مخاطب 24- کمال هادیانفر همچنین اعلام کرد که در سال جاری ۲۶۰ هزار نفر در تصادفات مجروح شده و آسیب دیدهاند.
هادیانفر در ادامه عنوان کرد که در یک دهه اخیر، از سال ۹۲ تاکنون، شاهد افزایش ۵۳۲ درصدی وسائل نقلیه در کشور بودیم. رئیس پلیس راهور فراجا همچنین اعلام کرد که ۷۰ درصد ترددهای شهری و جادهای با وسائل نقلیه تکسرنشین انجام میشود و این را ناشی از نقص و ناتوانی سیستم حملونقل عمومی عنوان کرد. او همچنین اعلام کرد که در حال حاضر و بر اساس آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی، حدود ۴۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در سراسر ایران وجود دارد.
به گفته او، بهطور میانگین سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست میدهند و ۳۰۰ هزار نفر مجروح یا مصدوم میشوند.
مجلس برای کاهش تلفات حوادث رانندگی در برنامه هفتم کاهش ۵۰ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی را جای داده است و بناست هر سال ۱۰ درصد شمار جانباختگان کاهش یابد. این در حالیست که ایران در میان کشورهای جهان در رتبه هشتم بیشترین تصادفات جادهای قرار دارد. ده کشوری که بیشترین آمار تصادفات جادهای را به نام خود کردهاند، به ترتیب کشورهای لیبی، تایلند، مالاوی، لیبریا، جمهوری دموکراتیک کنگو، تانزانیا، جمهوری آفریقای مرکزی، ایران، رواندا و موزامبیکاند. همچنین میزان کشتهشدگان تصادفات رانندگی در ایران با سهم ۶.۵ درصدی از کل متوفیان، جایگاه سوم دلایل مرگومیر را به خود اختصاص داده است.
بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، اگر معیار جمعیت را در نظر نگیریم، ایران پانزدهمین کشور دنیا با بیشترین تلفات جادهای است. از سوی دیگر، بررسیهای موسسه گلوبال رود سیفتی فسیلیتی با تکیه بر آمار و گزارشهای بانک جهانی، ایران را در رتبه ۱۶ دنیا با بیشترین آمار معلولیت ناشی از تصادفات رانندگی قرار دارد. برآورد این موسسه نشان میدهد که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران، ۱.۴۳۶ نفر سالانه بر اثر حوادث جادهای دچار نوعی معلولیت میشوند. این موسسه همچنین ایران را جزو سیزدهمین کشورهای جهان با بیشترین تعداد مجروحان تصادفات رانندگی در سال قرار داده است.
کیفیت پایین خودروها در کنار کیفیت پایین و غیراستاندارد جادههای ایران همواره بهعنوان اصلیترین عوامل تصادفات جادهای در ایران شناخته میشود. اسفند ماه سال گذشته، تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، کیفیت پایین خودروها و دور بودن جادهها از استانداردهای لازم را از دلایل افزایش تلفات جادهای و تصادفهای رانندگی عنوان کرده بود.
او تاکید کرده بود: «در سه سال اخیر شمار تلفات جادهای با افزایش ۱۳ درصدی به حدود ۱۷ هزار نفر رسیده است که این مسئله نشان میدهد باید امنیت و جان مردم در ساخت خوردوهای داخلی جدی گرفته شود.»
تابناک نیز تیر ماه سال جاری در گزارشی با مقایسه آمار تصادفات جادهای در ایران و آمریکا، اعلام کرد که «خودرو» بیشترین تاثیر را در تلفات جادهای در ایران داشته است، اما در آمریکا آنچه بیشتر موجب تصادفات رانندگی و بروز تلفات شده، «عوامل انسانی» است. جنجال واردات خودروهای کارکرده نیز تا به امروز نتیجه چشمگیری نداشته است و با وجود مهر تایید مجلس به این اتفاق، کماکان هیچ تاثیری در بازار خودرو در ایران دیده نمیشود.
از سوی دیگر، تجربه ثابت کرده است که مصوبات مجلس و تصمیمهای دستوری به منظور کاهش تصادفات جادهای یا تصویب طرحی برای کاهش تلفات رانندگی، برای حل این مشکلات کافی نیست و همه اینها به تصمیم و اقدام دولت و مجلس و حاکمیت در مواردی مربوط میشود که از قبل مشخص است و شهروندان در آن نقشی ندارند. با کیفیت کنونی خودروها و جادهها نمیتوان امید چندانی به بهبود اوضاع داشت.
منبع: ایرنا