کد خبر: ۳۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساختار اقتصادی فاسد کشور تاکید کرد هر ماه خبر از فساد بزرگ دیگری می‌رسد.

مخاطب 24- «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و نماینده سابق مردم اسلام‌آباد غرب، در میزگرد بررسی علمی مسائل روز ایران، عدد فساد‌های اقتصادی بزرگ ارزیابی‌شده در ایران را معادل بیش از ۵۷ میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد: «این رقم برابر با کل وامی است که کره‌جنوبی از صندوق بین‌المللی پول گرفت و ضمن نجات اقتصاد ورشکسته خود، در جمع ۱۰ اقتصاد برتر دنیا قرار گرفت.»

فلاحت‌پیشه در تحلیل خود یکی از دلایل ایجاد بستر مناسب فساد‌های بزرگ اقتصادی را افول جایگاه شایسته‌سالاری در قوای سه‌گانه دانست و مدعی شد فساد چای یکی از نتایج میل مسئولان به مدیریت خارج از شمول نظارت و بازرسی است.

نماینده سابق مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی چشم‌بستن مسئولان نظام بر وجود مشکلات را ابر مسئله کشور دانست و تاکید کرد ادعای بی‌نقص بودن وضع موجود، به انباشت مشکلات و آسیب‌ها منجر می‌شود و کشور را در گرداب خود غرق خواهد کرد، چرا که این موضوع خود مانعی برابر مسیر توسعه است.

به گفته عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، انفعال و سکوت مجلس برابر فساد چای نشان‌دهنده آن است که در مسیر شکل‌گیری یک الیگارشی سیاسی در ساختار جمهوری اسلامی هستیم که «با حاشیه‌نشین کردن و دور زدن مجلس و دستگاه‌های نظارتی و محاسباتی شکل گرفته و منجر به پیوند میان قدرت و ثروت شده است.»

به نظر می‌رسد هشدار فلاحت پیشه و عدد مدنظر او تنها مربوط به پرونده‌های کلان فساد اقتصادی طی چند سال اخیر است، درصورتی‌که طی دو دهه گذشته حاصل‌جمع این عدد به‌مراتب بزرگ‌تر از ۵۷ میلیارد دلار است.

برخی از رسانه‌ها در ایران با انتشار فهرست ۱۲ پرونده بزرگ فساد اقتصادی فاش‌شده طی سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۴۰۱، عدد ۹۴ میلیارد دلار را به‌عنوان حاصل‌جمع فساد‌های اقتصادی کشف شده اعلام کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


فساد بانکی منتسب به مه‌آفرید خسروی و گروه موسوم به آریا در سال ۱۳۹۰ با عدد سه هزار میلیارد تومان معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، پرونده فساد واردات کنجاله سویا با عدد ۷۰۰ میلیون دلار، مجموعه تخلفات مالی و فساد اقتصادی بابک زنجانی با مجموع هشت هزار میلیارد تومان معادل ۲.۳ میلیارد دلار، وحید مظلومین در پرونده سلطان سکه با عدد ۱۴ هزار میلیارد تومان معادل نزدیک به یک میلیارد دلار، مجموعه پرونده‌های فساد فاش‌شده مرتبط با بانک تات با عدد نجومی ۵.۳ میلیارد دلار، مجموعه فساد و تخلف متهمان مرتبط با رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی با عدد چهار میلیارد دلار، مجموعه پرونده‌های فساد مدیران شرکت‌های پتروشیمی که در سال ۱۳۹۸ جمع تخلفات آن‌ها به ۱۱ میلیارد دلار رسید، پرونده گروه قطعه‌ساز خودرو عظام با ۷۶۴ میلیون دلار و در نهایت پرونده تازه فاش‌شده چای دبش با عدد سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار که در مجموع با جمع عدد غیرقابل‌تصور حدود پنج هزار میلیارد تومان معادل ۹۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار با درنظرگرفتن دلار ۵۳ هزارتومانی، باز هم تنها بخشی از تمامی فساد‌های فاش شده در ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی طی ۱۲ سال گذشته است.

اعدادی که سبب می‌شود پرونده جنجالی فاضل خداداد در دهه ۷۰ با عدد ۱۲۳ میلیارد تومان که به اعدام او منجر شد و نام فاجعه فساد در ایران را به خود اختصاص داد، برابر اعداد فساد‌های دو دهه گذشته به پرونده‌ای در سطح فساد‌های بی‌اهمیت جمهوری اسلامی بدل شود.

هرچند مسیر رشد فساد و فربه‌شدن اعداد فاش‌شده بازهم در کنار فساد‌های فاش نشده‌ای که برخی از آن‌ها در لایه‌های تو در‌توی ارتباطات  با ساختار اجرایی کشور مخفی مانده است و سبب می‌شود افشای پرونده‌هایی همچون فساد چای دبش را نتوان لزوما مهم‌ترین نمونه فساد در ایران طی سال‌های گذشته دانست.

باتوجه‌به تکرار مداوم، کارشناسان اقتصادی و سیاسی معتقدند شکل فساد در ایران برنامه‌ریزی شده است. به باور «ابوالفضل دلاوری»، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه، فساد دیگر بخشی جداناشدنی از نظم سیاسی است و تنها عامل آن خلأ‌های قانون و روزنه‌های دورزدن ضوابط از سوی مفسدان نیست.

 

منبع: رویداد 24

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
خانم مجری سیتیزن امریکا از ایران رفت؟ title
ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه صداوسیما که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بود، به تازگی یک استوری عجیب و متفاوت منتشر کرد.
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.