کد خبر: ۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
سخن از ضرر و زیان‌های کرونا به گردشگری قصه تکراری است که طی دو سال گذشته درباره‌اش بسیار گفته و شنیده‌ایم. این ضررها مانند ضربه مهلکی بود که بر بدنه صنعت گردشگری نشست و فعالان تمام قسمت‌های آن را درگیر کرد.

سخن از ضرر و زیان‌های کرونا به گردشگری قصه تکراری است که طی دو سال گذشته درباره‌اش بسیار گفته و شنیده‌ایم. این ضررها مانند ضربه مهلکی بود که بر بدنه صنعت گردشگری نشست و فعالان تمام قسمت‌های آن را درگیر کرد.

چتر سرد بی حمایتی‌ بر سر مکان‌های گردشگری همدان

مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا: در این میان، بومگردی‌ها که می‌توان آن را حوزه نوپا اما جذاب و پر طرفدار گردشگری نامید هم بی نصیب نماند و زخم ضررهای کرونا بر پیکر تازه جان گرفته‌اش نشست. اجاق گرم اقامتگاه‌های بومگردی که در سال‌های اخیر بسیار مقبول افتاده بود با همه‌گیری کرونا سرد شد و فعالان این حوزه را با مشکلات زیادی روبرو کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه ۳۱ اقامتگاه بومگردی دارای پروانه در استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ اقامتگاه بومگردی تعطیل هستند و ممکن است با بهبود اوضاع گردشگری به فعالیت خود ادامه دهند.

 

چتر سرد بی حمایتی‌ بر سر مکان‌های گردشگری همدان

علی خاکسار ادامه داد: به عنوان مثال اقامتگاه بومگردی ورکانه که ملک آن اجاره‌ای بود دیگر به فعالیت برنمی‌گردد اما اقامتگاه بومگردی امزاجرد در حال انجام تعمیرات است و به زودی آماده پذیرش از گردشگران خواهد شد.   

وی درباره مشکلات پیش روی اقامتگاه‌های بومگردی استان در پی شیوع کرونا بیان کرد: به تمام مدیران اقامتگاه حق می‌دهیم چرا که با وجود اینکه ستاد ملی کرونا تسهیلات با وام کم بهره برای این فعالان مصوب و به بانک مرکزی ابلاغ کرده بود اما بانک‌ها سلیقه‌ای عمل کردند و آسیب‌های مادی و روحی زیادی به این قشر وارد شد.

مدیر اقامتگاه بومگردی "شهر پنهان" که در سامن شهرستان ملایر قرار دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: این اقامتگاه را در سال ۹۹ راه‌اندازی کردیم اما بر اثر کرونا نمی‌توانیم فعالیت کنیم و شروع فعالیت ما مستلزم راه‌اندازی دستکند سامن  است.

چتر سرد بی حمایتی‌ بر سر مکان‌های گردشگری همدان

سیدرضا حسینی ادامه داد: اقامتگاه یکی از زیرساخت‌های این دستکند است که در حال حاضر آماده شده است مسئولان نیز قول داده بودند دستکند سال ۹۹ افتتاح می‌شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه کرد: قصد داریم بومگردی شهر پنهان را به هتل بوتیک تغییر کاربری داده و اولین هتل بوتیک استان را راه‌اندازی کنیم، همچنین ۹۰ درصد از کارهای تغییر کاربری انجام شده و منتظر برگزاری جلسات هستیم است که به دلیل کرونا به تاخیر افتاده است.

حسینی با بیان اینکه هتل بوتیک پس از افتتاح سود زیادی برای منطقه سامن خواهد داشت، اظهار کرد: این مجموعه برای بیش از ۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و تا ۴۰ نفر اشتغالزایی غیر مستقیم می‌کند.  

 

چتر سرد بی حمایتی‌ بر سر مکان‌های گردشگری همدان

حسینی با اشاره به اینکه کرونا ضرر زیادی به فعالان حوزه گردشگری زد، مطرح کرد: فعالان این حوزه در حال حاضر حتی قادر به پرداخت هزینه‌های آب و برق عقب افتاده خود نیستند.

مدیر اقامتگاه بومگردی "شهر پنهان" در ادامه عنوان کرد: فاز دو و سه هم برای این هتل بوتیک در نظر گرفته شده است که فعلا بر اثر شیوع کرونا موفق به انجام آن نشده‌ایم، برای فاز دوم حمام خزینه خواهیم زد و فاز سه نیز باغ گردشگری است که شامل باغی از درخت‌های بومی استان خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه کرونا صددرصد به بخش گردشگری ضربه زد و دولت هم هیچ گونه حمایتی از فعالان این حوزه نکرد، بیان کرد: اقامتگاه ما در این مدت هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرد اما توقع داشتیم دولت حداقل در بخش هزینه‌های آب و گاز و برق با تاسیسات اقامتی همکاری کند. 

 

چتر سرد بی حمایتی‌ بر سر مکان‌های گردشگری همدان

حسینی اضافه کرد: همچنین دولت می‌توانست در مورد تعویق پرداخت چند ماهه بیمه کارکنان با بومگردی‌ها همکاری داشته باشد اما متاسفانه هیچ یک از ادارات شرایط سخت فعالان این حوزه را درک نکرده و طلبکارانه برخورد کردند.

مدیر اقامتگاه بومگردی "نسیم میشان" که در شهر همدان و پشت تالار قرآن قرار دارد گفت: با شیوع کرونا مشکلات مشترکی بین تمام اقامتگاه‌ها به وجود آمد و از آنجا که در این مدت رفت و آمدها کمتر شد و اصل صنعت گردشگری نیز بر آمد و شد استوار بود فعالان این صنعت ضرر زیادی متحمل شدند. 

علی احمدیان ادامه داد: در این دوران حمایتی که از دولت انتظار می‌رفت انجام نشد و به نظر می‌رسد گردشگری جزو اولویت‌های دولت نبود، از طرف دیگر در ابتدای همه‌گیری کرونا تاسیسات گردشگری و به تبع آن اقامتگاه‌های بومگردی جزو مشاغل گروه ۲ بودند که در این صورت دولت ملزم بود از آنها حمایت کند اما بعد از مدتی این رسته شغلی در مشاغل گروه یک قرار گرفت که دیگر حمایتی از آن انجام نشود.

 

 

وی یکی از مشکلات دیگر فعالان این صنعت در دوران کرونا را حمایت دولت از این صنعت دانست و افزود: برای تسهیلات کم بهره‌ای که ستاد کرونا برای صنعت گردشگری در نظر گرفته بود بانک‌ها همکاری نکردند و امهالی صورت نگرفت بنابراین افرادی که وام گرفته بودند جریمه دیرکرد خوردند و وام‌ها بسیاری از فعالان این حوزه را زمین زد.

احمدیان با اشاره به اینکه اقامتگاه بومگردی"نسیم میشان" از سال ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این اقامتگاه، باغ ویرانه رها شده‌ای بود و پس از صحبت با مالکین آن را مرمت کرده و پس از اتمام مرمت و اخذ مجوزها در اسفندماه همان سال افتتاح شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت ۳ ماه به دلیل کرونا تعطیل بودیم، تصریح کرد: از زمانی که سفرها کمتر و محدودیت‌های تردد وضع شد همدانی‌ها از این اقامتگاه استقبال کردند و بیشتر مهمانان بومگردی همشهریان همدانی بودند.

چتر سرد بی حمایتی‌ بر سر مکان‌های گردشگری همدان

احمدیان هدف از راه‌اندازی اقامتگاه بومگردی نسیم میشان را ساخت فضای روستایی در دل شهر عنوان کرد و افزود: سعی کردیم فضای روستایی، سیاه چادر عشایری و... را در اقامتگاه بازسازی کنیم تا همشهریانی که به اینگونه فضاها دسترسی ندارند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی اقامتگاه ۱۶ نفر است، بیان کرد: در ابتدا قرار بود مجموعه فرهنگی، گردشگری راه‌اندازی کنیم و از کارگاه‌های صنایع دستی و غرفه‌های متنوع بهره ببریم که به خاطر کرونا فعلا مسکوت مانده است و اگر این اتفاق عملی بشود حداقل برای ۱۵ نفر اشتغالزایی خواهد شد. 

برچسب ها: گردشگری
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.