کد خبر: ۳۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

مرکز آمار: ۲ میلیون ایرانی شغل ناقص دارند

سهم اشتغال ناقص، نشان می‌دهد که ۸.۱ درصد جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند؛ این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.
مرکز آمار: ۲ میلیون ایرانی شغل ناقص دارند

مخاطب 24- بررسی اشتغال ناقص در پاییز سال جاری نشان می‌دهد افراد دارای اشتغال ناقص در کشور در پاییز ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون و ۷ هزار و ۹۹۸ نفر بوده است که حدود ۲۶۶ هزار و ۸۳۹ نفر کاهش یافته است.
 آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۷.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱)، ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۵ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر در این فصل ۲۴ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۰۶ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵۲.۱ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۲ درصد و کشاورزی با ۱۳.۶ درصد قرار دارند.

سهم اشتغال ناقص، نشان می‌دهد که ۸.۱ درصد جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید


در پاییز ۱۴۰۲، بررسی سهم جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۸.۱ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۷.۷ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

افراد دارای اشتغال ناقص در کشور در پاییز ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون و ۷ هزار و ۹۹۸ نفر بوده است که این تعداد در سال پاییز ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۳۷ نفر بوده است. یعنی حدود ۲۶۶ هزار و ۸۳۹ نفر کاهش یافته است.

با توجه به اینکه در ماده ۵۱ قانون کار، صراحتاً عنوان شده مجموع ساعات کار مشمول این قانون در هر هفته نباید از ۴۴ ساعت تجاوز کند، بنابراین غالب کارفرمایان شاغلان ناقص، به این تفسیر که حداقل ساعت کار در هفته باید ۴۴ ساعت باشد، از ارائه خدمات و مزایای قانون کار و تأمین اجتماعی به نیروی کار خود سر باز می‌زنند.


منیع: تسنیم

برچسب ها: نرخ بیکاری
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
نامه خداحافظی جواد نکونام نامه خداحافظی جواد نکونام
در متن این نامه آمده است:هوادار استقلال بداند رقیب استقلال در درون استقلال است و شاید کسانی هم باشند که از بیرون برای ناکامی استقلال قدم برداشته و اقدام کنند که این هم یک امر طبیعی است اما ما امسال از درون استقلال ناکام شدیم!
ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی» ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی»
مهدی کوشکی و همسرش محیا مهدی‌زاده ساعاتی پیش در اکران فیلم «لختگی» با لباسی خاص در برابر دوربین ها ظاهر شدند.
کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی! کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی!
یک روز بعد از شهرآورد پایتخت، همچنان کری‌خوانی هواداری بین طرفداران دو تیم ادامه دارد، اما حالا باشگاه پرسپولیس در اقدامی دور از انتظار با انتشار یک پوستر جالب از سعید مهری برای تیم رقیب رجز خوانده است.
متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل
رئیس جمهور گفت: تا زمانی که بی عدالتی، ظلم، زیاده خواهی، فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد؛ جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت.
ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل
خبرنگار رویترز در حاشیه یک نشست به زبان ترکی شروع به گفت و گو با رئیس جمهور می‌کند و پاسخ جالبی دریافت می‌کند.
چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل
موعد سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل بامداد چهارشنبه چهارم مهرماه خواهد بود که به بیان دیدگاه‌های ملت ایران می پردازد.
ویدیوی تست انفجار بیسیم و پیجر در سی ان ان! ویدیوی تست انفجار بیسیم و پیجر در سی ان ان!
سی ان ان در گزارشی به تست مواد منفجره و قدرت انفجارش پرداخت و تحلیل تیم راستی آزمایی تابناک مبنی بر استفاده از پتن | PETN یا پینتریت را به عنوان ماده منفجره در ترور اعضای حزب الله لبنان با استفاده از انفجار بی‌سیم و پیجر تایید کرد.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد