کد خبر: ۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
رئیس سازمان غذا و دارو از رفع کبود واکسن آسترازنکا تاچند وز آینده خبر داد.

رئیس سازمان غذا و دارو از رفع کمبود واکسن آسترازنکا تاچند وز آینده خبر داد. مطرح شدن ماجرای ممنوعیت واردات واکسن، از روز گذشته، بازتاب‌های بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ها داشته و موجی از نگرانی در میان مردم برای تزریق واکسن خارجی برای دوز سوم، چرا که با وجود توصیه‌ها مبنی بر تزریق واکسن متفاوت برای دوز سوم، بخش قابل توجهی از کسانی که در گذشته سینوفارم تزریق کرده‌اند، اصرار به تزریق آسترازنکا دارند، اما موجودی این واکسن در بسیاری از پایگاه‌های واکسیناسیون صفر شده است و در دسترس نیست.

واکسن آسترازنکا فعلا موجود نیست
مخاطب ۲۴- هر چند که دستورالعمل معاونت وزارت بهداشت علاوه بر آسترازنکا برای تمامی واکسن‌ها، پاستوکووک پلاس هم بوده، اما به‌نظر می‌رسد که آسترازنکا به‌عنوان واکسنی با تأییدیه بین‌المللی بیشتر مورد اقبال است. پیک اومیکرون در بسیاری از کشور‌ها آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود موارد آن در ایران هم بالا رود.

سازمان جهانی بهداشت و همسو با آن وزارت بهداشت ایران یکی از مؤثرترین روش‌های مقابله با اومیکرون را تزریق دوز سوم واکسن‌های کرونا ۳ ماه پس از تزریق دوز دوم عنوان کرده‌اند و حتی سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد داد، تزریق واکسن‌ها در دوز سوم متفاوت از ۲ دوز قبل باشد تا منجر به افزایش ایمنی شود؛ این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور، واکسن سینوفارم بر پایه ویروس کشته شده است.

«تا چند روز دیگر محموله‌های جدید این واکسن وارد کشور خواهد شد و افرادی که تمایل به تزریق این واکسن برای دوز سوم را دارند باید اندکی صبوری کنند. با ورود محموله‌های جدید این واکسن به سرعت توزیع و در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.»

البته به‌گفته این مسئول مشکلی در تزریق دوز سوم متفاوت برای کسانی که دو دوز آسترازنکا تزریق کرده‌اند هم وجود ندارند: «طبق دستورالعمل‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت کسانی که دوز اول و دوم واکسن‌شان را آسترازنکا دریافت کرده‌اند می‌توانند برای نوبت سوم از واکسن جایگزین یعنی پاستوکووک پلاس یا اسپوتنیک استفاده کنند. این دستورالعمل برای افرادی که دوز اول و دوم واکسن‌هایی مانند اسپوتنیک دریافت کرده‌اند هم وجود دارد و درصورت در دسترس نبودن آسترازنکا می‌توانند برای دوز سوم، پاستوکووک پلاس تزریق کنند.»

منبع: همشهری

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.