کد خبر: ۳۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

سوانح ترافیکی اولین علت مرگ سنین زیر ۴۰ سال

سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ و میر شناخته شده و اولین دلیل مرگ در بهترین سال‌های زندگی انسان‌ها یعنی در سنین جوانی و معمولا کمتر از ۴۰ سال است.
سوانح ترافیکی اولین علت مرگ سنین زیر ۴۰ سال

مخاطب 24- دکتر هما یوسفی - مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با ۲۸ آبان روز جهانی قربانیان سوانح ترافیکی، با بیان این مطلب گفت: سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ ‌و ‌میر شناخته شده‌ و یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌ یافته است.

وی افزود: این حوادث از جمله اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان بوده و اولین دلیل مرگ در بهترین سال‌های زندگی انسان‌ها یعنی در سنین جوانی و معمولا کمتر از ۴۰ سال است. این موضوع علاوه بر از بین بردن انسان‌های جوان در بهترین دوران زندگی هزینه‌های مالی، روحی، روانی، درد و غم بسیاری را برای خانواده‌های آنها و همچنین جامعه به دنبال دارد.

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان این که یک حادثه رانندگی علاوه بر مرگ یا معلولیت، باعث بروز مشکلات فراوان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی در جامعه (مشکلات فردی، خانوادگی) می‌شود، خاطرنشان کرد: این مشکلات از مسائلی که به دلیل از دست رفتن یا معلولیت عضوی از یک خانواده به ویژه افراد سرپرست خانوار، ایجاد می‌شود تا مشکلاتی که زندانی شدن مقصران در حوادث فوتی و جرحی برای خود و خانواده و جامعه ایجاد می‌کنند.

۳ نفر از هر ۴ مصدوم تصادفات مرد هستند

یوسفی یادآور شد: علاوه بر این ها هر ساله میلیاردها تومان برای دیه فوتی‌های این حوادث و همینطور خسارت وارده به اتومبیل‌ها پرداخت می‌شود. از هر ۴ مصدوم ۳ نفر مرد هستند و نزدیک به ۷۵ درصد از مرگ ها در نیروهای مولد اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بر اساس سامانه ثبت مراجعان حوادث ترافیکی بیمارستان‌ها، حدود ۷۷۹ هزار نفر در اثر تصادف ترافیکی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که ۵۳۵ هزار نفر آنها (۶۹.۱۴ درصد) مرد بوده‌اند. همچنین ۵۶۸ هزار نفر (۷۳.۳ درصد) در گروه سنی ۱۵-۶۰ سال قرار داشته‌اند که جمعیت مولد کشور هستند.

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: از این تعداد مرگ ۸۰.۳ درصد مرد و ۱۹.۷ درصد زن بوده‌اند. علت بیشتر بودن آمار فوتی مردان مواجهه بیشتر و خطرپذیری بالاتر است.

یوسفی بیان کرد: در سند ملی راهبردی افزایش امید به زندگی و ارتقاء سلامت جوانان، حوادث ترافیکی و جاده‌ای، اولین عامل مرگ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: عابرین پیاده ۱۹.۹ درصد، دوچرخه ۷ رصد، موتورهای دو یا سه چرخ ۲۲ درصد، خودروهای چهارچرخ با اجازه حمل کمتر تا ۹ مسافر یا ۳۵۰۰ کیلوگرم ۵.۶ درصد، خودروهای ۴ چرخ سبک ۴۶.۸ درصد، خودروهای چهارچرخ با اجازه حمل بیش از ۹ مسافر ۰.۹ درصد، خودروهای سنگین حمل بار۲.۷ درصد، سایر خودروها ۵ درصد از آمار سوانح جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اعلام این که سالانه بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار مرگ و قریب ۵۰ میلیون مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اتفاق می‌افتد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگ و میر جاده‌ای بالا در قاره آسیا قرار گرفته است.

یوسفی بیان داشت: بر اساس اعلام نیروی انتظامی ۶.۴ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور صرف هزینه‌های تصادفات رانندگی می‌شود. قربانیان اصلی این حوادث، اغلب در سنین ۱۵ تا ۴۴ ساله و به ویژه جوانان هستند.

عوامل موثر در بروز حوادث ترافیکی

وی ابراز داشت: به طور کلی در بروز حوادث ترافیکی چهار عامل اصلی انسان، وسیله نقلیه، جاده (زیرساخت ها) و عوامل محیطی نقش دارند. البته نباید شرایط مربوط به سیاست ها و برنامه های موجود در یک جامعه را بی‌تاثیر دانست.

وی تصریح کرد: از نظر عامل انسانی رتبه اول حوادث رانندگی به آن دسته از رانندگانی تعلق می گیرد که موقع رانندگی تمرکز لازم را نداشته باشند و در حال خوردن و آشامیدن و یا ارسال پیامک و صحبت کردن با تلفن همراه و یا نگاه کردن به گوشی برای جهت یابی خودرو به جای تمرکز روی جاده و اطراف خودرو و عدم توجه به علایم راهنمایی باشند.

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، سبقت و سرعت غیرمجاز را از عوامل دیگر انسانی در تصادفات خواند و اظهار کرد:  این عوامل از اساسی‌ترین عوامل بروز تصادفات هستند. اکثر تصادفات جاده‌ای موقعی رخ می دهد که راننده خودرو با وجود نداشتن دید کافی (مثلا در پیچ‌ها و یا جاهایی که خط ممتد وجود دارد) سبقت می‌گیرد و حوادث مرگباری را رقم می‌زند.

یوسفی عدم رعایت فاصله مجاز، بی‌تجربه بودن راننده، خشم و درگیر شدن رانندگان، عابرین پیاده، رفتارهای پرخطر، مصرف داروها و مخدرها، توجه نداشتن به خطوط و عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز، ازدحام داخل خودرو، آشنا نبودن به جاده، خستگی و خواب آلودگی راننده، سن راننده، زمان رانندگی، طول مدت رانندگی، عدم توجه به مهارت، سلامت، تمرکز رانندگی صاحب خودرو و سایر خودروها، عدم توجه به علائم نصب شده بر روی سایر خودروها و توقف ناگهانی در خطوط عبوری را از سایر عوامل انسانی سوانح رانندگی در جاده‌ها برشمرد.

تکالیف و اقدامات حوزه بهداشت در خصوص حوادث ترافیکی

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی اسناد بالادستی موجود نظیر سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، قانون برنامه ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه، آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی در خصوص کاهش پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی را تکالیف این حوزه برشمرد و گفت: بدیهی است عمل به این اسناد مستلزم عزم ملی، هماهنگی و برنامه‌های مشترک با کلیه ذی نقشان می‌باشد که در این راستا علاوه بر برنامه‌های مستقل، به وظایف محوله در قالب کمیسیون ایمنی راه‌ها، آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها عمل می‌شود.

مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، برنامه‌های آتی این گروه در راستای کاهش پیامدهای سلامتی در حوادث ترافیکی در حوزه بهداشت را تداوم، تقویت و بازبینی برنامه‌های موجود، ایجاد برنامه‌هایی در راستای فرهنگ‌سازی در خصوص فرهنگ ترافیکی به ویژه در خردسالان با هدف نهادینه شدن آن، تکمیل و بارگذاری محتواهای آموزشی در حوزه حوادث در سایت معاونت بهداشت برای دسترسی عام، تدوین و بازبینی کتاب راهنمای مراقبت از حوادث ترافیکی ویژه تیم سلامت به دانشگاه‌ها به عنوان دستورالعمل کشوری، بازبینی بسته‌های آموزشی سفر ایمن در برنامه سلامت نوروزی، تقویت برنامه‌های مشارکتی با سایر ذی‌نقشان و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آنها در جهت هم‌افزایی اقدامات، اعلام کرد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: حوادث ترافیکی
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
ونزوئلا و منطق کنترل ژئوپلتیکی ایالات متحده آمریکا ونزوئلا و منطق کنترل ژئوپلتیکی ایالات متحده آمریکا
سیاست آمریکا در قبال ونزوئلا ادامه منطق اعلامیه مونروئه است؛ جایی که واشنگتن با تحریم، فشار سیاسی و مهار نفوذ چین و روسیه می‌کوشد کنترل ژئوپلیتیکی خود در آمریکای لاتین را حفظ کند.
درخشش بیفوما در اولین بازی؛ امید تازه برای پرسپولیس درخشش بیفوما در اولین بازی؛ امید تازه برای پرسپولیس
تیوی بیفوما در نخستین حضور ثابت زیر نظر اوسمار ویرا با ارائه نمایشی موثر، پاس‌گل زیبا و مشارکت فعال در خلق موقعیت‌ها امید تازه‌ای برای پرسپولیس ایجاد کرد.
غضنفری، نماینده تهران: مقصر خشکسالی و فحشا شخص رئیس جمهور است! غضنفری، نماینده تهران: مقصر خشکسالی و فحشا شخص رئیس جمهور است!
کامران غضنفری، نماینده تهران، با انتقاد تند از سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره احتمال جیره‌بندی آب و تخلیه تهران، عملکرد دولت را عامل اصلی مشکلات کشور و کاهش بارش‌ها دانست.
انتخابات عراق ۲۰۲۵؛ کرکوک به میدان رقابت شدید انتخاباتی تبدیل شد انتخابات عراق ۲۰۲۵؛ کرکوک به میدان رقابت شدید انتخاباتی تبدیل شد
سه روز تا برگزاری انتخابات پارلمانی عراق باقی است و کرکوک با حضور هزاران نامزد و فعالیت تبلیغاتی پررنگ، به صحنه رقابت شدید تبدیل شده است.
مقصر مصدومیت اوریه و مونیر کیست؟ مقصر مصدومیت اوریه و مونیر کیست؟
با اعلام خبر مصدومیت سرژ اوریه و مونیر الحدادی، حواشی مربوط به علت مصدومیت این دو ستاره پر رنگ شد.
قاضی فدرال دستور ترامپ برای اعزام نیرو به پورتلند را باطل کرد قاضی فدرال دستور ترامپ برای اعزام نیرو به پورتلند را باطل کرد
قاضی فدرال آمریکا دستور دونالد ترامپ برای اعزام گارد ملی به پورتلند را غیرقانونی اعلام کرد؛ اقدامی که مانع اجرای برنامه رئیس‌جمهوری شد.
شورای نگهبان تصویب لایحه حذف ۴ صفر را تأیید کرد شورای نگهبان تصویب لایحه حذف ۴ صفر را تأیید کرد
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی و حمایت از ایرانیان خارج از کشور پس از رفع ابهامات مجلس مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
برگزیده
مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان
در سال‌های اخیر، با رشد فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نیاز به اتصال پرسرعت و پایدار به اینترنت بیش از پیش احساس می‌شود. پروژه مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری (سوآپ)، پاسخ به این نیازهاست و با اجرای آن، زیرساخت‌های ارتباطی کشور به‌طور اساسی به‌روز خواهد شد
کاهش کشفیات تریاک، شرکت های دارویی را با مشکل مواجه کرده کاهش کشفیات تریاک، شرکت های دارویی را با مشکل مواجه کرده
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش منابع تأمین مواد اولیه دارو‌های مخدر، از جمله دارو‌های مورد استفاده در درمان سرطان، درد‌های مزمن و اعتیاد، اعلام کرد که شرکت‌های دارویی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند
یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد
با انتخاب شیرین احمدنیا برای نخستین بار یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد. با برگزاری مجمع عمومی و انتخابات دوره دوازدهم انجمن جامعه‌شناسی ایران، اعضای جدید هیأت مدیره و بازرسان این انجمن انتخاب شدند. همچنین در نخستین جلسه رسمی هیأت مدیره، شیرین احمدنیا به عنوان رئیس انجمن انتخاب شد.
صفحه خبر بالای تصاویر