کد خبر: ۳۶۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴

از حجاب لاکچری چی میدونید؟

هرچند نام «ایونت‌های مد و لباس» یک عنوان کلی برای فروش انواع پوشاک است، اما بررسی چند ایونت مختلف نشان می‌دهد این رویداد به سمت جلب رضایت گروه خاصی از افراد حرکت کرده است؛ کسانی که گاهی بدون در نظر گرفتن قیمت کالای عرضه‌شده به دنبال یک خرید لاکچری هستند!
از حجاب لاکچری چی میدونید؟

مخاطب۲۴_ پوشاک طی دو گزارش از پرونده «ایونت‌های پوشاک زنانه» به معرفی بخش مجلل این پدیده که معمولا در هتل‌ها برگزار می‌شود و نقش اینفلوئنسر‌ها در تبلیغات و ذائقه‌سازی آن‌ها پرداختیم؛ مراسم‌هایی که به واسطه برگزاری در مکانی مجلل، معمولا به مکانی برای خرید کالا‌های گران‌قیمت تبدیل شده است. از آنجا که بسیاری از این ایونت‌ها به عرضه کالای حجاب اختصاص پیدا کرده‌اند، برخی معتقدند عدم ساماندهی این شرایط، می‌تواند باعث ایجاد فاصله زیاد قیمتی و لوکس شدن کالای حجاب می‌شود.

در ادامه، به چرایی اقبال از کالای حجاب مجلل در این مراسم‌ها می‌پردازیم.
با افزایش شمار کاربرانِ اینستاگرام، پدیده‌ای به نام اینفلوئنسری به وجود آمد؛ افرادی که در صفحه مجازی خود مُبلغِ انواع مختلفی از سبک زندگی هستند. کسانی که کمتر پیش می‌آید یک زندگی ساده را در معرض نمایش بگذارند و معمولا زندگی آن‌ها پر از زرق و برق، تجملات و یا انجام کار‌هایی است که در زندگی روزمره افراد عادی وجود ندارد. از این رو عده‌ای از سر اقناع حس کنجکاوی و عده دیگری با نگاه حسرت این افراد را دنبال می‌کنند.
«حجاب استایل» چه می‌گوید و چه می‌خواهد؟
گروه سومی هم وجود دارند که از توانایی مالی خوبی برخوردارند و دیدن زندگی لاکچری یک اینفلوئنسر از دریچه صفحه چند اینچی تلفن همراه نه تنها باعث حسرت آن‌ها نمی‌شود بلکه ایده‌های جدیدی برای تغییر سبک زندگی به آن‌ها می‌دهد و دقیقا در این نقطه است که ذائقه افراد به سمت لاکچری شدن تغییر می‌کند؛ تغییری که به نظر می‌رسد طی سالیان اخیر باعث ایجاد پدیده‌ای به نام «حجاب استایل» شده است.

در جست‌وجوی تنوع در اینستاگرام
تا پیش از شکل‌گیری چنین فضایی، خانم‌های محجبه انتخاب کمتری برای ایجاد تنوع در پوشش خود داشتند. هرچند که از اواسط دهه ۸۰ با رونق تولید انواع چادر‌های مشکی جدید مانند چادر ملی، چادر دانشجویی، چادر شال‌دار و... و بعدتر به واسطه پوشیدن چادرِ رنگی توسط برخی مجریان تلویزیون، دست زنان برای ایجاد تغییر در ظاهر خود بازتر شد، اما علاقه جوان‌تر به پیش‌رفتن با مدِ روز، عملا دیگر نمی‌توانست آن‌ها را با طرح‌های قدیمی اقناع کند؛ این تغییرات سریع همزمان با رونق استفاده از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی رخ می‌داد.
باحجاب، اما متفاوت
فضای مجازی به مرور توانست واژه «کالای حجاب» را وارد بازار عرضه محصولات مرتبط با بانوان کند؛ چرا که پیش از آن، کمتر محصولی به جز چادر، مقنعه و امثال آن، در فروشگاه‌های مرتبط دیده می‌شد. کم‌کم ظهور و بروز اینفلوئنسر‌ها و استفاده آن‌ها از کالا‌های حجابِ متفاوت و جدید باعث شد که طیف جوان‌تر و محجبه با افرادی گروهی مواجه شوند که از نظر ظاهری حجاب را رعایت می‌کردند، اما شبیه آن‌ها نبودند.

بر همین اساس، بازار عرضه کالا‌های حجاب روز به روز بزرگتر شد و در کنار آن نیز، تعداد مخاطبان اینفلوئنسر‌ها که استفاده از کالای حجاب (روسری، شال، توربان، چادر، ساق دست، عبا و...) برای آن‌ها به شکلی از درآمدزایی تبدیل شده بود، گسترش پیدا کرد و به مرور «حجاب استایل»‌ها شکل گرفتند که به نوعی به رسانه تبلیغ کالا‌ها و ایونت‌های مجلل مد و لباس تبدیل شدند.

قیمت مهم نیست، فقط لاکچری باشد!
هرچند که در یک ایونت پوشاک، انواع مختلفی از لباس عرضه می‌شود، اما اگر به یکی از ایونت‌هایی که در هتل‌ها برگزار می‌شود، بروید در همان بدو ورود مشخص می‌شود که عمده اجناس با هدفِ گروه خاصی از مشتریان عرضه شده است؛ کسانی که با تغییر ذائقه، حالا به دنبال عبای اماراتی با نگین‌های دست‌دوزی شده و یا پیراهن‌هایی با قیمت‌های میلیونی، روسری‌های ساتنِ چندصد هزارتومانی و حتی مُهر، تسبیح و صلوات‌شمار‌های پر زرق و برق هستند و برایشان اهمیتی ندارد مهری که می‌خواهند روی آن سجده کنند را به قیمت ۳۷۰ هزار تومان خریده باشند!
خاص بودن با خرید از ایونت‌ها
در این شرایط بعید است که افرادی از طبقه متوسط جامعه به این ایونت‌ها مراجعه کنند و یا حتی در صورت مراجعه، عملا دستِ خالی از آن خارج می‌شوند. او یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد قیمتِ گزافی بابت کالایی پرداخت کند که می‌تواند مشابه آن را با قیمت بسیار ارزان‌تر بخرد. در واقع کالا‌های عرضه شده در یک ایونت، نایاب نیستند و با کمی جست‌وجو در سایر نقاط شهر با قیمت کمتر پیدا می‌شوند.

به نظر می‌رسد این مراسم‌ها برای گروهی از افراد، به محلی تبدیل شده است که خرید کردن از آن را حتی به قیمتِ پرداخت هزینه بیشتر پذیرفته‌اند، زیرا از یک سو به پاتوقی برای یک طبقه خاص از جامعه تبدیل شده است و از سوی دیگر حس «خاص بودن» را به خریدار القا می‌کند؛ چون از یک هتل در شمالی‌ترین نقطه شهر خرید کرده‌اند.

بر این اساس قیمت‌گذاری بر کالا‌ها در یک ایونت، نظارت بر نحوه فروش و... موضوعات مهمی است که با توجه به مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

برچسب ها: پوشاک
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ایران و آمریکا در ایتالیا گفت‌وگوی مستقیم ندارند ایران و آمریکا در ایتالیا گفت‌وگوی مستقیم ندارند
«هیبا نصر» خبرنگار الشرق در رم امروز مدعی شده «هیأت‌های ایالات متحده و ایران در یک اتاق در سفارت عمان در رم حضور دارند» مه این خبر درست نیست.
فروش بیش از ۲ میلیاردی نمایش‌ها در فروردین ۱۴۰۴ فروش بیش از ۲ میلیاردی نمایش‌ها در فروردین ۱۴۰۴
آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج از ابتدای سال تا پایان روز جمعه ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ اعلام شد.
اسامی جدید محصولات خوراکی غیرمجاز اسامی جدید محصولات خوراکی غیرمجاز
روابط عمومی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام شناسایی چند فرآورده خوراکی غیرمجاز، نسبت به مصرف آنها هشدار داد.
قانون فرزندخواندگی اصلاح می‌شود قانون فرزندخواندگی اصلاح می‌شود
وزیر دادگستری گفت: ما در سال‌های قبل یک آیین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم و در دولت اصلاح کردیم تا بچه‌های بی‌سرپرست به جای اینکه در مراکز بهزیستی نگهداری شوند به خانواده‌ها تحویل داده شده و در خانواده نگهداری شوند. البته این موضوع هنوز جا نیفتاده است و اگر جا بیفتد شاید دیگر کودکی برای نگهداری در مراکز بهزیستی نداشته باشیم و همه کودکان را به خانواده‌ها واگذار کنیم.
سه دهک بالا جامعه به چه کسانی اطلاق می‌شود؟ مالکان خانه با درآمد ۳۰۰ میلیون ریالی! سه دهک بالا جامعه به چه کسانی اطلاق می‌شود؟ مالکان خانه با درآمد ۳۰۰ میلیون ریالی!
طبق قانون بودجه ۱۴۰۴، آیین‌نامه‌ای تدوین شده که سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه حذف خواهند شد که طبق آن باید ۲۴ میلیون نفر حذف می‌شدند که با توجه به اینکه تعدادی از این افراد یارانه دریافت نمی‌کردند مقرر شد ۱۷ میلیون نفر حذف شوند که باز هم عدد بزرگی است.
عراقچی با وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار کرد عراقچی با وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار کرد
وزیر امور خارجه ایران، دقایقی قبل و پیش از حضور در محل مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا، با همتای ایتالیایی خود دیدار و درباره تحولات دوجانبه و بین‌المللی گفت‌و‌گو کردند.
خواستگاری قهرمان پرورش اندام از نعیمه نظام‌دوست! خواستگاری قهرمان پرورش اندام از نعیمه نظام‌دوست!
در بخشی از قسمت تازه برنامه جوکر زنان احسان علیخانی و در ادامه ورود خواستگار‌های نعیمه نظام‌دوست به این برنامه، این‌بار یک قهرمان پرورش اندام با دسته گل به این برنامه آمد.
برگزیده
فروش بیش از ۲ میلیاردی نمایش‌ها در فروردین ۱۴۰۴ فروش بیش از ۲ میلیاردی نمایش‌ها در فروردین ۱۴۰۴
آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج از ابتدای سال تا پایان روز جمعه ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ اعلام شد.
خواستگاری قهرمان پرورش اندام از نعیمه نظام‌دوست! خواستگاری قهرمان پرورش اندام از نعیمه نظام‌دوست!
در بخشی از قسمت تازه برنامه جوکر زنان احسان علیخانی و در ادامه ورود خواستگار‌های نعیمه نظام‌دوست به این برنامه، این‌بار یک قهرمان پرورش اندام با دسته گل به این برنامه آمد.
نفرت کارگردان «تنها در خانه» از حضور ترامپ در فیلمش نفرت کارگردان «تنها در خانه» از حضور ترامپ در فیلمش
کریس کلمبوس، کارگردان فیلم محبوب «تنها در خانه ۲»، می‌گوید صحنه هفت‌ثانیه‌ای از حضور رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ در این فیلم برایش به «نفرین» تبدیل شده و بابت این سکانس پشیمان است.
صفحه خبر بالای تصاویر