کد خبر: ۳۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
چای سیاه، به عنوان یک نوشیدنی روزانه، سالم‌ترین چای است. چای سیاه، به خاطر خواص و ویژگی‎ هایش جایگاه خوبی در تامین سلامتی دارد. از مهم‌ترین مزایای چای سیاه برای سلامتی، می‌توان به ارزش غذایی، فواید ضدسرطانی، هضم گوارشی، اثرات مفید بر سلامت پوست، مو و ... اشاره کرد.

مخاطب۲۴- چای سیاه، به عنوان یک نوشیدنی روزانه، سالم‌ترین چای است. چای سیاه، به خاطر خواص و ویژگی‎ هایش جایگاه خوبی در تامین سلامتی دارد. از مهم‌ترین مزایای چای سیاه برای سلامتی، می‌توان به ارزش غذایی، فواید ضدسرطانی، هضم گوارشی، اثرات مفید بر سلامت پوست، مو و ... اشاره کرد.

چای سیاه، حاوی گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام فلاونوئید‌ها است که برای سلامت قلب مفید هستند. افزودن چای سیاه به برنامه روزانه، راهی ساده برای ترکیب آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است.

چای سیاه تاثیر مثبتی بر روی سلامت دهان و دندان دارد؛ ضمن اینکه تانن موجود در چای علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، تاثیر درمانی بر بیماری‌های معده و روده دارد و به فعالیت هضم نیز کمک می‌کند. همچنین فشار خون با مصرف چای سیاه کاهش می‌یابد. نکته حائز اهمیت این است که همین بالا بودن فشار خون می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما، می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد. البته باید در نظر داشت که برنامۀ مناسبی را برای مصرف چای سیاه، باید در نظر گرفت و مصرف بیش از حد هر نوشیدنی، برای بدن می‌تواند مضر باشد.

بیشتر بخوانید

سمیرا ربیعی، استادیار دانشگاه و دکترای تخصصی علوم تغذیه با بیان اینکه چای حاوی میزان بالای کافئین است، گفت: هرچه چای مصرفی پررنگ‌تر یا به اصطلاح غلیظ‌تر باشد، میزان کافئین دریافتی بیشتر می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تغذیه با اشاره به کافئین موجود در چای، تاکید کرد:افراد دارای مشکلات قلبی، زخم معده و سنگ‌های کلیوی وخانم‌های باردار از مصرف چای پررنگ باید اجتناب کنند. کافئین، یک ماده شیمیایی خوراکی است که در دو فرم طبیعی و سنتتیک (مصنوعی) یافت می‌شود.

به گفته وی فرم طبیعی کافئین در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه، دانه‌های کاکائو و برگ‌های چای وجود دارد و فرم مصنوعی آن در نوشیدنی‌ها و نوشابه‌های انرژی‌زا یافت می‌شود.

تاثیر مصرف کافئین زیاد بر بدن

این استادیار دانشگاه با اشاره به اثرات کافئین بر بدن، گفت: کافئین، مدر یا ادرار آور است؛ بنابراین نوشیدن چای پررنگ، باعث اتلاف آب بدن شده و فرد را با مشکل یبوست مواجه می‌کند.

ربیعی کافئین را موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون برشمرد و خاطرنشان کرد: نوشیدن چای پررنگ باعث سوزش در ناحیه قفسه سینه و قلب فرد می‌شود.

این دکترای تخصصی علوم تغذیه با بیان اینکه کافئین با جذب آهن غذا تداخل دارد، گفت: چای مصرفی هرچه پررنگ‌تر باشد، شدت این تداخل بیشتر می‌شود.

وی توصیه کرد: افرادی مبتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن، نوشیدن چای پررنگ را ترک کرده و یا مصرف آن را به حداقل یک ساعت قبل یا بعد از غذای حاوی منابع آهن موکول کنند.

به گفته ربیعی تاثیر منفی کافئین بر جذب آهن، صرفاً مربوط به منابع گیاهی آهن نظیر آهن موجود در اسفناج می‌شود و نه منابع حیوانی آن نظیر آهن موجود در گوشت قرمز؛ بنابراین این موضوع باید مورد توجه گیاهخواران قرار گیرد.

به گفته وی کافئین سطح هوشیاری را بالا می‌برد. شاید در ظاهر، این عملکرد کافئین مطلوب به نظر برسد، ولی در واقع، نوشیدن چای پررنگ در شب به خصوص ساعات پایانی شب، منجر به بی‌قراری و بی‌خوابی شده و در درازمدت نیز سطح اضطراب را افزایش می‌دهد.

موارد منع مصرف چای پررنگ

این استادیار دانشکده علوم تغذیه تاکید کرد: افراد دارای سابقه مشکلات قلبی، خانم‌های باردار، مبتلایان به ریفلاکس (سوزش سردل، ترش کردن) و زخم معده و افراد مبتلا به سنگ‌های کلیوی باید از نوشیدن چای پررنگ خودداری کرده و یا مصرف آن را محدود کنند.

برچسب ها: چای
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.