مخاطب 24- پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما با حضور در استودیوی گفت وگوی ویژه خبری در شبکه خبر از برنامههای رسانه ملی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت.
ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تبلیغات تلویزیونی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، نامزدها باید در سامانه ستاد تبلیغات نام نویسی کنند، صدا و سیما ۲۰۰ کانال تلویزیونی را هم برای حوزههای انتخاباتی راه اندازی کرده است، امشب دکتر پیمان جلبی رئیس رسانه ملی میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری هستند و قرار است برنامههای تبلیغاتی رسانه ملی را برای انتخابات اسفند ماه بررسی کنیم.
سوال: درگفتگوی امشب میخواهیم راجع به برنامه ریزیهای رسانه ملی برای انتخابات اسفند ماه با شما صحبت کنیم. کلیات برنامه ریزی رسانه ملی را در ابتدا برای ما بگویید، در مورد انتخابات اسفند ماه؟
جبلی: خب رسانه ملی همانطوری که از اسمش پیداست، رسانه ملی است و در همه عرصههای ملی باید به وظایف خودش به درستی عمل کند، ما در یک نظام مردم سالار هستیم، نظام جمهوری اسلامی، نظام مردم سالار مبتنی بر دو پایه و دو عنصر جمهوریت و اسلامیت است، جمهوری اسلامی براساس دو راهبرد، دو کلان هدف بزرگ جمهوریت و اسلامیت است، برای تحقق جمهوریت و اسلامیت نظام رسانه ملی باید نقش خودش را به درستی ایفا کند.
ما اعتقاد داریم که رسانه ملی نقش بسیار بسیار مهمی را در تحقق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان در موضوعات مختلفی که انتخابات برگزار میشود، اعم از ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراهای شهر و برای تحقق این دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام دارد، ما تلاشمان این است که این چهار راهبرد اساسی را که رهبر معظم انقلاب ماه هاست که بر آن تاکید میکنند، مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت را بتوانیم با استفاده از ظرفیت عظیم رسانه ملی بتوانیم در دو بعد اساسی که فکر میکنیم مخاطب اصلیش ما هستیم، یعنی مشارکت و رقابت، انشاالله بتوانیم فراهم کنیم، این راهبرد کلان رسانه ملی در انتخابات آتی هست، امیدوارم که انشاالله بتوانیم از عهده این مسئولیت بزرگ بربیاییم.
راه اندازی ۲۰۰ شبکه تلویزیونی به تعداد حوزههای انتخابیه
سوال: چهار کلید واژهای که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، نکتهای که شما در پتانسیلها و برنامه ریزیهای رسانه ملی برآن توجه و تاکید دارید، رسانه برای انتخابات چه اقداماتی را برنامه ریزی کرده، در حوزه صدا، در حوزه سیما و مجموعه آنچه که در تدبیر رسانه برای تحقق جمهوریت و اسلامیت است که مدنظر شماست.
جبلی: خب ما براساس قانون در دورههای قبل انتخابات امکان استفاده از ظرفیت صدا و سیما را برای تبلیغات مجلس نداشتیم، قانون رسانه ملی را منع کرده بود. در اصلاح قانون انتخابات این اجازه به صدا و سیما، به رسانه ملی داده شده که بتواند ظرفیتش را برای تبلیغات انتخابات، تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس استفاده کند.
براین اساس ما این فرصت را در واقع مغتنم دانستیم، میخواهم عرض کنم که این کار بسیار سختی بود که در رسانه ملی تصمیم گرفتیم در کنار شبکههای استانی و ملی و در حوزه صدا و سیما، شبکههای قبلی که داشتیم، برای این انتخابات ۲۰۰ کانال انتخاباتی را راه اندازی کنیم، این را برای خودمان یک فرصت تلقی کردیم، با اینکه قانون صدا وسیما را مجاز کرده بود که از این ظرفیت استفاده کند ما بر خودمان تکلیف دانستیم که این ظرفیت را استفاده کنیم تا به یکی از دو سرفصل اصلی دوره تحول رسانه ملی که عدالت گستری است بتوانیم عمل کرده باشیم.
ما به موضوع عدالت به عنوان یک راهبرد بسیار جدی در دوره تحول رسانه ملی داریم توجه میکنیم، ببینید در عرصه انتخابات معمولا در دورههای قبل بسیاری از نامزدهایی که از قدرت یا تمکن مالی یا از پشتیبانی احزاب قدرتمند برخوردار نبودند، قادر نبودند صدای خودشان را به گوش مردم برسانند، قادر نبودند که خودشان را معرفی کنند یا برنامههای خودشان را تبیین کنند، صدای آنها در بین صدای اصحاب قدرت گم میشد، ما دیدیم که بهترین مصداق عدالت انتخاباتی استفاده از همین ظرفیتی که قانون برای ما ایجاد کرده و به ما اجازه داده، بنابراین ما تصورمان این است که استفاده از امکان آنتن رسانه ملی برای تبلیغات نمایندگان باعث میشود، فردی که خودش را صالح برای ورود به مجلس میداند و فکر میکند که میتواند با ورود به مجلس شورای اسلامی مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، به علت نداشتن تمکن مالی یا به علت برخوردار نبودن از پشتوانه قدرت سیاسی و قدرتهای دیگر از ورود به عرصه انتخابات منصرف نشود.
ما عدالت انتخاباتی را راهبرد خودمان قراردادیم، استفاده کردیم از این فرصت، عرض کردم، انشاالله در ادامه بحث عرض خواهم کرد که راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزههای انتخابیه در دستورکار همکاران ما در سازمان قرار گرفت، کار بسیار پیچیدهای بود، ببینید برای راه اندازی یک شبکه، یک کانال پیچیدگیهای فنی، پیچیدگیهای محتوایی، در امر انتخابات پیچیدگیهای نظارت بر محتوای تبلیغاتی، پیچیدگیهای رعایت عدالت، پیچیدگیهای مالی حتی برای راه اندازی شبکههای تلویزیونی بسیار بسیار زیاد است، شما فرض کنید ما خودمان را ملزم کردیم که ۲۰۰ شبکه را در طول چند ماهی که این قانون تصویب شد و ابلاغ شد و تا انتخابات باقی مانده بود، ایجاد کنیم.
من وظیفه خودم میدانم در این جا از تمام همکاران سخت کوش و عزیز خودم در رسانه ملی به ویژه همکاران عزیزم در حوزه فنی سازمان که واقعا در یک تلاش و مجاهدت شبانه روزی توانستند این کار پیچیده را انجام بدهند، تجهیزات لازم، زیرساختهای لازم فنی را فراهم بکنند، تشکر کنم. در ادامه اگر فرصت باشد به مباحث دیگری که در تبلیغات نامزدهای انتخابات انشاالله از طریق این امکان فراهم خواهد شد، انشاالله خواهم پرداخت.
سوال: آقای دکترجبلی اشاره کردید به موضوع عدالت و در مصاحبههای مختلف تان در بحث انتخابات همیشه بر اصل بی طرفی رسانه ملی بسیار تاکید دارید، راجع به این دو مبحث بیشتر صحبت کنیم ضمن این که راجع به فلسفه برنامه ریزی برای این ۲۰۰ کانال تلویزیونی در حوزههای انتخاباتی هم از شما سوالاتی دارم که خواهم پرسید. (پخش گزارش)
فرصت ۲۰ دقیقهای برای تبلیغات تصویری نامزدهای نمایندگی
آقای جبلی، برخی از حوزههای انتخاباتی مثلا مثل تهران، مثل مشهد، یا کرج و برخی دیگر، تعداد نامزدها بالا هست، رسانه ملی برای این که موضوع عدالتی که اشاره کردید در دوره تحول رسانه ملی بسیار مدنظر هست را رعایت کند برای این تعداد داوطلب و نامزد چه برنامهای دارد؟
جبلی: در هفت روز فرصت تبلیغات انتخاباتی به صورت ۲۴ ساعت این کانالهای انتخاباتی در اختیار تبلیغات نامزدهای محترم خواهد بود، یعنی به طور متوسط ما ۵۰۰ دقیقه در ۱۰ هزار دقیقه در طول این ۷ روز در اختیار خواهیم داشت، ما در نظر گرفتیم هر نامزدی ۲۰ دقیقه فرصت تبلیغات تصویری داشته باشد، در این ۲۰ دقیقه توضیح هم داده شد در گزارش که نامزد نمایندگی چه محورهایی را باید به آن اشاره کند، خودش را باید معرفی کند، حامیان خودش را باید معرفی کند، در مورد موضوعات اساسی که مطرح است، باید اعلام نظر کند.
البته در این جا شفاف سازی به شکل شاید مطلوبی رخ خواهد داد که اولا مردم آشنا میشوند با سوابق و دیدگاهها و برنامههای یک نامزد نمایندگی مجلس و بعد البته همین برای ما معیاری میشود که در آینده هم براساس همین وعدهها ما انشاالله پیگیری هایمان را و مطالباتمان را ادامه خواهیم داد.
درحوزههای پرتعداد یا پرنامزد، طبیعی است که بازپخش این بستههای ۲۰ دقیقهای تعدادش کمتر خواهدشد، فرض بفرمایید که حوزهای که ۲۴ نامزد دارد با حوزهای که ۴۰۰ نامزد دارد طبیعتا درست است که به همه ما یک فرصت ۲۰ دقیقهای تبلیغات ویدیویی را میدهیم، اما باز پخشها در حوزههای نامزد، طبیعتا کمتر خواهد بود، حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس یکی از بزرگترین چالشها به نظر میرسد که ما با آن روبرو خواهیم بود.
برای اینکه بتوانیم در این حوزه هم از این امکان استفاده کنیم، تلاش کردیم که برای همین یک حوزه، ما چهار کانال انتخاباتی را راه اندازی کنیم، ببینید طبیعتا آن کسی که در اسلامشهر زندگی میکند، شاید دغدغههای متفاوتی از کسی که در شمیرانات زندگی میکند، داشته باشد، آن کسی که در پردیس زندگی میکند، دغدغههای متفاوتی از کسی داشته باشد که در شهرری ساکن است، بنابراین این چهار کانال انتخاباتی برای یک حوزه انتخابی شهر تهران امیدواریم بتواند به ما کمک کند که اولا بتوانیم این امکان را برای نامزدها فراهم بکنیم، ثانیا این فرصت فراهم بشود که مناطق مختلف این حوزه انتخابیه بتوانند دغدغههای خودشان را از زبان نمایندهای که میخواهد با آنها بیشتر صحبت کند و مسائل آنها را بیشتر به آن توجه بکند، بشنوند و با آن آشنا بشوند.
ضمن این که ما در حوزههای دارای بیش از یک نامزد، حالا پرتعدادترینش حوزه تهران است با ۳۰ نماینده مجلس، ۳۰ کرسی مجلس، ما در این حوزهها این امکان را فراهم کردیم که ائتلافها بتوانند به جای افراد حضور داشته باشند در تبلیغات، یعنی ائتلاف اعضای خودش را و آن کسانی که عضو آن ائتلاف هستند به تعداد کرسیهای آن حوزه، معرفی میکند، در وقتی که برای هر فرد گذاشته شده برای تبلیغات، ویدیوی ۲۰ دقیقه آن ائتلاف پخش خواهد شد؛ بنابراین در حوزه مثلا انتخابیه تهران که ۳۰ کرسی انتخابات دارد، آن ائتلاف میتواند ۳۰ بار از این فرصت ۲۰ دقیقهای استفاده کند، این هم امکان دیگری است که ائتلافها هم میتوانند از این فرصت استفاده کنند، در نهایت آن چیزی که مهم است، این است که ما داریم تلاش میکنیم عدالت انتخاباتی در هر حوزه انتخابی، برای نامزدهای همان حوزه رعایت بشود، یعنی اگر ممکن است در یک حوزه انتخابیه بازپخش آن ویدیوی ۲۰ دقیقه، ۲۰ بار باشد، اما برای همه ۲۰ بار است، برای همه نامزدهای آن حوزه، اما برای یک حوزه انتخابیه دیگری که پرنامزد است، ممکن است بازپخش آن دو یا سه بار باشد و برای همه نامزدها در حوزه انتخابیه یکسان است.
برنامههای معاونت صدا برای تبلیغات نامزدهای نمایندگی
سوال: الان آنچه که شما توضیح دادید بیشتر تمرکز بر سیمای جمهوری اسلامی ایران داشت، از زبان شما بشنویم برنامههای صدای جمهوری اسلامی ایران و رادیو را آن چه که قرار است در مورد انتخابات اتفاق بیفتد.
جبلی: قبل از اینکه به استودیو بیایم آخرین گزارش را از همکارانم گرفتم، ما در شبکههای مختلف سیما و صدا برنامههای انتخاباتی که قبلاً در تمام دورههای قبل داشتیم خواهیم داشتیم و بلکه به کیفیت و کمیت آن هم در این دوره اضافه کردهایم. فقط در حوزه معاونت سیاسی، برنامههای انتخاباتی که عام است یعنی برنامههایی که شامل تبیین حوزه انتخابات و ابعاد مختلف آن است شامل برنامههای بالاتر تصویب شد، فراکسیون شهدا و خاطرات نمایندگان است یعنی این فقط آن چیزی است که در حوزه سیاسی قرار است تهیه شود که دارد این شبها و روزها پخش میشود و مردم عزیز شاهد آن هستند.
در سیما، ما برنامه کتاب قانون را داریم که این شبها از شبکه یک پخش میشود در شبکه یک رئالیتی شو هم داریم که تعبیر فارسی آن مستند واقع نما است که هم برنامه کتاب قانون یک مستند واقع نما است که از شبکه یک پخش میشود و فکر میکنم مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته است، چون پیامهای زیادی را در ارتباط با این برنامه در روزهای اخیر همکاران ما دریافت کردند.
شبکه ۴ این شبها برنامه تقاطع را پخش میکند که نقد و بررسی عملکرد شورای نگهبان است. شبکه ۲ برنامه منطقه آزاد را تهیه و پخش میکند که انتظارات اقشار مختلف مردم از نمایندگان است.
در مورد صدا هم برنامههای متنوع که شما سوال فرمودید شامل مناظره، برنامههای گفتگو محور ترکیبی و نمایشی است و، چون خیلی تعداد این برنامهها زیاد است من میتوانم به برنامه ۶ در ۲ اشاره کنم به عنوان یک برنامه مهم مناظرهای که بین گرایشهای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در انتخابات مشارکت دارند، برگزار میشود و انشاالله در استانها اجرا و پخش خواهد شد.
ما از چند هزار دست اندرکار انتخابات در طول دورههای مختلف انتخابات، خاطرات اینها را ثبت کردیم. تمام کسانی که در امر انتخابات مشارکت دارند از هیئت اجرایی، ناظران، میدانید هیئتهای اجرایی و ناظران انتخابات عموماً همه از اقشار مختلف مردم هستند معلمین، کاسبین، از اقشار مختلف اجتماعی هستند که در کسوت مجری یا ناظر انتخابات بخش عمدهای از اینها خاطراتشان ضبط شده و در قالب برنامههای کوتاه خاطرات انتخابات از شبکههای مختلف استانی انشاالله پخش خواهد شد، اینها برنامههای عمومی ما در مورد انتخابات است، علاوه بر آن چه که در مورد شبکهها و کانالهای ۲۰۰گانه انتخابات خدمت شما عرض کردم.
سوال: به کانالهای ۲۰۰ گانه اشاره کردید و ضرورت آن را برای بینندگان تشریح کردید و اشاره کردید که پیچیدگیهای فنی و محتوایی برای راه اندازی داشتند و در ایام انتخابات نظارت بر محتوا هم بسیار مد نظر رسانه ملی است. یک نکته بسیار مهم، الان ما به اندازه تمام حوزههای انتخاباتی کانال تلویزیون داریم و برنامهریزی برای نامزدهای این حوزههای انتخاباتی برای این که بتوانند در این کانالها تبلیغات کنند، چگونه خواهد بود؟ باز هم از طریق آنچه که به عنوان ثبت نام الکترونیک رسانه ملی برای تبلیغات است صورت خواهد گرفت؟
جبلی: اجازه بدهید این را اضافه کنم به حوزه انتخابیه تهران که شما سوال کردید حوزه انتخابیه تهران به تنهایی نزدیک به ۲۴۰۰ نامزد دارد ما داریم تمام تلاشمان را میکنیم عرض کردم ۴ کانال انتخاباتی فقط برای یک حوزه استثنا، چون ما برای همه حوزهها یک کانال انتخاباتی راه اندازی کردیم برای تهران ۴ کانال انتخاباتی را داریم تهیه میکنیم و راهاندازی میکنیم به دلیل عدد بالا و امیدوار هستیم ظرفیت ما در صدا و سیما، پاسخگوی تعداد نامزدهای تهران باشد.
عرض کردم تدبیر دیگری را هم که به کار بردیم این بود که ائتلافها هم بتوانند در شهرهای پرنامزد و دارای کرسی بیشتر از یک کرسی مجلس امکان تبلیغات داشته باشند و با وجود همه این تدابیر امیدوار هستیم ظرفیت ما پاسخگوی تهران باشد، اما اگر نباشد ما ناچار هستیم از حوزه انتخابیه تهران صرف نظر کنیم، داریم تمام تلاشمان را در حوزههای مختلف میکنیم که بتوانیم برای تهران هم این خدمت را انجام دهیم، اما در مورد این که یک نامزد باید چه کار کند، حتماً انشاءالله در روزهای آتی من خواهش میکنم همکاران ما در حوزه خبر و حوزههای دیگر سازمان، اطلاع رسانی پر حجم، دقیق و کاملی را انجام بدهند تا تمام نامزدهای محترم انتخابات مجلس با فرایند استفاده از ظرفیت صدا و سیما آشنا شوند.
نحوه فعالیت تلویزیونی نامزدهای نمایندگی
ما یک وبگاه را معرفی کردیم که هر نامزد انتخاباتی با شماره تلفن همراه خودش وارد این وبگاه میشود، کدی برایش ارسال میشود و وارد وبگاه میشود و آنجا باید مبلغی را پرداخت کند که راجع به این مبلغ حتما توضیح خواهم داد که اساساً مبنای تعیین این مبلغ چه بوده است. بعد از این که این مبلغ پرداخت شد، اعلام آمادگی میکند، برای این که از این ظرفیت تبلیغاتی صدا و سیما بتواند استفاده کند، آن جا آیین نامه تبلیغات که به تصویب ستاد انتخابات کشور رسیده به اطلاع نامزد رسانده میشود و به او گفته میشود که ضوابط تولید آن ویدئو به چه ترتیب خواهد بود، هم ضوابط فنی و شکلی که به چه شکل باید این کار انجام شود و هم ضوابط محتوای قانونی که ستاد انتخابات تعیین کرده و ما عیناً همان را به نامزد اعلام میکنیم.
وقتی این کار انجام شد و آن ویدیو را نامزد محترم تهیه کرد و فرستاد در قالب آن ویدیوهای ۲۰ دقیقهای که عرض کردم قرار داده خواهد شد و به صورت ۲۴ ساعته پخش و بازپخش خواهد شد.
چون امکان بازپخش وجود دارد طبیعی است که در تمام فرصتهای شبانه روز این ویدیو پخش خواهد شد، بنابراین این شبهه که در ساعت خاصی از روز یک نامزد بتواند از فرصت تبلیغاتی در تلویزیون استفاده کند و فرد دیگری از فرصت نامناسبتر مثلاً نصف شب از آن فرصت استفاده کند این هم انشاءالله با این تدبیر برطرف خواهد شد و این امکان در اختیار نامزد محترم خواهد بود که بتواند از این فرصت استفاده کند.
سوال: برخی از افرادی که تایید صلاحیتشان هنوز نهایی نشده یا در مرحله اعتراض هستند چگونه میتوانند از این فرصت و از این مجال رسانه استفاده کنند؟
جبلی:، چون این فرصت را شورای نگهبان داده که فکر میکنم تا حتی یک روز قبل از شروع تبلیغات، امکان تجدید نظر در مواردی که صلاحیتها تایید نشده وجود دارد، ما هم خودمان را ملزم کردیم که این فرصت را تا آخرین لحظهای که نامزدها صلاحیتشان تایید میشود، در اختیارشان قرار بدهیم.
ما الان در این مرحله شروع کردیم به ثبت نام از تمام کسانی که چه تایید صلاحیت شدند و چه رد صلاحیت شدند و یا احراز صلاحیت نشدند که بیایند اعلام آمادگی کنند که ما هم برآورد دقیقتری داشته باشیم از اینکه چه تعداد نامزد میخواهند از این فرصت تبلیغاتی استفاده کنند، امیدواریم کسانی که دارند پیگیری میکنند برای تایید صلاحیتشان بتوانند وارد این عرصه رقابت بشوند، اگر نتوانند وارد این عرصه بشوند طبیعتاً مبلغی را که واریز کردند عیناً به آنها مسترد میشود.
سوال: کانالهای ۲۰۰ گانه تلویزیونی در حوزه انتخاباتی که اشاره کردید الان در چه مرحلهای هستند؟ به طور کامل چه زمانی نهایی خواهند شد و راه اندازی میشوند؟
جبلی: این کانالها و کانالهای انتخاباتی در استانهایی که کمتر از چهار حوزه انتخابیه دارند، دو هفته پیش شروع کردیم به افتتاح این کانالها و پخش آزمایشی محتواهای انتخاباتی روی این کانالها. آماری که آخرین لحظه از همکارانم گرفتم در استان زنجان که چهار حوزه و ۵ نماینده دارد کانال انتخابات فعال شده، در حوزه استان قزوین که ۳ حوزه و چهار نماینده دارد فعال شده، در استان ایلام با دو حوزه و سه نماینده، استان یزد با ۴ حوزه و ۴ نماینده، استان هرمزگان با ۳ حوزه و ۵ نماینده، کهگیلویه و بویراحمد ۳ حوزه و سه نماینده اینها کانالهایی است که افتتاح شده تا همین دیروز هم ما آخرین استان را داشتیم که افتتاح شده به تدریج دارد این کانالها افتتاح میشود.
فکر میکنم ما از این به بعد شاید هر روز شاهد افتتاح این کانالهای انتخاباتی باشیم، محتوای عمومی انتخابات هم به تدریج روی این کانالها بارگذاری و پخش میشود، مردم عزیزمان در این استانها با یک جستجوی مجدد کانالها میتوانند این کانالها را پیدا کنند و هر حوزه انتخابیه میتواند آن کانال مختص خودش را دنبال کند و از محتوایش استفاده کند.
سوال: برویم سراغ هزینههای انتخاباتی که اشاره کردید، کسانی که بارگذاری میکنند نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، نکتهای را اشاره کردید که رسانه تلاش میکند هیچ کسی از تبلیغات، به دلیل نداشتن هزینه محروم نشود، چقدر تلاش کردید در برآوردهایی که انجام دادید، در مشخصههایی که انجام شده برای اینکه هزینهای دریافت شود؟
جبلی: ما در اینجا هم تلاش میکنیم عدالت را رعایت کنیم و حتماً این کار را انشاالله خواهیم کرد، یعنی تمام نامزدهایی که در یک حوزه انتخابیه هستند به یک میزان مبلغ از آنها دریافت خواهد شد.
قانون به ما اجازه داده که هزینه تمام شده را از نامزدهای محترم دریافت کنیم، هزینهای را که الان اعلام کردیم و حوزههای انتخابیه هزینه خاص خودشان را به نامزد آن حوزه اعلام کردیم، این هیچ نسبتی با هزینههای تمام شده ندارد یعنی ما حداقلی را در نظر گرفتیم برای هزینههای انجام شده در آن حوزه انتخابیه و ارزش آنتن صدا و سیما در تمام حوزههای انتخابیهای که هزینه ثبت نام و هزینه استفاده از این فرصت به نامزدهای محترم اعلام شده، بسیار بیشتر از رقمی است که اعلام شده است.
امیدواریم انشاالله همه بتوانند از این امکان استفاده کنند. این یک هزینه حداقلی است که قانون هم اجازه داده و رسانه ملی بر اساس حداقلهایی که برای هزینه تمام شده محاسبه شده در حوزههای مختلف این هزینه را به نامزدهای محترم اعلام کرده است.
سوال: ما راجع به تصویر و برنامههای رادیویی صحبت کردیم. شکل تبلیغات چگونه باشد، از نگاه رسانه چگونه تعریف شده است؟
جبلی: ما برای این که مردم از برنامهها، دیدگاهها، حامیان و راهکارهای نامزدهای محترم برای پاسخگویی به مسائل جامعه، مطلع شوند از یک قالب یکسان برای تمام نامزدها استفاده میکنیم، در گزارش هم بود خودش را معرفی میکند و برنامههای خودش را نامزد محترم اعلام میکند، برای مسائلی که اعلام شده و حامیان خودش را اعلام میکند، ببینید این بحث حامیان این بار یک ابتکار به نظرم بسیار مهم است در اجتماعی سازی تبلیغات انتخابات مجلس به این معنی که یک نامزد ۱۰ نفر حامی خودش را، ۱۰ نفری که فکر میکند مهمترین حامی اش هستند باید معرفی کند به صورت ویدیویی و تصویری یعنی اگر ما حساب کنیم ۷ هزار نفر از این امکان میخواهند استفاده کنند، ۷۰ هزار نفر حامی نامزدها در ویدیوهای تبلیغاتیشان به مخاطبان معرفی خواهند شد عملاً آن حامیان هم به دنبال جلب مشارکت و تشویق مردم به مشارکت و رای دادن به آن نامزدی هستند که از او حمایت کردند و عملاً ما هم میتوانیم از این که یک نامزد چه قشری و چه نوع از دیدگاههایی و چه کسانی حامی اش هستند با خبر شویم و هم این که حامیان، خودشان کمک خواهند کرد به این که مشارکت و تشویق مردم به مشارکت برای رای دادن به آن نامزد افزایش پیدا کند.
رعایت عدالت انتخاباتی در برنامههای رسانه ملی
سوال: بین صحبتهایتان یک نکتهای را اشاره کردید که انتخاب زمان و روز پخش این ویدیوها برای رسانه ملی هیچ تفاوتی ندارد برای این که برای یک نامزد چگونه باشد یا برای یک حزب چگونه تعریف شود و این همان اصل بیطرفی است که شما در مصاحبههایتان همیشه عنوان میکنید.
جبلی: بله ببینید رعایت بیطرفی واقعاً کار سختی است در انتخاباتی با نزدیک ۱۲ هزار نامزد انتخاباتی بالاخره رقابت یعنی این که شاید یک نفر در ویدئو اش به کس دیگری تعریض داشته باشد یا ادعایی را مطرح کند، ما تمام توانمان را به کار خواهیم برد با استفاده از ناظرین محتوایی که خواهیم داشت که شاید به چند هزار نفر هم خواهد رسید که بتوانیم نکاتی را که در آیین نامه انتخاباتی و محتوایی که به نامزدها ابلاغ شده بتوانیم روی آنها نظارت داشته باشیم، کار بسیار سختی است، چالش بسیار بزرگی برای ما است و ما خودمان را در معرض این چالش قرار دادیم برای این که اولاً بتوانیم این تجربه مردمیسازی، تجربه اجرا و جاری کردن عدالت در انتخابات و تجربه مردمی سازی و مشارکت کردن اجتماعی مردم در تبلیغات انتخابات را عملی کنیم، این کار را انجام خواهیم داد.
منبع: تابناک
مراکز خراسان جنوبی، خراسان رضوی، استانهای خراسان جنوبی و رضوی، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم انشاءالله تا دو سه روز آینده کانالهای انتخاباتی شان افتتاح خواهد شد. ایام دهه فجر انشاءالله آیین رسمی افتتاح این ۲۰۰ کانال را برگزار خواهیم کرد.