کد خبر: ۳۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
گرچه تعیین بهترین زمان برای معاملات طلا، با قطعیت امکان‌پذیر نیست، اما به کمک بررسی نمودار‌های قیمت طلا و عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توان به پیش‌بینی دقیق‌تری دست یافت.

مخاطب 24- در کشور‌هایی که با تورم زیادی روبرو هستند مثل ایران، خرید طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. بنابراین، افراد زیادی ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به این فلز گرانبها تبدیل کنند. کسانی که بازار طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، همواره با سوال‌هایی مانند کی طلا بخریم و آیا خرید طلای آب شده درست است یا خیر، مواجه می‌شوند. بسیاری از متخصصان سرمایه‌گذاری عقیده دارند که قیمت طلا در خلاف جهت برخی از بازار‌ها مانند بازار سرمایه حرکت می‌کند، از این‌رو برای تعدیل ریسک سرمایه‌گذاری خود بهتر است بخشی از سرمایه خود را به خرید طلا اختصاص دهید تا در صورت نزولی شدن بازار‌های دیگر و کاهش سرمایه شما، بخشی از خسارات وارده، توسط بازدهی حاصل از بازار طلا جبران شود.

عوامل موثر بر قیمت طلا

برای سرمایه‌گذاری در طلا، تشخیص زمان مناسب برای خرید و فروش و کسب بیشترین بازدهی از این بازار، باید با عواملی که بر قیمت طلا تاثیر‌گذار هستند، آشنا شویم. مهم‌ترین عواملی که قیمت طلا را تحت شعاع قرار می‌دهند عبارتند از:

• قیمت نفت
• تورم
• نرخ بهره بانکی
• نوسانات قیمت دلار

بیشتر بخوانید



بهترین زمان خرید طلا

تعیین بهترین زمان برای خرید و فروش طلا یا سکه، مساله‌ای نیست که بتوان با قطعیت درباره آن صحبت کرد. اگرچه همه سرمایه‌گذاران به دنبال بهترین زمان برای معاملات خود هستند، اما هیچ یک از آن‌ها نمی‌دانند زمان دقیق چه بازه زمانی است و بیشتر آن‌ها به صورت سنتی اقدام به خرید و فروش می‌کنند. به هرحال گرچه تعیین بهترین زمان برای معاملات طلا، با قطعیت امکان‌پذیر نیست، اما به کمک بررسی نمودار‌های قیمت طلا و عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توان به پیش‌بینی دقیق‌تری دست یافت. بررسی روند‌های بازار طلا می‌توانند به ما کمک کند که چه موقع طلا بخریم. چنین به نظر می‌رسد که در پاسخ به سوال چه موقع طلا بخریم می‌توان به نکات زیر دقت کرد:

• ثبات قیمت طلا در ایران در شش‌ماهه اول سال وجود دارد.
• علی‌الخصوص ثبات نسبی قیمت را تا پایان ماه صفر در هر سال می‌توان مشاهده کرد.
• بازار طلای ایران در شش‌ماهه دوم معمولاً با نوسانات قدرتمندی مواجه می‌شود.


نمودار‌ها نشان می‌دهند که کمترین قیمت طلا در هر سال، از کمترین قیمت در سال گذشته پایین‌تر نمی‌رود. پایین‌ترین و ثابت‌ترین قیمت‌های هر بازه یک‌ساله را می‌توان از اواخر بهمن و اسفند تا مرداد سال بعد مشاهده کرد؛ بنابراین بهتر است که اگر قصد خرید طلا را دارید، در شش‌ماهه اول سال خرید خود را نهایی کنید و به سال بعد یا نیم‌سال دوم موکول نکنید.
بهترین زمان خرید سکه

نوسانات همیشگی بازار طلا سبب شده، خرید سکه انتخاب بهتری نسبت به طلا باشد. با اینکه قیمت آن‌ها یکی است، اما در هنگام فروش، سود سکه بیشتر از طلا خواهد بود. طلا همواره شامل کارمزد است و اگر طلای زینتی خریداری کنید، باید اجرت ساخت آن را بپردازید. در نهایت هزینه‌ای بیشتر از ارزش واقعی طلا پرداخت می‌کنید و هنگام فروش نیز هزینه کارمزد به شما تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین اگر استفاده زینتی از طلا برای شما اهمیتی ندارد، خرید سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است.
خرید فیزیکی طلا

خرید فیزیکی طلا یکی از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری در طلا است که طرفداران زیادی به ویژه در نسل‌های گذشته دارد. در این روش شما می‌توانید با مراجعه حضوری به مراکز معتبر، سکه و طلا را با وزن و عیار مورد نظر خود خریداری کنید. توجه کنید که تشخیص طلای اصل از تقلبی برای هر شخصی امکان پذیر نیست و این مساله امکان کلاهبرداری برای برخی سودجویان را فراهم می‌سازد؛ لذا برای خرید طلا حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.
خرید گواهی سپرده طلا

طلا از جمله کالا‌هایی است که شرایط لازم را برای معامله در بورس کالا دارد. معاملات طلای بورس کالا در قالب گواهی سپرده صورت می‌پذیرد. در حقیقت سرمایه‌گذاران با خرید گواهی سپرده طلا، به عنوان مالک سکه طلا شناخته شده و در صورت تمایل می‌توانند با ثبت سفارش فروش، هر تعداد از گواهی سپرده خود را به فروش رسانده و سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند. این روش هم از نقدینگی بالایی برخوردار است.

خرید از صندوق سرمایه‌گذاری طلا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا از جمله صندوق‌های قابل‌معامله در بورس کالا هستند که یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا محسوب می‌شود. این روش بهترین راه برای افرادی است که اطلاعات کافی برای ورود به بازار طلا را ندارند.

سرمایه‌گذاران با خرید واحد‌های این صندوق‌ها، سرمایه خود را به کارشناسان صندوق که افراد متخصص بوده و روی بازار طلا تسلط کافی دارند، می‌سپارند تا از این طریق بیشترین بازدهی را از بازار طلا بدست آورند. کارشناسان صندوق، بخش زیادی از این سرمایه را در اوراق بهاداری که بر پایه طلا هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخش کمی از آن را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند تا ریسک معاملات را کاهش دهند.
سال ۲۰۲۴ و پیش بینی آینده قیمت طلا

به نظر می‌‎رسد در سال ۲۰۲۴ با کاهش نرخ بهره فدرال رزرو قیمت جهانی طلا تا حدودی رشد کند. در ۱۳ مارس سال گذشته میلادی، گروه بانکی ANZ Research پیش‌بینی قیمت طلا را ارتقا داد و دلیل آن کاهش چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و همچنین ضعیف‌تر شدن دلار بود. این گروه بانکی پیش‌بینی کرده بود که معامله این فلز گرانبها تا اواخر سال ۲۰۲۳ به ۲۰۰۰ دلار برسد و تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۲۰۷۵ دلار افزایش یابد. در این صورت تغییرات نرخ بهره بانک‌های مرکزی اقتصاد‌های قدرتمند جهانی قیمت جهانی طلا رشد کند.

منبع: اقتصاد۲۴

برچسب ها: طلا و سکه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.