مخاطب ۲۴ :انجمن خودروسازان اروپا در گزارشی اعلام کرد که نهتنها فروش خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا شاهد سقوط بوده، بلکه فروش کلیه خودروها در ماه مارس نسبت به سال گذشته ۵.۲ درصد کاهش یافته است که بیشترین کاهش از ژوئیه ۲۰۲۲ و اولین کاهش در سال جاری میلادی محسوب میشود.
این کاهش شامل بازارهای کلیدی، از جمله آلمان (منفی ۶.۲ درصد)، اسپانیا (منفی ۴.۷ درصد)، ایتالیا (منفی ۳.۷ درصد) و فرانسه (منفی ۱.۵ درصد) بود.
بر اساس این گزارش، سقوط فروش خودرو در این اتحادیه بهدلیل رکود بازار و همزمانی با تعطیلات عید پاک صورت گرفته که تأثیر منفی بر فروش داشته است.
طی ماه مارس، در صنعت خودروسازی که ۳۹۲.۲ میلیارد یورو درآمد مالیاتی برای دولتهای اروپایی ایجاد میکند، همچنین تغییری در تمایلات بازار برای انواع خودروها رخ داد.
سهم خودروهای تمامبرقی از این بازار از ۱۳.۹ درصد در سال گذشته میلادی به ۱۳ درصد کاهش یافت در حالی که سهم خودروهای هیبریدی برقی از ۲۴.۴ درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته است.
این گزارش حاکی است که مجموع سهم خودروهای بنزینی و گازوئیلی از این بازار از ۵۱.۸ درصد به ۴۷.۸ درصد کاهش یافته است.
سهماهه اول سال ۲۰۲۴ با ثبت فروش ۳۳۲۹۹۹ خودروی تمامبرقی جدید به پایان رسید که نشاندهنده افزایش جزئی ۳.۸ درصدی نسبت به فصل مشابه در سال قبل است.
بنا بر این گزارش، چالشهای مرتبط با وسایل نقلیه الکتریکی شامل هزینههای بالا و عدم زیرساختهای کافی برای شارژ این خودروها میشود.