کد خبر: ۳۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
«بازیگران خوب به‌خاطر نقش‌هایی که بازی نکرده‌اند معروف مانده‌اند. هنرمند خوب بودن چندان سخت نیست، اما هنرمند خوب ماندن بسیار دشوار است»

مخاطب 24- رونمایی از نخستین فیلم جهانگیر کوثری به نام «من فروغ هستم» با بازی باران کوثری در جشنواره کوروش در «تالار شهر اینیس» واقع‌در مرکز تورنتو، اتفاق مهمی دست‌کم برای ایرانی‌های کانادا بود. ایرانیان زیادی برای دیدن این فیلم هجوم آوردند، به شکلی که سه بار نمایش داده شد و این موضوع به استقبال از فیلم تعبیر شد، زیرا تنها فیلمی بود که سه بار نمایش داده شد. اما کسانی که به تماشای این فیلم رفتند راضی بازگشتند؟

خبر ساختن فیلمی به کارگردانی کوثری درباره فروغ عجیب بود، زیرا شخصیت، اشعار و نقش تاریخی فروغ مخالف وضعیتی است که جمهوری اسلامی پدید آورده است. فرهنگ و اخلاق منحطی که این حکومت واپس‌گرا رواج می‌دهد، جایی حتی برای پروین اعتصامی هم نمی‌گذارد چه برسد به فروغ فرخزاد.

از طرفی جهانگیر کوثری تاکنون به‌عنوان گوینده ورزشی و تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی معروف بود و نخستین تهیه‌کنندگی‌اش در سال ۱۳۷۶ با فیلم «بانوی اردیبهشت» به کارگردانی همسرش، رخشان بنی‌اعتماد، آغاز شد. او که به‌عنوان تهیه‌کننده مستقل و خوش‌نام غیرحکومتی شناخته می‌شود، اکنون چالش بزرگی سر راهش بود، زیرا ساختن فیلمی از فروغ فرخزاد که زنی جسور و رادیکال بود برای او که تجربه چندانی در کارگردانی و نوشتن فیلم‌نامه ندارد عجیب بود و انتخاب باران کوثری که هیچ شباهت ظاهری با فروغ ندارد بر عجیب بودن آن افزود.

در بخشی از توضیحاتی که در مورد فیلم داده شده است، می‌خوانیم: «این فیلم در سبک درام مستند، خوانشی از زندگی روشنفکرانه فروغ فرخزاد از آغاز تا بلوغ کامل است.» اگر فیلم را ببینید متوجه می‌شوید فیلم هر چه باشد «درام مستند» نیست؛ در فیلمی که در مورد فروغ ساخته شده است نه برادرش، فریدون، حضور دارد و نه ابراهیم گلستان، تنها مادرش را می‌بینیم با بازی فاطمه نقوی، همسر آتیلا پسیانی و پدرش که نظامی خشنی است و بابک کریمی نقش او را ایفا می‌کند.

البته یک فروغ دیگر هم داریم که نقش آن را ستاره پسیانی بازی می‌کند و ظاهرا قرار است نقش پرویز شاپور، همسر فروغ و ابراهیم گلستان، معشوق او، در این نقش دوم با نام‌های جعلی آورده شود که تنها خاصیتش گیج و گمراه کردن تماشاگران فیلم است.

فروغ فرخزاد در دوران بسیار باشکوهی از پیشرفت و ترقی زندگی می‌کرد؛ روزنامه‌ای مانند «روشنفکر» منتشر می‌شد که اساس ایران جدید را پایه‌گذاری می‌کرد و خیل شاعران و نویسندگان و روزنامه‌نگارانی در آن عصر می‌زیستند که هرکدام نامی بلند دارند و فروغ که در ۳۲ سالگی در تصادف رانندگی کشته شد، نامش برای همیشه در تاریخ ماند و جالب است بدانید از شاملو و اخوان تا گلستان و چوبک و بسیاری دیگر که در بدرقه جنازه او حضور داشتند، اگر هرکدام مانند فروغ همان زمان می‌مردند باز مانند او در تاریخ ادبیات ایران جای داشتند.

متاسفانه فیلم «من فروغ هستم» هرچند نام کوچک برخی افراد را ذکر می‌کند، اما مثلا معلوم نمی‌شود که احمد، احمد شاملو است، یا مهدی، مهدی اخوان‌ثالث، فقط نادر نادرپور و شکسته‌بسته طوسی حائری را نشان می‌دهد، اما متوجه نمی‌شویم خانم حائری همسر احمد شاملو است که خودش نویسنده، مترجم و نخستین گوینده زن رادیوی ملی ایران بوده است.

اگر کسی فروغ را بشناسد و شخصیت‌های آن دوران را هم بشناسد می‌تواند در فیلم نشان‌هایی را ببیند، اما به‌طورکلی شخصیتی که از فروغ فرخزاد در فیلم ارائه می‌شود زنی بوالهوس، دائم‌الخمر و پریشان‌احوال است، زنی مطابق با دیدگاه‌های حکومت کنونی که البته چند شعر خوب هم سروده است.

مرگ فروغ هم تحریف شده است، به‌طور کلی معلوم نیست که با جیپ ابراهیم گلستان از استودیو خارج می‌شود و تصادف می‌کند. او از خانه با مادرش خداحافظی می‌کند و بعد خبر مرگ او را می‌شنویم.

از نقشی که فروغ با همان سن کم در تاریخ ادبیات و تاثیر آن بر شعر وجود دارد چیزی نمی‌بینیم. از فیلم‌ساز بودن فروغ هم چیزی جز نما‌های دور ریخته شده پیدا نیست و وقتی فروغ جدید، ستاره پسیانی، به همان مرکزی که فروغ فیلم «خانه سیاه است» را ساخت می‌رود از مسئول می‌شنویم که دیگر جزامی آنجا نیست و وقتی فروغ جدید می‌گوید پس این بیمار‌ها چه کسانی‌اند تنها می‌شنود که این‌ها بیمار روانی‌اند.

البته فراموش نکنیم این دومین فیلمی است که درباره فروغ فرخزاد ساخته می‌شود. ناصر تقوایی بلافاصله پس از مرگ فروغ فرخزاد درباره او و تشییع‌جنازه و خاکسپاری‌اش مستندی برای تلویزیون ملی ایران ساخت. نام این مستند فروغ فرخزاد ۱۳ دی ۱۳۱۳ − ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ است. بخشی از این فیلم مستند که مراسم تشییع‌جنازه فرخزاد را نشان می‌دهد در فیلم کوثری آمده است، اما معلوم نیست یادی از ناصر تقوایی شده باشد.

برای آقای کوثری و دخترشان، باران کوثری، متاسف شدم که چنین کار بی‌ارزشی ساخته‌اند و خواسته یا ناخواسته چهره فروغ فرخزاد و خانواده او را چنین مخدوش و آشفته نشان داده‌اند. کاش می‌آموختیم در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم زندگی برخی از شخصیت‌ها را بسازیم مجبوریم چهره ناقص و معوجی از آن‌ها ارائه دهیم. گاه نساختن نام بهتری از آدم‌ها در تاریخ می‌گذارد تا ساختن اثر غیرقابل‌دفاع.

بازیگر باید بداند چه نقشی را نمی‌تواند بازی کند. باران کوثری برای برخی نقش‌ها بسیار خوب است، اما برای بازی به‌جای شخصیتی مانند فروغ فرخزاد اصلا مناسب نیست و این را اکنون که فیلم را دیدم با قاطعیت می‌توانم بگویم. دست‌کم ۷۰ درصد چیزی که به بازی گرفتن از بازیگران معروف شده، انتخاب بازیگر مناسب است و متاسفانه در این مورد انتخاب خوبی صورت نگرفته است. بازیگران خوب به خاطر نقش‌هایی که بازی نکرده‌اند معروف مانده‌اند. هنرمند خوب بودن چندان سخت نیست، اما هنرمند خوب ماندن بسیار دشوار است.

 

منبع: ایندیپندنت فارسی 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی‌کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.