کد خبر: ۳۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
تغییرات اقلیمی شدید در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست و مشکلات بسیاری را برای ساکنان کره زمین به همراه داشت. دانشمندان معتقدند گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که ۱۲ ماه گذشته گرم‌ترین روز‌ها در ۱۲۵هزار سال گذشته بوده است.

مخاطب 24- اسکای‌نیوز برخی از مهم‌ترین رویداد‌های مربوط به آب‌و‌هوا در سال ۲۰۲۳ و تبعاتی را که به همراه داشته‌اند مرور کرده است.

ژانویه: در ایالات متحده در پایان سال ۲۰۲۲ تا اولین هفته‌های سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۲۱ نفر در اثر سیل در کالیفرنیا کشته شدند و ۱۴۰۰ نفر دیگر نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند، اما نجات یافتند.

در ایالت آیووای آمریکا نیز اولین گردباد در ماه ژانویه پس از حدود ۵۰ سال مشاهده شد. در این ایالت حدود ۵۰میلیون نفر در حالت هشدار قرار گرفتند، زیرا طوفان زمستانی به آرامی در ایالت‌های جنوبی در حال حرکت بود. این در حالی بود که ایالات متحده به‌طور کلی ششمین ژانویه گرم را در تاریخ خود تجربه کرد.

همچنین توفان استوایی در منطقه کیمبرلی استرالیای غربی، تنها در چند روز بارندگی شدیدی را به همراه داشت و وقوع سیلی که گفته می‌شود «یک بار در ۱۰۰ سال» رخ می‌دهد، هواپیما‌های نظامی را مجبور کرد به ساکنان کمک کنند تا خانه‌هایشان را تخلیه کنند.

فوریه: در ابتدای این ماه، طوفانی در جنوب اقیانوس هند در نزدیکی استرالیا شکل گرفت و به یکی از طولانی‌ترین و مرگ‌بارترین طوفان‌های ثبت‌شده تبدیل شد.

از بین رفتن این توفان و پیامدهایش تا اواسط ماه مارس طول کشید؛ بحرانی اقلیمی که جان دست‌کم ۱۴۰۰ نفر را گرفت و صد‌ها نفر دیگر را مفقود کرد.

مارس: برخی از بخش‌های اسپانیا خشک‌ترین ماه مارس خود را در ۲۰ سال گذشته تجربه کردند. در این ماه اسپانیا در خشکسالی طولانی‌مدت قرار گرفت و نگرانی‌ها در مورد ذخایر آبی این کشور افزایش یافت، به‌طوری که مقام‌های آن کشور گفتند ذخایر آب آشامیدنی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ رسیده است.

اولین آتش‌سوزی بزرگ سال در اسپانیا صد‌ها روستایی را مجبور کرد حیوانات خود را در حالی‌که خانه‌هایشان را ترک می‌کردند رها کنند. همچنین باران‌های سیل‌آسا در این ماه باعث جاری شدن سیل در بخش‌هایی از ترکیه شد و در مناطقی که در اثر زلزله ویران شده بودند، کشته‌هایی را به همراه داشت.

آوریل: ماه آوریل در بسیاری از مناطق اروپا با موجی از گرما همراه بود و رکورد‌ها را شکست.

گرمای قاره اروپا در سال ۲۰۲۳ میلادی به حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید که بسیار بالاتر از میانگین گرما در این زمان از سال است.

اسپانیا گرم‌ترین دمای تاریخ خود را در آوریل ثبت کرد و به ۳۸.۸ درجه سانتی‌گراد رسید، در حالی‌که گرمای طوفانی نیز در پرتغال رکورد بالایی را ثبت کرد.

مه: در ماه مه در اثر طوفان در میانمار و سواحل بنگلادش، صد‌ها نفر کشته یا مفقود شدند. مقام‌های کشور میانمار گفتند که بیش از ۴۵۰ نفر در اثر طوفان در این کشور کشته شدند و در بنگلادش نیز حدود ۵۰۰ هزار نفر از مناطق ساحلی گریختند. در همین حال سازمان ملل متحد اعلام کرد که شرایط سخت اقلیمی زندگی دو میلیون نفر از ساکنان این منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

ژوئن: آتش‌سوزی‌هایی که ابتدا در آوریل و مه شروع شدند، در ژوئن شدت گرفت و بدترین فصل آتش‌سوزی در تاریخ کانادا را رقم زد.

رکورد قبلی آتش‌سوزی فصلی در سال ۱۹۸۹ بود که آتش‌سوزی‌های جنگلی ۷.۶ میلیون هکتار را سوزاند. اما در سال ۲۰۲۳، علاوه بر این که هزاران نفر آواره شدند و دست‌کم چهار آتش‌نشان جانشان را از دست دادند، آتش‌سوزی دست‌کم ۱۸ میلیون هکتار را تحت تاثیر قرار داد.

در اثر خشکسالی بیش از حد معمول، دود ناشی از آتش‌سوزی‌های کانادا به سمت جنوب آمریکا نیز سرازیر شد و تبعاتی به همراه داشت.

ژوئیه: در این ماه دما به‌طور مداوم در سراسر اروپا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد صعود کرد و این ماه به گرم‌ترین ماه تاریخ تبدیل شد.

در ماه ژوئیه یخ‌های دریای قطب جنوب نیز به پایین‌ترین حد خود رسید که از زمان شروع رکورد‌ها در سال ۱۹۷۹ دیده نشده بود. همچنین جنوب اروپا با درجه حرارت بالا دست و پنجه نرم می‌کرد و آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر این قاره از جمله در ترکیه، یونان، کرواسی، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا رخ داد.

اوت: در این ماه صد‌ها نفر در اثر آتش‌سوزی در سراسر مائویی در هاوایی ناپدید شدند و ریچارد بیسن، شهردار شهرستان مائویی، گفت که مرگ‌بارترین آتش‌سوزی در تاریخ ایالات متحده بیش از ۱۰۰ کشته و صد‌ها مفقود برجای گذاشته است.

سپتامبر: طوفان مدیترانه‌ای باعث سیل فاجعه‌آمیز در لیبی شد. در اثر این اتفاق، هزاران نفر در درنه کشته شدند و ساختمان‌های بسیاری در این منطقه از لیبی ویران شد. هلال احمر لیبی اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان در درنه به بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده است، اما مقام‌های دولتی می‌گویند که آمار نهایی کشته‌شدگان بیش از ۲۰ هزار نفر بوده و بخش زیادی از شهر زیر آب رفته است.

در همین ماه در یونان نیز بسیاری از خانه‌ها، مشاغل و جاده‌ها زیر آب رفتند و طوفان بارانی شدید برخی از مناطق کشاورزی این کشور را ویران کرد.

اکتبر: طوفان شدید با باران سیل‌آسا در شمال و غرب اروپا رخ داد. در بریتانیا دست‌کم هفت نفر کشته شدند و دولت گفت که گزارش ویرانی‌های سیل به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ رسیده است. این طوفان باعث هرج‌و‌مرج در سایر نقاط اروپا از جمله آلمان، دانمارک، نروژ و پرتغال نیز شد.

در همین حال، بیش از ۱۰۰ دلفین و هزاران ماهی مرده در آمازون برزیل در اثر رکوردشکنی دمای هوا پیدا شدند. کارشناسان می‌گویند دمای آب در برخی از مناطق آمازون به رکورد ۳۹ درجه سانتی‌گراد رسیده است و معتقدند که این شرایط، بقای حیات‌وحش را به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند.

نوامبر: دومین طوفان بزرگ در یک ماه، بریتانیا و بخش‌هایی از اروپا را درنوردید. اداره هواشناسی اعلام کرد طوفان جنوب بریتانیا «از لحاظ شدت» با طوفان بزرگ اکتبر ۱۹۸۷ قابل‌مقایسه است.

تجزیه‌و‌تحلیل اداره هواشناسی نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۳ مرگ در اثر این طوفان در سراسر اروپا گزارش شده و کشور‌هایی مانند آلمان، ایتالیا و بلژیک را متاثر کرده است. در غرب استرالیا نیز موج گرمای نادر بهاری با دمای حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد، آتش‌سوزی‌های جنگلی، ویرانی خانه‌ها و تخلیه مردم از منازلشان را به همراه داشت.

دسامبر: مقام‌های دولتی تانزانیا اعلام کردند که سیل و رانش زمین در شمال تانزانیا جان ۴۷ نفر را در پی باران سیل‌آسا گرفت. همچنین گرمای بی‌سابقه بخش‌هایی از استرالیا را درنوردید و دما تقریبا ۱۵ درجه بالاتر از میانگین دمای ماه دسامبر برای سیدنی بود.

اسپانیا نیز رکورد گرم‌ترین ماه دسامبر را با دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد تجربه کرد که برگزاری ورزش‌های زمستانی را با چالش مواجه کرد. در همین حال، این هفته در بریتانیا یک طوفان نادر بخش‌هایی از منچستر را درنوردید و به حدود ۱۰۰ خانه خسارت زیادی وارد کرد.

 

منبع: اعتماد آنلاین

برچسب ها: اب و هوا سیل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.