مخاطب ۲۴- کاندیدا- دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۱ اسفند ماه) سال جاری برگزار شد که از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، انتخابات در ۲۱ حوزه به دور دوم کشیده شد و سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که انتخابات در ۵۲ حوزه تایید شده و بررسی بقیه حوزهها در حال انجام است.
شفافیت همواره یکی از مطالبات مردم و شعارهای منتخبان مجلس شورای اسلامی بود که در همین راستا در این دوره «قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیتهای انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره سامانه شفافیت مالی انتخابات و نحوه کارکرد آن، گفته بود: امسال برای اولینبار قانون شفافیت و تأمین منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس مصوب سال ۱۳۹۸ اجرایی میشود. ما بر اساس تکلیف قانونی، سامانهی مالی انتخابات را رونمایی کردیم که پایگاهی است که نامزدها اطلاعات مالیشان را ثبت میکنند.
وی در همینباره اضافه کرد: طبق این قانون، نامزدها موظفند منابع أخذ شده و داراییهایشان که برای تبلیغات استفاده میکنند را در این سامانه وارد کنند؛ بر اساس قانون چهار هزینه برای نامزدها متصور شده که باید منابعشان را مصروف کنند.
به گفته دبیر ستاد انتخابات، اموال و داراییهای کاندیدا بههمراه کمکی که از احزاب و گروههای سیاسی و اشخاص حقیقی میگیرد طبق قانون باید بهمنظور «برپایی ستاد انتخاباتی»، «تبلیغات مجاز»، «برپایی تجمعات» و همچنین «هزینهی حقالزحمه عوامل اجرایی» مصرف کند.
اسلامی با بیان اینکه موارد مذکور باید در سامانه شفافیت ثبت شود، اظهار داشت: همچنین یک سقف برای تبلیغات و یا گردش مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدها در نظر گرفته شده که متناسب با جمعیت، پراکندگی جغرافیایی و تعداد کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تعریف شده است؛ بنابراین گزارش، تمامی هزینه کردها انتخاباتی باید به اسناد مالی مستند باشد و باید منابع مالی و هزینهها از طریق شماره حسابی که از نامزدها در دوران ثبتنام اخذ شده، انجام شود.