کد خبر: ۳۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
حذف ارز مسافرتی علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از رانت می‌شود برای کسانی که به این ارز نیاز دارند مشکلاتی ایجاد می‌کند.

مخاطب 24- ارز مسافرتی یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌های سفر برای مسافرانی است که قصد خروج از کشور را دارند، اما سوءاستفاده‌هایی که برخی از افراد در گرفتن ارز و لغو سفر خود برای فروش ارز در بازار آزاد انجام می‌دهند باعث شده تا به منبع درآمدی برای دلالان تبدیل شود.

برخی کارشناسان، ارز مسافرتی را یک رانت می‌دانند که همه افراد جامعه به آن دسترسی ندارند همچنین برخی می‌گویند در زمانی که کشور برای تامین کالا‌های اساسی به ارز نیاز دارد اختصاص سهمیه هزار یورویی به مسافرانی که این ارز را با قیمتی پایین‌تر از بازار می‌گیرند و در کشور‌های خارجی آن را خرج می‌کنند به ضرر اقتصاد کشور است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از ورود رئیس‌جمهور به موضوع ارز مسافرتی برای جلوگیری از این رانت ناعادلانه خبر داد.

بیشتر بخوانید



بانک مرکزی نگذارد ارز مسافرتی ایجاد رانت کند

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اینکه ارز مورد نیاز را تامین کنیم خیلی کمک‌کننده است با اینکه سهم اسکناس ناچیز است، اما در بازار اثرگذار است و در شکل‌گیری انتظارات بازار خیلی مهم است، اما اینکه ارز مسافرتی را با چه نرخی تامین کنیم و آیا با مابه‌التفاوت زیاد تامین کنیم یا خیر یک رانتی درست می‌کند و صحنه‌هایی را در گرفتن ارز مسافرتی به‌وجود می‌آورد که شاهد آن بودیم.

وی اظهار کرد: باید بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت و اسکناس را تامین کند و اجازه شکل‌گیری انتظارات افزایشی را ندهد و برای ارز مسافرتی نرخی را بگذارد که ایجاد رانت نکند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: عمده بازار ما بازار حواله است، اما بخشی از آن اسکناس است که باید تامین شود البته نرخش مهم است که با چه نرخی تامین می‌شود.

مخالفان حذف ارز مسافرتی معتقدند حذف این ارز هیچ کمکی به کنترل نرخ ارز نمی‌کند و نمی‌تواند باعث کاهش قیمت شود و فقط عده‌ای از مردم که به آن نیاز دارند به‌دلیل سوءاستفاده دلالان از این ارز محروم می‌شوند.
حذف ارز مسافرتی اشتباه است

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ارز مسافرتی باید برقرار باشد و حق حذف آن را ندارند.

وی تاکید کرد: همه مسافرین تمکن مالی ندارند بعضی‌ها بیمار و یا دانشجو هستند و بیشتر مردم به آن نیاز دارند لذا حذف ارز مسافرتی اشتباه است.

نماینده رشت و خمام در مجلس اظهار کرد: با حذف ارز مسافرتی نمی‌توان بازار ارز را کنترل کرد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ارز گران می‌شود یا خیر.

قطع‌به‌یقین حذف ارز مسافرتی جلوی دلالی ارزی را می‌گیرد و دلالان دستشان از این سود در بازار پرنوسان ارز کوتاه می‌شود و این امر می‌تواند به سامان‌دهی بازار ارز کمک کند، اما در این زمینه فقط نباید سوءاستفاده‌های دلالان را دید چراکه بسیاری از مسافران به این ارز نیاز دارند لذا مسئولان امر می‌توانند با یک برنامه جامع دست دلالان و واسطه‌گران ارزی را از این بازار پرسود کوتاه کنند و ارز مسافرتی را به کسانی که به آن نیاز دارند تخصیص دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: ارز مسافرتی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.