کد خبر: ۳۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
شکاف دستمزد جنسیتی در آلمان:
به گفته کارشناسان آمار، ارتباط واضحی بین شکاف دستمزد بین مردان و زنان و تولد اولین فرزند وجود دارد.

مخاطب 24- اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) روز پنجشنبه اعلام کرد که زنان در آلمان در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ۱۸ درصد کمتر از مردان درآمد داشته‌اند. بر اساس تعدیل، شکاف ۶ درصد بود.
این گزارش نشان داد که زنان در سال گذشته به طور متوسط ۲۰.۸۴ یورو (۲۲.۷ دلار) در ساعت درآمد داشتند، در حالی‌که این رقم برای مردان ۲۵.۳ یورو بود.

آمارگران از سال ۲۰۰۶ که این عدد حدود ۲۳ درصد بود، شکاف دستمزد جنسیتی را محاسبه می‌کنند. این شاخص تفاوت میانگین درآمد ناخالص بین مردان و زنان را نشان می‌دهد.

این تفاوت تا سال ۲۰۲۰ به طور پیوسته کاهش یافته و به ۱۸ درصد رسیده است و از آن زمان تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.
در آلمان نیز تفاوت‌های منطقه‌ای وجود دارد: در حالی که شکاف دستمزد در آلمان غربی ۱۹ درصد بود، در ایالت‌هایی که قبلاً بخشی از آلمان شرقی کمونیستی بودند، بسیار کمتر بود و ۷ درصد بود.

دلایل این شکاف چیست؟

دستاتیس، دلایل متعددی برای ادامه شکاف دستمزد‌ها ارائه کرد.
در این گزارش آمده است که درآمد زنان از سن ۳۰ سالگی شروع به رکود می‌کند. این میانگین سنی درست زمانی است که زنان در آلمان اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند.

این آژانس با اشاره به مراقبت از کودکان و مسئولیت‌های خانگی گفت: "این ممکن است به این دلیل باشد که زنان در طول زندگی کاری خود به دلایل خانوادگی و به صورت پاره وقت کار خود را بیشتر قطع می‌کنند. "
این آژانس اشاره کرد که در نتیجه پیشرفت شغلی و افزایش حقوق زنان کمتر است.

این آژانس گفت دلایل ساختاری نیز می‌توانست به این شکاف کمک کند. در این گزارش آمده است که زنان بیشتر از مردان در بخش‌ها و مشاغلی کار می‌کنند که دستمزد کمتری دارند.
آن‌ها همچنین بیشتر از مردان به صورت نیمه وقت یا در مشاغل حاشیه‌ای مشغول به کار هستند، که این نیز با میانگین درآمد ناخالص ساعتی کمتر همراه است.
برای زنان و مردانی که برای ساعات یکسان با شرایط یکسان در مشاغل یکسان مشغول به کار هستند، آمار‌ها نشان می‌دهد که زنان به طور متوسط ۶ درصد کمتر از مردان درآمد دارند.

شکاف پرداختی نه فقط در آلمان

شکاف دستمزد جنسیتی نه تنها در آلمان، بلکه در سراسر اتحادیه اروپا نیز وجود دارد.
بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، در کل اتحادیه اروپا، زنان به طور متوسط ۱۳ درصد کمتر از مردان برای شغل برابر دریافت می‌کنند و پیشرفت در کاهش این شکاف کند بوده است.

در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸)، کمیسیون اروپا یک استراتژی برای کاهش شکاف دستمزد جنسیتی تا سال ۲۰۲۵ تنظیم کرد.
دستورالعمل شفافیت پرداخت در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) معرفی شد و این امکان را برای کارگران فراهم کرد تا تشخیص دهند که آیا مورد تبعیض قرار می‌گیرند یا خیر؟ و اینکه کارفرمایان مطمئن شوند که آیا اصول حقوق برابر را اعمال می‌کنند یا خیر؟


منبع: دویچه وله
ترجمه: سلیم حیدری

برچسب ها: آلمان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.