کد خبر: ۳۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵

«قاتلان ماه کامل»؛ اسکورسیزی در اوج

دی کاپریو و دنیرو در این فیلم یکی از بهترین بازی‌های خود را در سال‌های اخیر ارائه می‌کنند.
«قاتلان ماه کامل»؛ اسکورسیزی در اوج

مخاطب 24- مارتین اسکورسیزی ۸۰ ساله روی فرش قرمز جشنواره کن خسته‌تر از همیشه به نظر می‌رسید، اما این عاشق سینه‌چاک سینما در تازه‌ترین فیلمش، «قاتلان ماه کامل»، سرحال‌تر و قبراق‌تر از همیشه به نظر می‌رسد: فیلم شگفت‌انگیزی که بهترین اثر سازنده‌اش در سه دهه اخیر است و اگر اسکورسیزی دیگر فیلمی نسازد- که امیدوارم بسازد- وصیتنامه‌ای باشکو‌ه‌تر از این فیلم، تصویرشدنی نیست. 

همه چیز از یک داستان ساده آغاز می‌شود: در اوکلاهامای دهه ۱۹۲۰، ارنست (دی کاپریو) نزد دایی‌‌اش، ویلیام هیل (رابرت دنیرو) بازمی‌گردد؛ جایی که بومیان آمریکایی محلی صاحب ثروت‌ شده از نفت، یکی یکی به قتل می‌رسند.

از این نقطه، با یک داستان فاوست مدرن روبرو می‌شویم که در آن، اضمحلال ذره‌ذره شخصیتی را شاهدیم که در رابطه‌ای تحمیلی و سودجویانه با دایی‌اش (بخوانید شیطان)، همه چیزش را از دست می‌دهد. 

این روند «از دست دادن همه چیز» - که با از دست دادن «انسانیت» آغاز می‌شود- روایت پیچیده‌ای را شکل می‌دهد که ۳ ساعت و ۲۶ دقیقه به طول می‌انجامد؛ بی‌اینکه تماشاگر لحظه‌ای فرصت نگاه کردن به ساعتش را داشته باشد. 

اسکورسیزی همچون جادوگری قهار- از پس شناخت درست و دقیق از سینمای کلاسیک و وام گرفتن عناصر ژانر وسترن، آن هم در فیلمی که اساسا ضد وسترن است، چوب جادویش را درمی‌آورد و تماشاگر را مسخ می‌کند تا آخرین سکانس خارق‌العاده فیلم، که نوعی فاصله‌گذاری به‌غایت مدرن و غریب - و غایب در سینمای اسکورسیزی – را به رخ می‌کشد که در آن جادوگر قصه‌گو، خودی می‌نمایاند و در یک سکانس شبه‌سوررئال، چند نفر به راوی سرنوشت شخصیت‌ها بدل می‌شوند و راوی «دانای کل»- اسکورسیزی- خود وارد تصویر می‌شود و سرنوشت شخصیت‌هایش را برای ما می‌گوید. 

این روند اما از سینمایی به شدت استیلیزه پیروی می‌کند که درآن، مشخص است که هر نما بارها و بارها فیلمبرداری شده است تا به کمال‌گرایی مطلوب اسکورسیزی نزدیک شود؛ کمال‌گرایی‌ای که هر نما را به یک چالش سینمایی برای سازنده‌اش بدل می‌کند که از پس فیلم دیدنی قبلی (مرد ایرلندی)، حالا با وسواسی حتی بیشتر به داستانگویی‌اش می‌پردازد؛ داستانگویی‌ای که در اوج است و همه چیز فیلم را به خدمت روایت در می‌آورد تا فارغ از هر نوع حرف و حدیث اضافی، یک داستان انسانی و درونی را با ما قسمت کند که در آن البته در لایه‌های زیرین، انواع و اقسام تفسیر و تاویل را مهیا می‌کند تا اساسا فیلمی باشد درباره استعمار از دو وجه: استعمار بومیان آمریکا به دست سفیدپوستان از طرفی، و استعمار سفیدپوست ضعیف‌تر و کم تجربه‌تر به دست سفید پوست دیگر؛ که این وجه دوم، فیلم را از نمونه‌های مشابه درباره حق و حقوق بومیان آمریکا که در برخی وسترن‌های دهه ۱۹۵۰ دیده می‌شود، متمایز می‌کند.

فیلم در عین اینکه درباره این مفاهیم حرف می‌زند، به شدت از هر نوع شعار و اغراق پرهیز دارد. در پرداخت شخصیت منفی(هیل) ظرافت‌های کم‌نظیری به کار رفته که این شخصیت را جذاب می‌کند، و حتی در لحظه‌هایی دوست‌داشتنی و سزاوار پیروی. از این رو است که استحاله شخصیت اصلی، به شدت درست و اصولی به نظر می‌رسد و زمانی هم که ارنست برگه انتقال همه اموالش را امضا می‌کند، تماشاگر لحظه‌ای در انگیزه او از این کار شک نمی‌کند. 


بیشتر بخوانید


دی کاپریو و دنیرو، از بهترین بازی‌های خود را در سال‌های اخیر ارائه می‌کنند و بومیان آمریکایی محلی در فیلم نیز هر یک به اندازه یک ستاره سینما درخشش دارند. همه چیز به غایت طبیعی و راحت و دوست‌داشتنی است و چیدمان میزانسن‌ها خارق‌العاده. اسکورسیزی می‌داند که در هر صحنه دوربینش را کجا قرار دهد (از جمله روی زمین) و در عین حال از هر نوع تصنع، خودنمایی و تاکید بر حضور کسی در جایگاه کارگردان در پشت صحنه، به شدت پرهیز دارد. در هیچ نقطه‌ای از فیلم، تماشاگر حرفه‌ای به حضور کارگردان در پشت صحنه فکر نمی‌کند، برعکس اساسا فرصت فکر کردن به چیزی جز شخصیت‌ها و درونیات آن‌ها ندارد.

از این رو، آخرین فیلم اسکورسیزی کلاس درسی است برای فیلمسازی؛ اینکه چطور می‌توان «خدا»ی فیلم بود، اما خودنمایی نکرد. «قاتلان ماه کامل»، نمایش خدایی کارگردان است به بهترین نحو؛ خدایی که جابر و قاهر در فیلم حضور دارد و شخصیت‌ها و سرنوشتشان را به زبان تصویر پیش می‌برد، بی‌اینکه لحظه‌ای به «به رخ کشیدن خود» نیاز داشته باشد. 

و فیلم - با فاصله‌گذاری پایانی‌اش- به اثری درباره داستانگویی بدل می‌شود؛ فیلمی که داستانگو است و در ستایش داستانگویی/ سینما. اسکورسیزی سینما را با داستانگویی‌اش دوست دارد و از ما می‌خواهد یک بار دیگر به قدرت داستانگویی سینما ایمان بیاوریم و به ستایش آن بنشینیم. در این راه، با چند دهه تجربه شگفت‌انگیز در فیلمسازی و نیز فیلم‌بینی شبانه‌روزی- که او را به یکی از شاخص‌ترین فیلمسازان عاشق سینما بدل می‌کند- ابایی ندارد که سینمای هالیوود را به طرزی باورنکردنی با سینمای اروپا ترکیب کند و جان فورد و هوارد هاکس را پیوند بزند به سرجیو لئونه، و در کنار همه آن‌ها، به ستایش سکوت و نماهای نزدیک از نوع اینگمار برگمان بنشیند.

 

منبع: نماوا

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
عجیب| وقتی حیاتی در پخش زنده شب یلدا آهنگی از ابی می خواند + فیلم عجیب| وقتی حیاتی در پخش زنده شب یلدا آهنگی از ابی می خواند + فیلم
در اتفاقی غیرمنتظره در تلویزیون؛ محمدرضا حیاتی، در برنامه برمودا با اجرای کامران نجف‌زاده، آهنگ «پوست شیر» ابی را می‌خواند!
مهدی قایدی با ۲ گل کار فرهاد مجیدی را تمام کرد! (ویدئو) مهدی قایدی با ۲ گل کار فرهاد مجیدی را تمام کرد! (ویدئو)
النصر با درخشش مهدی قایدی ستاره سابق استقلال توانست برابر میزبانش البطائح که فرهاد مجیدی را روی نیمکت داشت به پیروزی برسد. این بازی با درخشش مهدی قایدی همراه شد و این ستاره ایرانی دو گل برای النصر به ثمر رساند تا این تیم با نتیجه سه بر دو  پیروز این بازی شود
عکس قدیمی از مراسم شب یلدا در ایران عکس قدیمی از مراسم شب یلدا در ایران
قدیمی‌ترین عکس از مراسم شب یلدا در ایران منتشر شده است
با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری تومان افزایش یافت با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری تومان افزایش یافت
رئیس انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های واردات تلفن همراه مسافری، گفت: با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته و این موضوع می‌تواند به کاهش جدی ورود گوشی از مسیر مسافری و تشدید رکود بازار منجر شود.
افزایش قیمت طلا تا کجا پیش خواهد رفت؟ افزایش قیمت طلا تا کجا پیش خواهد رفت؟
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: با افزایش قیمت طلا در دو ماه اخیر، تقاضا به سمت خرید طلای آبشده رفته و مردم کمتر مصنوعات طلا خریداری می‌کنند.
امید جدی به بورس دارم|هدف ایجاد بازاری جذاب برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم است امید جدی به بورس دارم|هدف ایجاد بازاری جذاب برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم است
سیدعلی مدنی‌زاده، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در آیین نواختن زنگ معاملات امروز بورس تهران، با تأکید بر نقش کلیدی بازار سرمایه در اقتصاد کشور، اظهار کرد: امید جدی ما به بازار سرمایه است؛ بازاری که ذاتاً بر شفافیت استوار است و تمام تلاش ما این است که هرجا عدم شفافیتی وجود دارد، به‌تدریج برطرف شود.
کرسی نماد شب نشینی‌های زمستانی و شب یلدا کرسی نماد شب نشینی‌های زمستانی و شب یلدا
نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک‌ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود و آیین‌ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می‌کنند، شب زیبایی که در شهر‌های مختلف ایران آداب و رسومی دارد.
برگزیده
زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد! زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد!
نمایش زمین بازی تبیین زوال جامعه تئاتر امروز است؛ جماعت تئاتری‌ای که از شهر‌های دیگر به شهر انباشت شده و خودخواه تهران می‌آید تا هنرمند شوند، اما به غیر ازآنکه موی‌اش سپید می‌شود و جامه‌اش سیاه چیزی به دست نمی‌گیرد، خانه‌های اجاره‌ای را باید ترک کرد و رفت پایین و پایین‌تر تا وقتی که فرسودگی آید و حذف ممکن شود!
شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد
راب راینر، کارگردان سرشناس هالیوود و خالق آثاری ماندگار، چون «وقتی هری سالی را دید»، «میزری» و «عروس شاهزاده»، در ۷۸ سالگی درگذشت؛ پیکر او و همسرش میشل سینگر راینر در منزل‌شان در لس‌آنجلس پیدا شده و پلیس از بررسی پرونده به‌عنوان یک قتل احتمالی خبر داده است.
آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید
در نشست کمیته بین‌دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دهلی نو، هنر سنتی آینه‌کاری ایران به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد و برگ زرینی دیگر به کارنامه فرهنگی کشور افزوده شد.
صفحه خبر بالای تصاویر