کد خبر: ۳۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
پس از حذف برخی بسته‌های اینترنتی اپراتور‌ها و نارضایتی پیش آمده کاربران از این موضوع، اخیرا خبر‌های تازه‌ای در این زمینه منتشر و اعلام شده اپراتور‌های ارتباطی ملزم به ارائه بسته‌های متنوع اینترنتی شده‌اند.

مخاطب 24- نزدیک به دو سال است که  بسته‌ اینترنت ارائه شده از سوی اپراتور‌ها و ارائه دهنگان خدمات اینترنتی حذف و این موضوع سبب گلایه برخی کاربران شد. موضوع ثابت ماندن هزینه‌های بسته‌های اینترنتی اگرچه در دولت‌های گذشته هم عنوان شده بود، اما عیسی زارع پور با آغاز به کارش در وزارت ارتباطات این مسئله را مطرح کرد که ثابت ماندن تعرفه‌ها در حوزه ارتباطات، امکان توسعه در این حوزه را سلب کرده است.

وزیر ارتباطات معتقد است نیاز بیش از گذشته شده و هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است و طبیعتا وقتی درآمد ثابت بماند یا حتی کاهش پیدا کند، توسعه مشکل پیدا می‌کند، درحالی که حوزه ارتباطات باید مسیر تخصصی خود را طی کند و وضعیت ارتباطات از چیزی که هر روز کیفیتش کاهش پیدا می‌کند، تغییر کند؛ البته وی به این موضوع تأکید داشت که اپراتورها، بدون هماهنگی با رگولاتوری، حق افزایش تعرفه را ندارند.

همزمان با حذف برخی بسته‌های اینترنتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در فروردین سال ۱۴۰۱ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچگونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۱۳۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۱۳۹۶ است که طی آن‌ها سقف و کف قیمت تعیین شده تا اپراتور‌های بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام کنند. مورد افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتور‌ها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶) باشد، نسبت به اصلاح صریح و جریمه قانونی متخلفان اقدام شود.


بیشتر بخوانید


با ادامه این روند شهریورماه سال گذشته وزیر ارتباطات از کار بر روی مدلی خبر داد که در عین حال توسعه رخ دهد و مشکل جدی هم برای کاربران ایجاد نشود و قرار شد یک بسته ۶۰ گیگی بلند مدت تعریف شود و ظرف ۱۰ روز پس از تفاهم اپراتور‌ها در اختیار مشترکان و مصرف کنندگان قرار بگیرد.

اما به دلیل عدم تحقق این وعده مسئولان درباره چرایی این مسئله توضیح دادند که وعده گفته شده باید جدی‌تر پیگیری می‌شد که پس از مدت زمان گفته شده برای ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی با محدودیت اتفاق افتاده روبه‌رو شدند و به دنبال آن در ابتدا درآمد اپراتور‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد؛ بنابراین اگرچه کاهش گفته شده جبران شد و برخی اپراتور‌ها درآمد ۱۰ ماهه اولشان به درآمد سال ۱۴۰۰ رسید به دلیل محدودیت‌های گفته شده درخواست داشتند این موضوع عقب بیافتد، اما پیگیری می‌شود این موضوع حتما در سال ۱۴۰۲ رخ دهد.

حال با گذشت چندین ماه از صحبت اخیرا اعلام شد که اپراتور‌های تلفن همراه به ارائه بسته‌های متنوع اینترنتی ملزم شدند. این موضوع را سپهر دادجوی توکلی -سخنگوی شورای رقابت- در گفتگو با ایسنا، اعلام و تاکید کرد که این شورا علیه این اقدام اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (براساس شکایت‌های واصله از سوی مردم)  مصوبه‌ای صادر و اپراتور‌ها را ملزم کرد که بسته‌های اینترنتی متنوع‌تر با حجم بالا که در حقیقت ذائقه مصرف‌کنندگان را پاسخ می‌دهد، ارائه دهند.

بر این اساس شورای رقابت در جلسه ۶۲۳ خود که هفتم آذر ماه برگزار شد، اپراتور‌های تلفن همراه ارائه بسته‌های با حجم بالا با مدت زمان مصرف کوتاه که در حقیقت نوعی انحصار ارائه خدمات بسته‌های اینترنتی است را مورد مخالفت قرار داد و تصویب کرد که این اپراتور‌ها ملزم به ارائه بسته‌های متنوع با حجم بالا در زمان عادی هستند.

همچنین اپراتور‌ها ملزم به این شدند که بسته‌ها را با حجم متناسب و طول زمانی متناسب (همچون سابق، اما متنوع تر) ارائه دهند و تعرفه قیمتی نیز در چارچوب مصوبات قانون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی باشد؛ بنابراین تعرفه نباید افزایش پیدا کند.

 

منبع: ایسنا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.