است و ضمن آنکه طبق آن آئین‌نامه دستگاه‌های مختلف وظایفی دارند که در حال اجرای آن هستند.

برچسب ها: مالیات
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.