کد خبر: ۳۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
برخی مخالفان فضای مجازی به شکل کنونی، هر بار به عناوینی می‌کوشند برخی دسترسی‌ها را محدود کنند. از این‌رو، گاهی در قالب طرحی پیشنهاد صیانت از فضای مجازی و اعمال محدودیت شبکه‌های اجتماعی را در مجلس دنبال می‌کنند.

مخاطب 24- نظریه «دهکده جهانی» مک لوهان از‌جمله اثرگذارترین نظریه‌های جامعه‌شناسی ارتباطات است. این اندیشمند کانادایی در عصر اینترنت و استفاده از فضای مجازی و دسترسی به اطلاعات، جهان را به‌مثابه دهکده‌ای کوچک ترسیم کرده است.

نظریه‌ای که از‌جمله نظریات تأثیرگذار رسانه به شمار می‌رود و جهان به اهمیت آن پی برده است؛ اما برخی دولتمردان ما سعی در نادیده‌گرفتن این مهم دارند. برخی مخالفان فضای مجازی به شکل کنونی، هر بار به عناوینی می‌کوشند برخی دسترسی‌ها را محدود کنند. از این‌رو، گاهی در قالب طرحی پیشنهاد صیانت از فضای مجازی و اعمال محدودیت شبکه‌های اجتماعی را در مجلس دنبال می‌کنند.

حالا هم مدتی است به جای تحقق وعده افزایش باند اینترنت و ارتقای کیفیت آن، شاهد افزایش تعرفه اینترنت هستیم؛ مسئله‌ای که انتقاد و تذکرات نمایندگان مجلس را هم برانگیخت. اما این‌طور که به نظر می‌رسد، در ماه‌های پایانی دوره نمایندگی، تیغ نظارت مجلس بر دولتی‌ها کند و کم‌اثر شده و برشی ندارد.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دلیل افزایش تعرفه اینترنت را توسعه شبکه اپراتور‌های تلفن همراه معرفی کرده است. به دنبال این تصمیم دولت، روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه، کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌منظور بررسی دلایل این افزایش تعرفه، وزیر ارتباطات، مدیرعامل شرکت مخابرات کشور و مسئولان اپراتور‌ها را به کمیسیون مربوطه دعوت کرد.

طبق اظهارات یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس، موضوعاتی مثل «ضرورت توسعه شبکه، توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی تجهیزات» به‌عنوان دلایل این افزایش قیمت مطرح شدند. همچنین زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز در گفت‌وگویی در این زمینه گفت از اپراتور‌ها تعهد گرفته‌اند ریال به ریال این افزایش قیمت را صرف توسعه شبکه و خرید تجهیزات کنند؛ بنابراین به‌منظور بررسی نظر مجلسی‌ها درباره افزایش تعرفه اینترنت، با برخی نمایندگان گفت‌وگویی داشتیم.

اینترنت آن چیزی که آقایان تصور می‌کنند نیست

مسعود پزشکیان، نماینده چند دوره مردم تبریز در مجلس، درخصوص افزایش ۳۴‌درصدی تعرفه اینترنت بی‌کیفیت گفت: «آنچه دولت ادعا می‌کند با آنچه در عمل برای مردم مشخص می‌شود، متفاوت است. این روندی که در جریان است عملا نارضایتی مردم را به دنبال دارد».

او ادامه داد: «اگر می‌خواهیم روز به روز مردم ما پیشرفت کنند و به ارتباطات بین‌المللی دسترسی داشته باشند، باید سرعت اینترنت را تقویت کنیم. این‌طور نیست که هر‌کسی از اینترنت استفاده می‌کند به دنبال اجرای همان تصوراتی باشد که آقایان تصور می‌کنند. برخی کسب‌و‌کار اینترنتی دارند، برخی تحقیق و پژوهش می‌کنند، برخی آموزش می‌بینند. به‌واقع اینترنت صرفا آن چیزی نیست که آن‌ها تصور می‌کنند و این به نظر من بدترین نوع تفکری است که برخی درباره فضای مجازی دارند».

پزشکیان ادامه داد: «فضای مجازی اکنون دست دولت است. عده‌ای حرف‌های نامربوط می‌زنند؛ درحالی‌که اگر دولت کار درستی انجام دهد و اطلاعات درستی در فضای مجازی قرار دهد، این اطلاعات درست باعث ارتقای مردم می‌شود. اینکه قیمت آن را افزایش دهند و دسترسی مردم را به اینترنت محدود کنند، کار اشتباهی است و عواقب خوبی ندارد».


بیشتر بخوانید


افزایش تعرفه اینترنت؛ نارضایتی مردم از دولت

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس یازدهم نیز با اشاره به افزایش تعرفه ۳۴‌درصدی اینترنت گفت: «در ابتدای دولت سیزدهم اعلام کردند اینترنت رایگان در اختیار اقشار کم‌درآمد جامعه قرار خواهند داد، اما افزایش تعرفه نشان می‌دهد دولت نتوانسته به شعار خود عمل کند».

او با بیان اینکه انتظار می‌رود آقای رئیسی به دلیل گران‌شدن قیمت اینترنت به‌طور جدی با وزیر ارتباطات برخورد کند، افزود: «این کار باعث می‌شود تعداد زیادی از کسب‌و‌کار‌ها که پیش از این بخشی از آن‌ها را از دست داده بودیم، با گران‌شدن اینترنت تعداد بیشتری را از دست بدهیم که یک آسیب است».

محمودزاده ادامه داد: «به خودی خود کیفیت اینترنت ما نسبت به سرعت اینترنت سایر کشور‌ها پایین‌تر است و بیشتر مردم از فیلترشکن هم استفاده می‌کنند که موجب کندی بیشتر سرعت اینترنت می‌شود. از این‌رو، افزایش تعرفه اینترنت مشکلی بر مشکلات قبلی افزوده که به ضرر پیشرفت علمی کشور خواهد بود».

رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس یازدهم تأکید کرد: «نباید فراموش کنیم که در فضای اینترنت به‌جز فعالیت کسب‌و‌کار، فعالیت‌های علمی و دانشگاهی و پژوهشی هم انجام می‌شود و افزایش تعرفه اینترنت باعث ایجاد نارضایتی مردم از دولت می‌شود که به نفع دولت و نظام نیست». او همچنین تصریح کرد: «انتظار ما از آقای رئیسی این است که از وزیر بخواهد روی کیفیت اینترنت کار کند؛ چرا‌که این سرعت با این قیمت همخوانی منطقی ندارد».

او در پاسخ به اینکه به‌عنوان نمایندگان مجلس در دفاع از حقوق مردم چه برنامه‌ای دارید؟ بیان کرد: «نمایندگان در روز‌های اخیر اقدام به تذکر و سؤال از وزیر کرده‌اند و من هم این سؤال را امضا کرده‌ام. اگر این روند ادامه داشته باشد و توجهی صورت نگیرد، با وزیر ارتباطات برخورد جدی‌تر نظارتی مثل استیضاح یا تحقیق و تفحص صورت خواهد گرفت».

دولت برخلاف وعده افزایش پهنای باند، تعرفه اینترنت را افزایش داد

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به افزایش تعرفه اینترنت گفت: «دولت وعده داد هم پهنای باند اینترنت را افزایش دهد و هم قیمت آن را کاهش دهد؛ اما در‌واقع قیمت تعرفه اینترنت را افزایش داد، در‌حالی‌که فضای کسب‌و‌کار وابسته به اینترنت است و اثر اینترنت بر زندگی اجتماعی مردم بسیار بالا‌ست». نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس یازدهم ادامه داد: «بهتر است دولت هم تعرفه اینترنت را کاهش دهد و هم سرعت را بالا ببرد؛ چرا‌که این کار به نفع دولت است».

او با بیان اینکه علاوه بر کاهش کیفیت اینترنت و افزایش تعرفه آن، هیچ‌کسی عهده‌دار محدودیت‌های اعمال‌شده فضای مجازی نیست، تصریح کرد: «اینترنت در شرایط امنیتی و خاص کشور در اختیار وزارت ارتباطات نیست و در شرایط بحرانی مسئولیت آن با نهاد‌های امنیتی است؛ اما اکنون که کشور در امنیت پایدار قرار دارد باید همان شورای فضای مجازی به موضوع ورود کرده و مشکل اقشار مختلف کشور را در‌این‌باره مرتفع کند».

فروش وی پی ان و حق‌الناس

مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درخصوص افزایش قیمت اینترنت و ادامه محدودیت‌ها و فروش وی‌پی‌ان در کشور گفت: «علاوه بر افزایش قیمت اینترنت بی‌کیفیت، شاهد ادامه خرید و فروش وی‌پی‌ان هم هستیم و هر‌از‌گاهی گفته می‌شود فلان آقازاده و فلان شخص در تجارت وی‌پی‌ان غرق شده‌اند».

او تأکید کرد: «زمانی این افراد و آقازاده‌ها به آمریکا رفته و سعی کردند پایه و اساس تجارت وی‌پی‌ان را راه بیندازند که هنوز بحث محدودیت اینترنت مطرح نبود». نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: «این یک نمونه سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه یک کشور و نظام است که این آقازاده‌ها از آن استفاده کردند».

او همچنین تأکید کرد: «این افراد از اطلاعات محرمانه و امکان بهره‌بردای اطلاعات مردم یا تصمیمات بهره شخصی بردند. موضوعی که مورد انتقاد جامعه است. از طرفی شاهد اعمال محدودیت و الزام افراد برای خرید وی‌پی‌ان هستیم و از طرف دیگر سرعت و کیفیت اینترنت کاهش یافته و حالا هم افزایش قیمت اینترنت را مشاهده می‌کنیم. رفتاری که دل یک ملت را به درد آورده و باعث مکدر‌شدن خاطر آن‌ها شده است».

او دلیل ناراحتی جامعه از گران‌شدن قیمت اینترنت را کسب‌و‌کار‌های اینترنتی دانست که بخشی از جامعه از آن استفاده می‌کند و بخشی هم بهره علمی از آن می‌برد. محمودوند در ادامه با طرح این سؤال که «آیا این رفتار حق‌الناس ۹۰ میلیون ایرانی به گردن این افراد نیست؟» با اشاره به افزایش تعرفه ۳۴‌درصدی اینترنت هم بیان کرد: «اکنون شاهد افزایش تعرفه اینترنت، آن‌هم در این شرایط سخت اقتصادی و معیشتی هستیم. اگر من نماینده در‌این‌باره احساس دین نکنم و از حقوق موکلان خودم دفاع نکنم، به وظیفه نمایندگی خود عمل نکرده‌ام».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تأکید کرد: «نه‌تن‌ها افزایش تعرفه اینترنت، بلکه هر چیزی که در این شرایط بد اقتصادی به مردم فشار وارد کند، نه‌تن‌ها غیرقانونی بلکه حرام شرعی است».

 

منبع: شرق

برچسب ها: اینترنت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم title
یک نماینده مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فورتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: متأسفانه آنچه ما می‌بینیم این است که پشت پرده این قانون سند ۲۰۳۰ است، علیرغم درخواست مکرر ما برای رفع نواقص اما این نواقص رفع نشده است.
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.