کد خبر: ۳۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: ترکیب نشانه‌های برجای مانده از خانه‌های تخریب شده به همراه پهنه سبزی که احیا شده است، ریختی از فضای شهری به وجود آورده که اتفاقات گذشته این بافت تاریخی را روایت گری می‌کند.

محمدعلی ایزدخواستی افزود: این منطقه به شدت سبز بوده است و نقطه‌های سبز، همان باغچه‌های خانه‌های تخریب شده بودند که بر اساس عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ احیا و درخت کاری شده اند.

«گذر آقا نجفی» عنوان پروژه‌ای در بافت تاریخی شرق میدان امام (ره) در محله‌ای مشهور به "پشت گنبد" است که در سال‌های گذشته موجب تخریب ۱۲ خانه تاریخی این بافت شد،  اما عاقبت با پیگیری فعالان میراث‌فرهنگی و ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی متوقف شد.

شورای عالی معماری و شهرسازی در مصوبه ۱۶ مهرماهِ سال ۱۳۹۹ مخالفت صریح خود را با ایجاد هرگونه گذر و تخریب اعلام و بر ساماندهی بخش‌های تخریب شده با ایجاد و احیا فضا‌های شهری پشتیبان محله و میدان امام سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد.

مدیرعامل  اظهار داشت: این مکان که در اثر آزادسازی‌ها و تخریب‌های سال‌های گذشته به یک فضای مخروبه تبدیل شده بود، به یک فضای شهری پیاده مدار تبدیل شد و نوع طراحی آن هم سایه‌ای از بافت تاریخی ست.

ایزدخواستی یادآور شد: بنا بود که این مکان به صورت یک دسترسی از خیابان حافظ باشد که با توجه به عرض آن و عبور خودرو از بافت تاریخی و کنار مسجد شیخ لطف‌الله که آسیب جدی به این بنا وارد می‌کرد، مطالبات اجتماعی شکل گرفت و با ورود شورای عالی معماری و شهرسازی پروژه خیابان سازی متوقف شد.

وی ادامه داد: باتوجه به آزادسازی‌ها و تخریب‌های انجام گرفته در این محدوده، این مکان به صورت یک فضای مخروبه و بی دفاع تبدیل شده بود که به همین دلیل از ۲ سال پیش و با توجه به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای ساماندهی این محدوده وارد عمل شدیم.

وی با بیان اینکه مقرر شد مطابق طرح سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان این گذر از قالب خیابان خارج و به یک فضای شهری انسان مدار تبدیل شود، افزود: یکسری طاقچه‌ها و نشانه‌هایی از خانه‌های تخریب شده در این مکان وجود داشت که مرمت شد و جداره‌های این گذر را شکل می‌دهند. همچنین نشانه‌های کاروانسرای بیگدلی و ساباط و کوچه‌های که پیشتر در این فضا وجود داشتند، بازسازی شد.

ایردخواستی افزود: طراحی این فضا به گونه‌ای ست که وقتی در این گذر حرکت می‌کنید، گویا از درون این خانه‌ها که تنها نشانه‌های آن برجای مانده، عبور می‌کنید.

به گفته وی مطابق این طرح، یک دسترسی محلی برای ساکنان منطقه و گذر خودرو‌های امداد و نجات، ماشین‌های آتش نشانی با عرض ۵ و نیم متر به وجود آمده است که قابل کنترل باشد و تنها به ساکنین منطقه اجازه عبور داده می‌شود.

از سال ۸۰ به این سو تملک و تخریب‌ها برای عبور گذر آقا نجفی از میان بافت تاریخی محله‌ای به نام "پشت گنبد" در جانب شرق میدان امام یکی از دست نخورده‌ترین و بااهمیت‌ترین بافت‌های تاریخی اصفهان را نشانه گرفت که با اعتراض و پیگیری فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی، در مهرماه ۱۳۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تکلیف را برای شهرداری اصفهان روشن و مصوبه‌ای را صادر کرد که در آن با هرگونه تخریب و تملک بنا برای احداث یا امتدادِ گذر آقا نجفی مخالفت و بر تهیه و اجرای طرح ساماندهی در این منطقه تاکید کرد.

پس از کش و قوس‌های زیاد، اما در تابستان سال پیش، کمیسیون ماده ۵ استان، طرح شهرداری اصفهان برای تعیین تکلیف شرایط بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان را با یک محل اختلاف در تعریف ساباط و ایجاد دسترسی در بدنه حافظ تصویب و برای اجرا به سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ابلاغ کرد.

پروژه ساماندهی بخش‌های تخریب شده در بافت تاریخی شرق میدان امام (ره) از اواخر تابستان سال پیش شروع شد و هم اکنون به اتمام رسیده و چهارشنبه ۶ دی افتتاح می‌شود.

منبع : ایرنا 

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.