کد خبر: ۳۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
تلاش دولت برای دریافت مالیات بیشتر از همه؛
جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که دولت عزم خود را برای افزایش درآمد‌های مالیاتی جزم کرده و طبق این اطلاعات قرار است در سال آینده ۴۶ درصد از درآمد‌های دولت از محل دریافت مالیات به صورت مستقیم تامین شود.

مخاطب 24- آن طورکه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می دهد جمع کل منابع عمومی دولت در سال آینده رقمی بالغ بر ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که از این میزان ۱۱۲۲ میلیارد تومان مربوط به درآمدهای مالیاتی به صورت مستقیم است. این به معنای این است که دولت تصمیم دارد ۴۶ درصد از کل درآمدهایش را به صورت مستقیم از محل دریافت مالیات تامین کند.

چنانچه مالیات حقوق گمرکی یا مالیات بر واردات نیز به این رقم اضافه شود مشخص می شود که قرار است در سال آینده ۵۱.۲ درصد درآمد ها از محل مالیات تامین شود. به طور خلاصه با در نظر گرفتن سود سهام شرکت‌های دولتی، بهره مالکانه معادن، مالکیت دولت در بخش ارتباطات می‌توان گفت در سال آینده ۶۱ درصد از بودجه عمومی دولت از محل در درآمدهای پایدار تامین خواهد شد و این به معنای آن است که وابستگی دولت به درآمدهای نفتی در سال آینده با افزایش درآمدهای مالیاتی کم خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مشترکان گاز و برق مالیات می‌پردازند

ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ ۴هزار ریال و از هر واحد مسکونی مشترکان برق به مبلغ ۳هزار ریال مالیات دریافت می‌شود. طبق لایحه بودجه۱۴۰۳ به هریک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ ۴هزار ریال و از هر واحد مسکونی مشترکان برق به مبلغ ۳هزار ریال دریافت و به‌عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، این مبالغ معادل ۵۰درصد رقم مشترکان شهری است. مشترکان برق فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف هستند.

خانه‌های بالای ۲۵میلیارد تومان مشمول مالیات شدند

زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنان بالای ۲۵میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند.

براساس لایحه بودجه سال۱۴۰۳ زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرضه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۲۵میلیارد تومان باشد، مازاد برائت این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند.این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است. واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌شود. باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده(۹۹) یا ماده(۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌شود. ۵۰درصد جریمه‌های دریافتی حسب مورد به شهرداری یا دهیاری محل باغ ویلا اختصاص پیدا می‌کند.

دریافت عوارض بزرگراهی بر مبنای میزان تردد

از کلیه وسایل نقلیه که در بزرگراه‌های شریانی تردد می‌کنند بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و براساس نوع خودرو با تصویب هیأت وزیران عوارض دریافت خواهد شد.

براساس لایحه بودجه۱۴۰۳ وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزارهای هوشمند از کلیه وسایل نقلیه (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در بزرگراه‌های شریانی تردد می‌کنند بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و براساس نوع خودرو با تصویب هیأت وزیران عوارض دریافت کرده و به‌حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واریز تا صرف توسعه، بهسازی‌، نگهداری، ایمن‌سازی‌ و هوشمندسازی‌ جاده‌های کشور شود. صدور مفاصا حساب جرایم رانندگی موکول به تسویه این عوارض است.

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی

براساس لایحه بودجه۱۴۰۳ برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی، درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳ نشان می‌دهد که براساس بند خ تبصره۶ لایحه، در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکو یا پلتفرم‌های داخلی، تا پایان سال۱۴۰۲ درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

حساب فراریان مالیاتی مسدود می‌شود

برای جلوگیری از فرار مالیاتی، بانک مرکزی مکلف به ایجاد دسترسی به سامانه‌های موجود ازجمله سیاق و سرآمد برای سازمان امور مالیاتی است.

بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳ نشان می‌دهد برای جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول بموقع درآمدهای مالیاتی، بانک مرکزی مکلف است ضمن ایجاد دسترسی برای سازمان امور مالیاتی، نسبت به توقیف و برداشت از حساب یا حساب‌های بدهکاران مالیاتی به‌صورت سیستمی و برخط براساس سامانه‌های موجود اقدام کرده و وجوه مربوط را به‌حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.همچنین به وزارت اقتصاد اجازه داده شده مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیان مالیات بر ارزش افزوده که در طول سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰، اظهارنامه‌های خود را موعد مقرر تسلیم نکرده و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند را تعیین و برآورد کند.درصورت اعتراض اینگونه مودیان پرونده قابل طرح در هیأت موضوع تبصره۲ ماده۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

کسر ۱۰درصد حق‌الزحمه پزشکان به‌عنوان مالیات علی‌الحساب

کلیه مراکز درمانی مکلفند ۱۰درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی برای دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود را به‌عنوان مالیات علی‌الحساب کسر کنند.

براساس لایحه بودجه۱۴۰۳ کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان‌ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به‌حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. وزارت بهداشت موظف است فهرست کلیه مراکز را تا پایان اردیبهشت۱۴۰۳ به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

تخفیف مالیاتی برای حمایت از خانواده

طبق لایحه بودجه۱۴۰۳، اشخاص حقیقی به ازای فرزند سوم و بیشتر در سال۱۴۰۳ مشمول ۱۵درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند. درخصوص والدین دهه‌شصتی این تخفیف مالیاتی ۳۰درصد است.

بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳ نشان می‌دهد که برای تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اشخاص حقیقی موضوع ماده۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم با رعایت شرایط مذکور در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت علاوه بر اعمال معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر در سال۱۴۰۳ مشمول ۱۵درصد تخفیف مالیاتی می‌شوند.درخصوص والدین دهه شصتی این تخفیف ۳۰درصد است.

افزایش مالیات برارزش افزوده یک واحد درصد

براساس لایحه بودجه۱۴۰۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد افزایش پیدا کرده تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شود. در سال۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد افزایش پیدا خواهد کرد تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آبرسانی شود.

سقف درآمدهای دولت در سال۱۴۰۳ (ارقام به هزار میلیارد تومان)

درآمدها

۱۴۰۲

۱۴۰۳

درصد تغییر

درآمدهای مالیاتی

۷۴۹

۱۱۲۲

۴۹.۸

مالیات بر واردات

۱۴۵.۵

۱۴۰

۳.۸-

سود شرکت‌های دولتی

۳۴

۶۰

۷۶.۵

مالکیت دولت در بخش ارتباطات

۱۵.۷

۲۰

۲۷.۴

بهره مالکان معادن

۴۸.۵

۵۵

۱۳.۴

فروش کالا و خدمات

۲۶.۵

۴۶.۵

۷۵

سایر درآمدها

۳۸.۴

۵۲.۳

۳۶

جمع درآمدها

۱۰۵۴

۱۴۹۶

۴۱.۹

 

 
منبع: روزنامه همشهری
برچسب ها: مالیات
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.