کد خبر: ۳۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
چین ۱.۳ تریلیون دلار برای پروژه‌های زیرساختی از آسیا تا آمریکای لاتین برای تقویت تجارت وام داده است. دویچه وله بررسی می‌کند چین چگونه تضمین می‌کند که این بدهی‌ها بازپرداخت شود.

مخاطب 24- وام‌های BRI - ابتکار عظیم یک کمربند و یک جاده چین (BRI) - که از ۲۱۰۰۰ پروژه زیرساختی در سراسر جهان حمایت می‌کند و اغلب آن را می‌سازد - به طور گسترده به عنوان محور اصلی سیاست خارجی رئیس جمهور شی جین پینگ در نظر گرفته می‌شود.بر اساس یک گزارش جدید، پکن بیش از ۱.۳ تریلیون دلار (۱.۲ تریلیون یورو) وام در طول یک دهه گذشته برای تأمین بودجه ساخت پل‌ها، بنادر و بزرگراه‌ها برای کشور‌های کم درآمد فراهم کرده است که اغلب با طرح مارشال ایالات متحده برای اروپا پس از جنگ جهانی دوم مقایسه می‌شود.
BRI به بازیابی مسیر‌های تجاری قدیمی بین چین و سایر نقاط جهان کمک کرده است، از این رو به آن جاده ابریشم جدید لقب داده اند. همچنین نفوذ جهانی پکن را افزایش داده است که باعث ناراحتی واشنگتن و بروکسل شده است.
منتقدان می‌گویند BRI برای کشور‌های در حال توسعه بدهی‌های غیرقابل مدیریت به ارمغان آورده است و ردپای کربن عظیمی را در زمانی که حفاظت از محیط زیست باید در اولویت قرار گیرد، به جای گذاشته است. برخی از کشورها، از جمله فیلیپین، از پروژه‌ها خارج شده اند.
برخی دیگر به استراتژی چین در ارائه قرارداد‌هایی به شرکت‌های دولتی خود برای ساخت پروژه‌های زیرساختی اشاره کرده اند که اغلب منجر به هزینه‌های ساخت و ساز غیرشفاف می‌شود که کشور‌ها بعداً مجبور به مذاکره مجدد درباره آن‌ها می‌شوند.
در حالی که چین متعهد شده است که به سرمایه گذاری میلیارد‌ها دلار در پروژه‌های جدید ادامه دهد، روز حسابرسی فرا رسیده است. صورت حساب ۱۰ سال گذشته در مورد بسیاری از این وام‌ها اکنون سررسید شده است.


بیشتر بخوانید



چه تعداد از وام‌های BRI به شرایط بد ختم شده است؟


گزارشی که در اوایل ماه جاری توسط AidData منتشر شد، تخمین می‌زند که ۸۰ درصد از وام‌هایی که چین در کشور‌های در حال توسعه داده است به کشور‌هایی است که در شرایط بحرانی مالی هستند. این خانه تحقیقاتی مستقر در ایالات متحده تخمین زده است که کل بدهی‌های معوق، بدون بهره، حداقل ۱.۱ تریلیون دلار است.
در حالی که این گزارش آماری برای تعداد وام‌های بد ارائه نمی‌کند، اما بیان می‌کند که بازپرداخت‌های معوق در حال افزایش است. نویسندگان این گزارش همچنین خاطرنشان کرده اند که ۱۶۹۳ پروژه BRI در معرض خطر هستند و ۹۴ پروژه یا لغو شده یا به حالت تعلیق درآمده اند.
AidData محاسبه کرد که بیش از نیمی از وام‌های BRI اکنون وارد دوره بازپرداخت اصلی خود شده‌اند. این درست در زمانی است که نرخ‌های بهره پایه جهانی به شدت افزایش یافته است و بار بازپرداخت بیشتری را بر کشور‌های بدهکار تحمیل می‌کند.
نویسندگان این گزارش دریافتند که چین در برخی موارد نرخ بهره را به عنوان جریمه تاخیر در پرداخت‌ها از ۳ به ۸.۷ درجه افزایش داده است.
هنگامی که چین برای اولین بار در آغاز قرن حاضر شروع به ارائه وام به کشور‌های در حال توسعه کرد، کمتر از یک پنجم پروژه‌ها تحت وثیقه قرار گرفتند، در حالی که امروز تقریباً دو سوم آن است.
گزارش بانک جهانی در اوایل سال جاری نشان داد که چین قبل‌تر مجبور شده است میلیارد‌ها وام کمک مالی به کشور‌های BRI بدهد.

AidData نشان داد که چین اکنون در حال اتخاذ یک استراتژی جدید برای کاهش خطر خود در زمینه وام‌های پرحاشیه است. این استراتژی‌ها شامل وام‌های نجات است که به تقویت مالی دولت‌هایی که به آن‌ها وام داده و اغلب بانک‌های مرکزی آن‌ها کمک می‌کند.


آمریکا و اروپا برای رقابت با چین چه می‌کنند؟


AidData دریافت که در حالی که چین سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار برای وام دادن به کشور‌های کم درآمد و متوسط هزینه می‌کند، ایالات متحده نیز در حال جبران است.
مشابه چین، واشنگتن نیز هر سال تقریباً ۶۰ میلیارد دلار را برای تأمین مالی توسعه هزینه می‌کند که عمدتاً به دلیل تأمین مالی پروژه‌های بخش خصوصی توسط شرکت توسعه بین المللی ایالات متحده (DFC) است.
یکی از نمونه‌های تامین مالی ایالات متحده، ساخت برنامه ریزی شده ترمینال کانتینری کشتیرانی در آب‌های عمیق در بندر کلمبو سریلانکا با هزینه نیم میلیارد دلار است که در اوایل ماه جاری اعلام شد.
این کشور جزیره‌ای اقیانوس هند در تلاش است تا از یک بحران مالی و اقتصادی وخیم بهبود یابد و تعهدات وام مربوط به BRI چین، تلاش‌ها برای حل مشکلات مالی این کشور را با مشکل مواجه کرده است.
پکن یک وام نقدی برای ساخت بندر هامبانتوتا در سواحل جنوب شرقی سریلانکا به همراه یک فرودگاه و شهر در زمین‌های بازپس گیری شده پرداخت کرده است. با این حال، این پروژه‌ها برای بازپرداخت وام‌ها به اندازه کافی سودآور نیستند.
دو سال پیش، کشور‌های G۷ ابتکار Build Back Better World یا B۳W را آغاز کردند، تلاش دیگری از سوی ایالات متحده و متحدانش برای متعادل کردن BRI؛ و همین ماه گذشته، اتحادیه اروپا اولین نشست خود برای برنامه دروازه جهانی را برگزار کرد که به عنوان جایگزینی برای BRI تلقی می‌شود و امید است به حفظ نفوذ اروپا، به ویژه در جنوب جهان کمک کند.
در طول این مذاکرات، قرارداد‌هایی به ارزش نزدیک به ۷۰ میلیارد یورو با دولت‌های سراسر اروپا، آسیا و آفریقا امضا شد. حمایت اتحادیه اروپا که در نهایت می‌تواند به ۳۰۰ میلیارد یورو برسد، به پروژه‌های مرتبط با مواد معدنی خام حیاتی، انرژی سبز و کریدور‌های حمل و نقل کمک خواهد کرد.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که دروازه جهانی به کشور‌های در حال توسعه "انتخاب بهتری" برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی می‌دهد. در حالی که او پروژه BRI چین را به طور دقیق مشخص نکرد، اما اشاره کرد که چگونه گزینه‌های دیگر برای تامین مالی اغلب "قیمت بالایی" دارند.
AidData دریافت که اگرچه ایالات متحده و متحدانش ممکن است نتوانند هزینه‌های دلاری پکن را با هزینه‌های دلاری خود به طور مداوم مطابقت دهند (تا حدی به دلیل وعده‌های زیاد و ناتوانی در ارائه)، اما G۷ در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۴ میلیارد دلار از چین پیشی گرفت.
در گزارش خود، AidData همچنین به ایالات متحده و متحدانش نسبت به تلاش برای رقابت با BRI چین هشدار داده اند، زیرا پکن با پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ به سمت جمع آوری بدهی حرکت می‌کند.
با این حال، نویسندگان گزارش می‌گویند که شکست بسیاری از پروژه‌های BRI فرصتی مناسب جهت جذب کشور‌های آسیب‌دیده مانند سریلانکا برای بازگشت به مدار غرب فراهم می‌کند.


منبع: دویچه وله

ترجمه: سلیم حیدری

برچسب ها: چین وام
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.