کد خبر: ۳۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
اظهارات عضو شورای شهر تهران این پرسش را پیش آورده است که چرا قراردادی با این حجم مالی شفاف‌سازی نشده و به ‏همکاری شرکت واسطه منوط شده است.

مخاطب 24- عضو شورای شهر تهران از قرارداد شهرداری تهران برای خرید اتوبوس و واگن از چین با شرکت واسطه ایرانی در ازای واگذاری ملک خبر داد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از ابهام در توضیح مدیران شهری در مورد انعقاد قرارداد با طرف چینی حین سفر شهردار پایتخت به آن کشور، اشاره کرده است که به گفته مدیران شهرداری، بنا شده است یک شرکت ایرانی به‌عنوان تامین‌کننده مالی قرارداد مشخص شود و در ازای آن، از شهرداری ملک دریافت کند.

عضو شورای شهر تهران همچنین این پرسش را مطرح کرده است که با توجه به اینکه در جلسه قبلی شورای شهر معاون حمل‌ونقل و ترافیک و شهردار تهران هر دو مدعی شدند پیش‌پرداخت قرارداد پرداخت شده است، چرا یک ماه پس از آن جلسه، تازه در روز‌های اخیر اعلام کرده‌اند که «از طریق سفارت چین مطلع شده‌اند اولین قسط به‌تازگی پرداخت شده است.»

امانی توضیح مدیران شهرداری در خصوص این تاخیر یک ماهه را ناکافی دانسته و تصریح کرده است: «من به‌دلیل این اختلاف زمانی و دو نوع نقل‌قول، این موضوع را در صحن شورا مطرح کردم که چرا با تاخیر یک ماهه بوده است.»

به گفته امانی، بخش دیگر مشکل در تعداد واگن‌های سفارش داده شده است. با توجه به این نکته که فقط تامین مالی ۶۳۰ واگن در شورای اقتصاد کشور تایید شده است، شنیده‌ها حاکی از اختلاف‌نظر‌هایی همچون اعتراض به ارتباط مستقیم شهرداری با طرف چینی بوده که بر اساس شنیده‌ها، رفع شده است.
اظهارات عضو شورای شهر تهران این پرسش را پیش آورده است که چرا قراردادی با این حجم مالی شفاف‌سازی نشده و با توجه به قرارداد‌های گسترده تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشور چین برای تامین مالی، تامین مبلغ قرارداد به همکاری شرکت واسطه شده منوط است.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، ارزش مالی قرارداد خرید واگن و اتوبوس از چین یک میلیارد و چهل میلیون یورو است. در چنین قرارداد‌های تهاتری، آنچه اغلب می‌تواند بستر فساد شود نامشخص بودن سهم شرکت واسطه و همچنین نحوه کارشناسی املاک ادعایی شهرداری برای پرداخت در مقابل سرمایه‌گذاری مالی شرکت واسطه است.

مسئله دیگری می‌تواند مورد پرسش قرار بگیرد نحوه انتخاب شرکت واسطه است که با توجه به حجم بالای قرارداد بین شهرداری تهران با طرف چینی، مشخص نیست به استناد کدام مناقصه بوده است.

همچنین، مسئله نحوه ارزیابی کیفیت محصولات سفارش‌شده نیز در روز‌های اخیر مورد پرسش قرار گرفته و عضو شورای شهر تهران اعلام کرده است که تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، یکی از اعضای هیئت همراه شهردار تهران در سفر به چین بوده است که از کارخانه سازنده و محصولات آن بازدید کرده است. همین امر موجب شده است که اعضای شورای شهر تهران، به گفته ناصر امانی، «به نظر تخصصی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در این زمینه اعتماد کنند.»

به نظر می‌رسد با توجه به برخی پرونده‌های فساد و قرارداد‌های شبهه‌برانگیز در مجموعه شهرداری تهران، مجوز چنین قراردادی با مجموعه ابهام‌های حقوقی می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد فراقانونی شهرداری تهران در نحوه بستن قرارداد‌های بزرگ بدون رعایت موازین حقوقی باشد که خود بستری مناسب برای فساد اقتصادی است.

 

منبع: عصر شهروند

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.