کد خبر: ۳۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
رمزگشایی از مالیات ستانی در «بودجه بدون نفت» ۱۴۰۳؛
کارشناس اقتصادی گفت: توجه به این نکته ضروری است که اصلاح و افزایش درآمد‌های مالیاتی نباید تأثیر منفی بر تولید کشور داشته باشد. تمرکز اصلی باید بر کاهش فرار مالیاتی در جهت افزایش مالیات باشد.

مخاطب 24- اصلاح ساختاری لایحه بودجه با تمرکز بر درآمد‌های مالیاتی و کاهش کسری بودجه عملیاتی، گامی مهم در جهت دستیابی به بودجه بدون نفت است. دولت سیزدهم در این زمینه تلاش‌هایی داشته که رویکرد اصلی آن کاهش مالیات بر تولید و کاهش مالیات بخش تولید است. هدف دولت با تشویق رشد و سرمایه گذاری در صنایع محلی، افزایش درآمد‌های مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمد نفت است. علاوه بر این، مبارزه با فرار مالیاتی و گسترش پایه مالیاتی از طریق شناسایی مالیات دهندگان جدید، راهبرد‌های مهمی است تا اطمینان حاصل شود همه درآمد‌ها به درستی شامل مالیات می‌شوند و به درآمد کلی کشور کمک می‌کنند. دولت با اجرای این رویکرد‌ها، گام‌های مهمی در جهت دستیابی به یک اقتصاد پایدار و خودکفا و فارغ از محدودیت‌های تحریم‌های غرب برمی دارد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مالیات افزایش چشم‌گیری داشته است، اما از طرف دیگر، معافیت مالیاتی مردم و تولید نیز افزایش یافته است. شنیده‌ها حاکی است که نحوه مالیات ستانی در بودجه در حال اصلاح است و سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داده که سقف معافیت‌های مالیاتی کارکنان و کارمندان با افزایش ۲۵ درصدی از ۱۰ میلیون تومان به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل نیز با افزایش ۱۱۰ درصدی از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ میلیون تومان برسد؛ بنابراین در سال آتی علاوه بر افزایش معافیت‌ها، تمرکز مالیاتی بر افزایش مودیان جدید و همچنین مبارزه با فرار مالیاتی خواهد بود و همچنین برخی معافیت‌های غیرضرور صنعتی نیز اصلاح خواهد شد که بین چند ده تا چند صد هزار میلیارد تومان افزایش درآمد مالیاتی خواهد داشت. 


بیشتر بخوانید



ارسلان محمدی در رابطه با اهمیت تحقق بودجه بدون نفت اظهار کرد: موضوع تمرکز بر درآمد‌های مالیاتی و حرکت به سمت کاهش و رفع کسری بودجه عملیاتی، رویکردی مهم در اصلاح ساختاری بودجه است. مفهوم بودجه بدون نفت به طور گسترده به عنوان راهکاری برای رهایی اقتصاد کشور از بند‌های تحریم‌های غرب مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت سیزدهم، تمرکز جدی بر اصلاح ساختاری بودجه و تحقق تفکیک درآمد‌های نفتی از هزینه‌های جاری و تخصیص آن در راستای توسعه کشور بوده است. اما توجه به این نکته ضروری است که اصلاح و افزایش درآمد‌های مالیاتی نباید تأثیر منفی بر تولید کشور داشته باشد. تمرکز اصلی باید بر کاهش فرار مالیاتی در جهت افزایش مالیات باشد. دولت سیزدهم در این راستا گام‌های متعددی برداشته است. از یک سو، تمرکز بر ساده‌سازی قوانین مالیاتی و کاهش بروکراسی در حوزه مالیاتی برای تسهیل فضای کسب‌وکار بوده و از سوی دیگر، بار مالیاتی از دوش بخش تولید برداشته شده است. در سال‌های اخیر، مالیات تولید ۷ واحد درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: رویکرد کلیدی سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم، کاهش مالیات تولید و تخفیف مالیاتی برای بخش تولیدی اقتصاد بوده است. در عین حال، تمرکز بر اخذ مالیات از بخش‌های فرار مالیاتی، بخش‌های زیرزمینی و بخش‌های سوداگرانه بوده است. این رویکرد‌ها با هدف تحقق بودجه بدون نفت و حرکت به سمت به حداقل رساندن کسری تراز عملیاتی است.
کارشناس اقتصادی در رابطه با حرکت به سمت بودجه‌ریزی بدون نفت گفت: بودجه ۱۴۰۳ را می‌توان مقدمه‌ای برای حرکت به سمت بودجه بدون نفت دانست. سازمان امور مالیاتی، اقدامات کلیدی متعددی در این زمینه انجام داده است. یکی از مهمترین اقدامات، تمرکز بر شناسایی مودیان بوده است.

در دو سال گذشته، تعداد مودیان به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است. تنها در هفت ماهه امسال، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مودیان جدید با اصلاحات در ساماندهی دستگاه‌های پوز و اجرای فاز اول سامانه مودیان شناسایی شدند. یکی دیگر از رویکرد‌های مهم در مبارزه با فرار مالیاتی در اولویت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. مبارزه با فرار مالیاتی، اولویت اول در نظر گرفته شده است.

در هفت ماهه امسال با تلاقی داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف و شناسایی شد. همچنین سازمان امور مالیاتی برای اولین بار بیش از ۶۰۰ هزار اظهارنامه برآوردی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی فاقد اظهارنامه و فرار‌های مالیاتی به صورت سیستمی صادر کرد. این گام مهمی در مبارزه با فرار مالیاتی بوده است.

محمدی در پایان اظهار کرد: تمرکز بر درآمد‌های مالیاتی و حرکت به سمت کاهش و رفع کسری بودجه عملیاتی، رویکردی مهم در اصلاح ساختاری بودجه است. مفهوم بودجه بدون نفت راهکاری برای رهایی اقتصاد کشور از بند‌های تحریم غرب تلقی می‌شود. دولت سیزدهم در این راستا با تمرکز بر کاهش مالیات تولید، تخفیف مالیاتی بخش تولیدی و اخذ مالیات از بخش‌های فرار مالیاتی، تلاش‌های چشمگیری داشته است. بودجه ۱۴۰۳ را می‌توان مقدمه‌ای برای حرکت به سمت بودجه بدون نفت دانست. سازمان امور مالیاتی اقدامات قابل توجهی برای شناسایی مودیان و مبارزه با فرار مالیاتی انجام داده است. این تلاش‌ها برای تحقق بودجه بدون نفت و استقلال اقتصادی کشور بسیار حیاتی است.

 

منبع: تابناک

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان title
۲۰ شهریور سال گذشته پسر ۱۶ ساله‌ای به نام نوید به همراه پدرش با مراجعه به پلیس آگاهی پایتخت شکایتی را مبنی بر آزار و اذیت چهار متجاوز ثبت کرد.
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.