کد خبر: ۴۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
آزمون سراسری امروز رقابت داوطلبان در پرجمعیت‌ترین گروه آزمایشی را داشت، گروهی که برخی داوطلبانش معتقدند از حالا باید «دکتر» صدایشان بزنیم.

مخاطب ۲۴- از در حوزه برگزاری کنکور که وارد می‌شدند و دوربین صدا و سیما را می‌دیدند می‌گفتند ما را از حالا «دکتر» صدا بزنید؛ فقط برای قبولی پزشکی آمده‌ایم. تعداد دیگری هم معتقد بودند که علوم تجربی خواندند و باید پزشک شوند تا پرچم پدر و مادرهایشان در فامیل بالا برود. این گروه پرجمعیت که امروز در کنکور سراسری شرکت کردند، تقریبا نیمی از داوطلبان آزمون را در بر می‌گیرند به طوریکه تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۰۸ نفر معادل ۶۷ درصد داوطلبان این گروه زن و تعداد ۱۶۶ هزار و ۳۰۲ نفر معادل ۳۳ درصد داوطلبان مرد هستند. اگر هم دیروز و هم امروز فقط به یکی از حوزه‌های محل برگزاری آزمون می‌رفتید قطعا جمعیت بالای گروه تجربی نسبت به گروه‌های آزمایشی دیگر به صورت سرانگشتی و چشمی هم قابل مشاهده بود. تب گرایش به این رشته که شاید بلای جان آموزش عالی هم بشود تنور کنکور امروز را داغ‌تر کرده بود. بهتر این است که از خود داوطلبان درباره علاقه به رشته تجربی و علت جذاب بودن این رشته برای بیشتر جوانان سؤال کنیم، بنفشه دانش آموز کلاس دوازدهمی که برای نخستین بار در کنکور شرکت می‌کند، می‌گوید: من خودم از کودکی به درس زیست شناسی و آشنایی با آناتومی بدن موجودات علاقه داشتم، اما اینکه به طور کلی گرایش به رشته تجربی بین جوانان زیاد است شاید برخی به علت علاقه باشد، اما قطعا همه علاقه را معیار انتخابشان قرار نمی‌دهند. فاطمه که به همراه بنفشه آمده، ولی برای بار دوم در کنکور شرکت می‌کند، حرف دوستش را قطع کرده و می‌گوید: شاید این موج ناشی از سراب درآمد در رشته‌های پزشکی باشد که درگیری‌های اقتصادی خانواده‌ها سبب بروز توجه به این سراب شده است.


اما مبینا نظر دیگری دارد و می‌گوید: به هر حال نام خانم دکتر که رویمان بیاید افتخاری برای خانواده‌هایمان هم محسوب می‌شود، آرزوی مادرم برای من همیشه دکتر شدن بوده و خودم هم این رویا را در سر دارم که امیدوارم به آن دست یابم؛ خوب درس خوانده ام و با اطمینان آمده‌ام برای قبولی پزشکی. به سراغ چند نفر از پسران داوطلب هم می‌رویم که شاید دغدغه اشتغال برایشان پررنگ‌تر باشد. پدرام که سال گذشته هم در هر ۲ نوبت آزمون سراسری شرکت کرده، می‌گوید: پارسال نتوانستم رشته دندانپزشکی قبول شوم، ولی امسال بیشتر تلاش کردم تا حتما دندانپزشک شوم. وی علت انتخابش را ابتدا علاقه و سپس درآمد این رشته عنوان می‌کند و عقیده دارد برای پسران اشتغال و درآمد آن شغل مهم است. محمدمهدی هم می‌گوید: نه اینکه بگویم فقط برای فخرفروشی والدین به فامیل رشته تجربی را انتخاب کردم، علاقه خودم هم بوده، اما صحبت‎‌های پدر و مادرم هم بی تأثیر نبوده است؛ به هر حال شاید اگر رشته دیگری مانند هنر را انتخاب می‌کردم دیگران مرا دانش آموز ضعیفی میپنداشتند. ماهان در ادامه حرف محمدمهدی می‌گوید: اتفاقا من به رشته هنر علاقه داشتم، اما با اطرافیانم مشورت کردم و با توجه به نمراتم رشته تجربی را به من پیشنهاد دادم. البته امیرعلی و چند نفر دیگر از داوطلبان نیز تنها علاقه به رشته‌های تجربی مانند داروسازی، علوم آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی و علوم تغذیه را به عنوان دلیل انتخاب خود اعلام کردند.
در هر صورت پرونده نوبت اول آزمون سراسری امسال هم با پیشتازی داوطلبان رشته تجربی نسبت به گروه‌های دیگر و داوطلبان دختر نسبت به پسران بسته شد، اما مسؤولان و کارشناسان به دنبال راهکاری برای ایجاد تعادل در میان رشته‌ها و جنسیت داوطلبان ورود به دانشگاه هستند. محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم اعتقاد دارد: لازم است شخصیت علمی کشور یکپارچه‌سازی شود و برای هر رشته‌ای پازل علمی در نظر گرفته شود، این در حالی است که بخش قابل توجهی از نخبگان کشور متقاضی رشته‌های خاصی هستند و این امر موجب شده تا توزیع یکسان استعداد‌ها در همه رشته‌های علمی در کشور نداشته باشیم. عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم می‌گوید: باید ستاد‌های تخصصی شورا بر روی ایجاد توازن در رشته‌ها و جنسیت داوطلبان کنکور بررسی و آسیب‌شناسی داشته باشند.

برچسب ها: کنکور
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر اصولگرایی لقمه‌اش حرام است مجری سیما کارش خراب است! title
محمدرضا شهبازی مجری برنامه پاورقی، هفته پیش توئیت زشت و بی سابقه‌ای را در مقام مجری صداوسیما منتشر کرد.
تمام شهروندان این شهر در یک ساختمان زندگی می‌کنند! title
شهری در آلاسکا وجود دارد که ۲۱۷ نفر از ساکنان آن در یک مجتمع آپارتمانی چند طبقه زندگی می‌کنند.
آیا استفاده از فلزیاب غیرقانونی است؟! title
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در مورد اینکه آیا خرید و استفاده از "فلزیاب" عملی مجرمانه و غیرقانونی است، توضیحاتی را بیان کرد.
چاقوکشی در بیمارستان! title
به‌دنبال حمله با سلاح سرد در بیمارستانی در چین، دست کم ۲ نفر کشته و ۲۱ تن زخمی شدند.
نخستین بانویی که گواهی‌نامه‌ی پایه یک گرفت کیست؟ title
خانم جوادتهرانی گفت: «در امتحانات اخیر متوجه شدم که دیگر سخت‌گیری و بهانه‌جویی بی‌جهت در امتحانات نمی‌شود و اگر کسی واقعا رانندگی بداند بدون اشکال خواهد توانست صاحب گواهی‌نامه رانندگی شود.»
جریمه شکار آهو چقدر است؟ title
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش ۳.۹ برابری جریمه شکار غیرمجاز خبر داد.
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش title
امیرآبادی استادیار مهندسی حمل و نقل در دانشگاه علم و صنعت در آذرماه سال ۱۴۰۰ با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران منصوب شده بود. اعضای بدن محمد امیرآبادی نیز پس از مرگش به بیماران نیازمند اهدا شد و حالا مشخص شده قتل مدیر شهرداری تهران به دست همسرش صورت گرفته است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.