کد خبر: ۳۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
امروز آخرین روز از اعمال محدودیت بر دامنه نوسان بورس و فرابورس است، و بازار منتظر تصمیم جدید سیاست‌گذار است.

مخاطب۲۴- پیش بیننی بورس- در معاملات روز گذشته فشار فروش در بازار ارز افزایش یافته بود، محدودیت دامنه نوسان صندوق‌های طلا در بورس برداشته شد و این صندوق‌ها منفی‌های سنگینی را تجربه کردند.
اخبار منطقه مدتی است که به عنوان یکی از اخبار اثرگذار بر بازار ارز شناخته می‌شود که بر نگاه تحلیلگران اثرگزار است، ولی با این وجود در شرایطی که روز قبل تهدید‌های رژیم صهیونسیتی آغاز شد قیمت تتر در معاملات شبانه تغییر چندانی نداشت.

اونس جهانی طلا، ولی این روز‌ها حساس‌تر شده است و نسبت به ریسک‌ها و رویداد‌ها واکنش نشان می‌دهد. در شبانه روز گذشته اونس طلا نوسان بیش از پنجاه دلاری را ثبت کرده‌است که برای معاملات طلا در روز جاری با اهمیت خواهد بود و می‌تواند بر معاملات طلا اثر مثبت بگذارد.

نوسان تتر در معاملات شبانه روز گذشته کمتر شده بود که نشان‌دهنده کمتر شدن حساسیت بازار نسبت به جریان اخبار است در ساعت نگارش این گزارش تتر پانصد تومان نسبت به سقف روزانه خود ارزانتر معامله می‌شود که نشان‌دهنده آن است که هیجان معاملاتی کمتر شده است. این در حالی است که آنچه در صحنه بین‌المللی در حال وقوع است خارج از پیش‌بینی تحلیلگران است و منطق در تصمیم‌گیری‌های طرف متخاصم کاهش پیدا کرده است. با این حال به خاطر درگیری مستقیم اسراییل در چند جبهه تحلیل‌گران در منابعی مانند اکونومیست متصورند که باز کردن جبهه جدید درگیری با یک قدرت منطقه‌ای مثل ایران، منفعت اسرائیل را فراهم نمی‌کند و حمایت‌ها از رژیم صهیونسیتی را از بین می‌برد. افزایش فاصله و اختلاف کشور‌های منطقه با اسرائیل اتفاق مهمی است که می‌تواند از ایجاد التهاب در بازار ارز داخلی جلوگیری کند.
دامنه نوسان بورس عادی می‌شود؟

دامنه نوسان معاملات بورس و فرابورس از روز یکشنبه به مثبت و منفی یک محدود شد و صندوق‌های بورسی هم در محدوده دامنه نوسان دو درصدی محدود شدند. این محدودیت برای سه روز متوالی تصویب شده بود و امروز آخرین روز از تصویب این طرح است.

روز قبل رضا عیوضلو معاون نظارت بر ناشران و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو درباره زمان بازگشت بازار به حالت عادی و دامنه نوسان ۷ درصدی به ((بورس۲۴)) گفت: این یک تصمیم موقتی بوده و طبق اعلامیه‌ای که در روز یکشنبه مطرح شده بود این محدودیت دامنه نوسان تاسه شنبه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، اگر ریسک‌های سیستماتیک بازار تا روز چهارشبه برطرف شود، دامنه نوسان در روز چهارشنبه به حالت عادی قبل باز می‌گردد و سازمان بورس با توجه به شرایط در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

آنچه در حال حاضر با اهمیت است آنست که ادامه اعمال محدودیت دامنه نوسان باعث ایجاد فشار روانی و تشکیل صف در روز‌های متوالی می‌شود که خود ایجاد‌کننده هیجان است. از آنجایی که بازار سرمایه نسبت به تورم از سایر بازار‌ها بسیار عقب است بازارساز با حمایت از بازار و تصمیمات حمایتی از صنایع می‌تواند از ریسک سیستماتیک و التهاب در بازار سرمایه بکاهد و باعث آرام شدن فضای معاملاتی شود. اعمال محدودیت دامنه نوسان برای طولانی مدت آن هم در شرایطی که بورس از تورم عقب مانده اثر روانی مطلوبی نخواهد داشت و از طرف مقابل باعث کوچ سرمایه به بازار‌های موازی میشود، اما برگرداندن دامنه نوسان بورس به حالت عادی و افزایش حمایت از این بازار که ارزندگی را تقویت کند هم به افزایش امنیت روانی کمک میکند و هم در صورت متعادل شدن از فشار بر بازار‌های موازی می‌کاهد. اعمال محدودیت دامنه نوسان طولانی مدت مانند آنچه در سال ۹۹ اتفاق افتاد نشان داد که این تصمیم در طولانی مدت مخرب و هیجان‌زاست این در حالی است که نسبت بورس و تورم در حال حاضر نسبت به سال ۹۹ بسیار متفاوت است.

برچسب ها: پیش بینی بورس
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
طب ایرانی می‌تواند مکمل پزشکی نوین باشد title
رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از طب ایرانی به عنوان مکمل طب نوین نام برد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.