کد خبر: ۳۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
خوردن دانه کتان می‌تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

مخاطب 24- نتایج تحقیق علمی اخیر ارتباط بین دانه کتان، میکروبیوم روده انسان و سلامت سینه را نشان داده است و بر تأثیر انتخاب‌های رژیم غذایی و سبک زندگی بر سلامت کلی تأکید دارد.

این مطالعه با تمرکز بر تأثیر اجزای دانه کتان به نام لیگنان‌ها بر میکروارگانیسم‌های روده، نقش مهم آن‌ها در تعدیل بیان microRNA‌ها (یک ریزآران‌ای) در غده پستانی را نشان داد.

این miRNA‌ها در تنظیم ژن‌های مرتبط با سرطان سینه، به ویژه ژن‌های کنترل‌کننده رشد و حرکت سلولی، حیاتی هستند
میکروبیوتای دستگاه گوارش نقش مهمی در اصلاح بسیاری از اجزای رژیم غذایی ما برای تأثیرگذاری بر سلامت انسان ایفا می‌کند.

کارشناسان در این مطالعه اظهار کردند که همبستگی بین رژیم‌های غذایی غنی‌شده با بذر کتان، ترکیب میکروبیوتای سینه و پروفایل‌های miRNA در غده پستانی را یافتیم که بسیاری از مسیرها، از جمله مسیر‌های دخیل در ایجاد سرطان را تنظیم می‌کند.

گروه تحقیقاتی به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه لیگنان‌های بذر کتان که به وفور در دانه کتان یافت می‌شود و با مرگ و میر کمتری از سرطان سینه در زنان یائسه مرتبط است، بر میکروبیوتای روده در موش‌های ماده جوان تاثیر می‌گذارد.

متخصصان کشف کردند که این اجزای لیگنان پاسخ‌های miRNA خاصی را در غده پستانی القا می‌کنند.
اگر این یافته‌ها تایید شوند، میکروبیوتا به هدف جدیدی برای پیشگیری از سرطان سینه از طریق مداخله غذایی تبدیل می‌شود؛ بنابراین، این مطالعه راه را برای کاوش بیشتر در مورد اینکه چگونه اصلاحات رژیم غذایی می‌تواند به‌عنوان اقدامات پیشگیرانه در برابر سرطان سینه عمل کند، هموار می‌کند.

بذر کتان سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳، به ویژه اسید آلفا لینولنیک است که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و کاهش التهاب دارد.
به‌علاوه، بذر کتان منبع غنی لیگنان است، نوعی فیتواستروژن که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. این دانه همچنین سرشار از فیبر غذایی محلول و هم نامحلول است که به هضم غذا کمک و روده‌ای سالم را تقویت می‌کند.

می‌توان آن را به اشکال مختلف کامل، آسیاب شده یا به صورت روغن بذر کتان مصرف کرد؛ بذر کتان آسیاب شده راحت‌تر هضم می‌شود و به بدن اجازه می‌دهد به‌طور موثرتری به مواد مغذی خود دسترسی پیدا کند. می‌توان آن را به اسموتی‌ها، ماست، بلغور جو دوسر اضافه کرد یا به‌عنوان یک ماده پخت استفاده کرد.

روغن بذر کتان راه دیگری برای گنجاندن این دانه غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی شماست که برای سس سالاد یا ریختن بر روی غذا‌های پخته شده مناسب است.

نتایج این تحقیق در مجله Microbiology Spectrum منتشر شده است.



منبع: ایسنا

برچسب ها: رژیم غذایی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.