کد خبر: ۴۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟

با توجه به وجود تحریم‌های گسترده علیه ایران، اقتصاد کشور دچار چالش‌های اساسی است، بنابراین اکسپو ۲۰۲۴ که با هدف حمایت ویژه دولت از بنگاه‌های تولیدی و تجاری در جهت تسهیل و توسعه صادرات برگزار می‌شود، دارای اهمیت بسیاری است.
از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟

مخاطب ۲۴- نمایشگاه اکسپو- با توجه به اینکه در قرن کنونی روند تکاملی توسعه صنعتی – تجاری و پیشرفت سریع علم و فناوری در زندگی افراد جامعه و رشد اقتصادی شکل گرفته است، گسترش ارتباط ملل بایکدیگر و توسعه تجارت و ... اجتناب پذیر شده است.

همین امر باعث شد که تنها بنگاه‌های تولیدی و تجاری به فکر توسعه نباشند و حتی دولت‌ها نیز در راستای توسعه و رشد اقتصادی کشور ناچار به اصلاح ساختاری در اقتصاد و توجه فراوان به توسعه صادرات شدند، زیرا کارشناسان اقتصادی توسعه صادرات را یکی از بهترین مسیر برای گذر از مشکلات اقتصادی کشور دانسته، چون آنچه مبین است دسترسی به بازار جهانی امکان بهره وری از ظرفیت بالقوه و صرفه تولید در مقیاس و کاهش در هزینه تولید می‌دهد.

با توجه به اهمیت موارد فوق این امر در خصوص ایران دارای اهمیت مضاعفی است، زیرا با توجه به شرایط فعلی، وجود تحریم‌های گسترده علیه ایران، اقتصاد کشور دچار چالش‌های اساسی است بنابراین حمایت ویژه دولت از بنگاه‌های تولیدی و تجاری در جهت تسهیل و توسعه صادرات دارای اهمیت بسیاری برخوردار است و به رهایی اقتصاد ایران از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت کمک می‌کند. ارائه معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، تسهیل دسترسی به خدمات و تسهیلات بانکی، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی از جمله حمایت‌های ویژه دولت در راستای توسعه صادرات است.

انجام پروژه‌های امروزه، نمایشگاه‌های صادراتی به عنوان یک ابزار مهم تجارت بین المللی مطرح می‌شود. تجربه نمایشگاه‌های پیشین نشان داد که بازدیدکنندگان نمایشگاه تبدیل به خریداران جدی تری می‌شوند که می‌توان نمایشگاه را به عنوان یکی از بازوان اصلی صادرات کشور معرفی کرد.

با برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران «ایران اکسپو ۲۰۲۴»، ایران به یک کشور تاثیرگذار صادراتی تبدیل خواهد شد و تغییر مسیر تجارت کشور رقم خواهد خورد که نتیجه‌های مثبت اقتصادی آن در طی سال‌های آینده برای کشور ملموس خواهد بود. با توجه به اینکه این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌ها در حوزه صادرات کالا‌های غیرنفتی است می‌توان از آن در راستای رشد تولید و ارتقای صادرات غیر نفتی بهره‌مند شد.

بیشتر بخوانید

ایران اکسپو و توسعه صادرات

دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه نیازمند پیروی از الگو‌های مناسب توسعه اقتصادی است. در ایران برای جدایی از وابستگی به نفت، سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور بیش از پیش مورد تاکید است.

یکی از اهداف نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با عنوان ایران اکسپو تبادل اطلاعات بازرگانی و گسترش مبادلات تجاری و ایجاد زمینه مساعد برای معرفی آخرین محصولات تولیدی بنگاه‌ها در جهت رشد و توسعه صادرات کالا‌ها است.

با وجود تحریم‌های بین المللی، حضور تجار و بازرگانان کشور‌های دنیا در این نمایشگاه ایجاد روابط اقتصادی گسترده و پایگاه‌های اقتصادی در دنیا و سیاست گذاری‌های دولت در کنار صادرکنندگان در راستای تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی و شناسایی روش‌های مقابله با رفع موانع تجارت خارجی سبب افزایش ارزش صادرات کالا‌ها و خدمات غیرنفتی ایران می‌شود.

تداوم و برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در بخش تجارت خارجی بسیار موثر بوده و می‌تواند علاوه بر ارزآوری موثر در زمینه صادرات کالای غیرنفتی، بلکه در زمینه ارائه خدمات فنی، انتقال تکنولوژی و ترانزیت نیز ارزآوری داشته باشد.

طبق گفته مسئولین برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ۲ هزار تاجر و بازرگان خارجی در این نمایشگاه حاضر می‌شوند، که می‌توان از آن فرصت جذابی برای فعالان حوزه اقتصاد و صادرات دانست. برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یکی از مجموعه اقداماتی است که دولت می‌تواند در راستای ایجاد بستر مناسب برای صادرکنندگان کشور ایجاد کند تا صادراتشان را توسعه دهند. طبق آمار سهم صادرات کالا‌های غیر نفتی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار و ۵۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار بوده است که بیشترین میزان صادرات غیرنفتی کشور در طی سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. حمایت و پشتیبانی از توسعه صادرات غیرنفتی و همراهی بخش خصوصی در تحقق این اهداف موثر است. در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی باید دو هدف اصلی را دنبال کرد: یکی متنوع سازی بازار‌های صادراتی و دیگری صادرات کالا با ارزش افزوده بیشتر و با پیچیدگی فنی بالاتر همچون محصولات دانش بنیان است.

ایران اکسپو و بازاریابی

ماهیت اصلی نمایشگاه‌ها تحقق بازاریابی برای یک صنعت خاص است و یکی از مهم‌ترین ابزار‌های ارتباطات بازاریابی عنوان می‌گردد. حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های تجاری به علل مختلف از جمله: صادرات کالا و ارزآوری به کشور، شناخت روش‌های بازاریابی رقبا، آگاهی از دانش و فناوری روز جهان، نمایش دستاورد‌های صنعتی، اقتصادی از مزایای مطلوبی برخودار می‌شود.

با توجه به نقش‌های متعددی که نمایشگاه‌های ایفا می‌کنند اهداف بازاریابی به طور کلی تحقق می‌یابند حتی اگر فرایند فروش مورد توجه باشد باز هم شرکت‌ها می‌توانند با گسترش روابط عمومی، همزمان با آن در جهت اهداف تحقیق بازار به بررسی رقابت بپردازند. شرکتی که محصول جدید را معرفی می‌کند نیز از نمایشگاه برای تبلیغات و توسعه استفاده می‌کند.

بازاریابی نمایشگاهی شامل نمایش و تبلیغ محصولات و خدمات شرکت‌ها در یکی از این رویداد‌های بزرگ است. از آنجایی که هدف نمایشگاه‌های تجاری و بین المللی کمک به فضای کسب‌وکار برای برندسازی است، با حضور در این نمایشگاه ها، تعداد زیادی مشتری جدید و همچنین ارتباط گیری با متخصصان دیگر در حوزه کاری مرتبط و شناخت و ارزیابی رقبا و محصولات و خدمات گسترده در صنعت مرتبط خودشان به دست خواهند آورد.

حضور شرکت‌های دانش بنیان در این نوع نمایشگاه‌ها و بازاریابی موثر آن‌ها در مسیر توسعه صادرات محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان بسیار مثمر ثمر بوده و موجب رشد تولید خواهد شد.

دانش بنیان و ایران اکسپو ۲۰۲۴

می‌توان با بهره برداری مطلوب از ظرفیت‌های نهفته نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ همچون نمایشگاه‌های گذشته به ایجاد بازار‌های جدید و ارتقا و توسعه بازار‌های موجود دسترسی پیدا کرد.

با توجه به اینکه در طی سال‌های اخیر توسعه شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده، اما یکی از چالش‌های صادرات این محصولات، محدود بودن سهم کالا‌های دانش بنیان و با ارزش افزوده بالاتر و کالا‌هایی است که میتواند ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد. سهم ایران از بازار صادرات محصولات دانش بنیان با تکنولوژی پیشرفته به رغم پتانسیل‌های موجود قابل توجه نبود. آمار‌ها حاکی از آن است که از ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور کمتر از ۵۰۰ شرکت صادرات محور وجود دارد که سهم شرکت‌های دانش بنیان از کل صادرات کشور کمتر از ۲ درصد است؛ بنابراین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران می‌تواند فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بهتر این محصولات دانش بنیان باشد و سهم این کالا در سبد صادراتی کشور را در جهت توسعه و ارتقا صادرات غیر نفتی افزایش یابد.

دولت سیزدهم می‌تواند از فرصت برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی استفاده و دستاورد‌های ملموسی برای تجارت و اقتصاد کشور کسب کنند.

برچسب ها: نمایشگاه اکسپو
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمان جهان ۲۰۲۵ که در زاگرب کرواسی در حال برگزاری است موفق شد یک روز زودتر، بالاتر از آمریکا به عنوان قهرمانی زودهنگام جهان دست یابد.
متن سخنرانی رئیس جمهور در نشست سران کشورهای عربی اسلامی دوحه قطر متن سخنرانی رئیس جمهور در نشست سران کشورهای عربی اسلامی دوحه قطر
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به دوحه را تروریسم آشکار و نقض اصول دیپلماتیک دانست و خواستار اتحاد و وحدت امت اسلامی شد
دیدگاه محمد درویش در خصوص ترویج فرهنگ دوچرخه سواری دیدگاه محمد درویش در خصوص ترویج فرهنگ دوچرخه سواری
درویش فعال محیط زیست به مناسبت روز بدون خودرو، بیان کرد امیدوارم روزی برسد که حداقل ۱۰ درصد حمل و نقل شهری با دوچرخه انجام شود
جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس
پانزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه شنبه هشتم شهریور ۱۴۰۴در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد
قربانیان جدید پرونده شیطان لویزان قربانیان جدید پرونده شیطان لویزان
پرونده «شیطان لویزان» که با ۹ شاکی و روایت‌های هولناکشان افکار عمومی را شوکه کرده، همچنان در پیچ‌وخم دادگاه‌ها گرفتار است
فروکش اعتراضات نپال؛ سوشیلا کارکی نخست‌وزیر شد فروکش اعتراضات نپال؛ سوشیلا کارکی نخست‌وزیر شد
با کاهش اعتراضات خیابانی در نپال، قاضی پیشین و چهره برجسته سیاسی، سوشیلا کارکی، به عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور منصوب شد.
برگزیده
نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی
ابراهیم شیخ در گفت‌و‌گو با مخاطب ۲۴: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران با موانع حقوقی، بانکی و ریسک بالا روبه‌روست؛ وزارت صمت بر حل مشکلات موجود و جذب سرمایه‌های استراتژیک تمرکز دارد.
عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند
بنزین سوپر از راه می‌رسد: وعده یا خیال؟ رقابت بخش خصوصی و سهمیه‌های دولتی؛ کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟
گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفت‌و‌گو با مخاطب۲۴ بر لزوم استفاده ازظرفیت بریکس، اوراسیا برای گسترش مراودات تجاری تاکید نمود
صفحه خبر بالای تصاویر