کد خبر: ۳۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
خود دریاچه جلوی بارش را می‌گیرد؛

دریاچه ارومیه به یک جزیره حرارتی بسیار بزرگ تبدیل می‌شود

کارشناس مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی گفت: توسعه بی‌رویه باعث ایجاد جزایر حرارتی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و جلوگیری از بارش مورد انتظار در حوضه آبریز این دریاچه شده است.

مخاطب 24- علی ارواحی کارشناس مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی درباره بلعیده شدن حقابه دریاچه ارومیه توسط بخش کشاوری در حوضه آبریز این دریاچه که منجر به مرگ قریب‌الوقوع دریاچه ارومیه شده است، اظهار کرد: طی ۲ دهه گذشته تعداد زیادی سد و سازه کنترلی روی رودخانه‌های تنظیمی که به دریاچه ارومیه ختم می‌شدند، احداث شد و همزمان سطح زیر کشت بیش از ۱۲۰ درصد توسعه پیدا کرد و صنایع آب‌بر در حوضه آبریز مستقر شد که همه این‌ها حقابه دریاچه را بلعیدند و باعث شدند ما به این بحران فعلی و خشکی شدید دریاچه ارومیه برسیم.

او ادامه داد: از طرف دیگر این شکل توسعه باعث شده شاهد ایجاد جزایر حرارتی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشیم که این جزایر حرارتی باعث می‌شوند که بارشی که انتظار داریم در منطقه اتفاق نیفتد یعنی در واقع دریاچه ارومیه به یک "جزیره حرارتی" بسیار بزرگ تبدیل شده است که حرارت و گرما را تشدید می‌کند و خود این مورد باعث کم‌بارشی می‌شود!

روی کاغذ ماندن کاهش ۴۰ درصدی مصارف آب کشاورزی

این کارشناس با انتقاد از توسعه بی‌رویه کشاورزی در دریاچه ارومیه گفت: ما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷ میلیارد مترمکعب آب قابل استحصال داریم که حدوداً بین ۸۰ تا ۹۰ درصد این آب را بخش کشاورزی می‌بلعد که حدوداً ۶ میلیارد مترمکعب می‌شود. در دولت دوازدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ای برای کاهش تدریجی ۴۰ درصدی مصارف آب کشاورزی داشت که قرار بود طی یک برنامه ۵ساله انجام شود، اما متأسفانه این برنامه روی کاغذ ماند و اجرا نشد، امیدوارم دولت سیزدهم همت کند و این مهم را به سرانجام برساند.

ارواحی توضیح داد: اگر ۴۰ درصد کاهش مصارف آب بخش کشاورزی را محقق کنیم یعنی عددی حدود ۲.۴ میلیارد مترمکعب از این ۶ میلیارد مترمکعبی که الآن بخش کشاورزی می‌بلعد برای دریاچه ارومیه ذخیره می‌شود، حال اگر کنار این منبع آب بتوانیم سیلاب‌های فصلی را به دریاچه ارومیه منتقل کنیم و بازچرخانی آب را هم داشته باشیم می‌توانیم به تأمین حقابه و حداقل نیاز آبی دریاچه ارومیه که سالانه ۳.۴ میلیارد مترمکعب است، نزدیک شویم.


بیشتر بخوانید


هدررفت محصولات کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه

او افزود: این اقدامات می‌تواند دریاچه ارومیه را از شرایط به‌شدت ناپایداری که اکنون در آن قرار دارد به یک شرایط نیمه‌پایدار برساند و در ادامه می‌توانیم با اقدامات تکمیلی ازجمله توسعه صنایع آب‌اندوز، محصولات مقاوم و کم‌مصرف و لایروبی مداوم رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه برای انتقال حداکثر جریانات سیلابی به‌سمت دریاچه، شرایط پایداری بیشتر دریاچه ارومیه را فراهم کنیم.

کارشناس مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی در پایان با اشاره به هدررفت محصولات کشاورزی در این حوضه خاطرنشان کرد: این‌که کشاورزان ما بتوانند دسترسی مستقیم به بازار داشته باشند و محصولات کشاورزی اقتصادی و کم‌مصرف را کشت کنند یکی از راهکار‌های برون‌رفت از این وضعیت است.


منبع: تسنیم

برچسب ها: دریاچه ارومیه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.