کد خبر: ۳۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰
با تشدید رقابت برای کاهش عرضه جت‌های دوربرد و پیش‌بینی رشد سفر‌های بین‌المللی، شرکت‌های هواپیمایی دبی روز دوشنبه با بیش از ۵۰ میلیارد دلار سفارش جت بوئینگ، رقبای منطقه‌ای نوظهور را کنار زدند.

مخاطب 24- Emirates متعلق به دولت و شرکت هواپیمایی خواهر flyDubai ۱۲۵ هواپیمای جت پهن‌پیکر بوئینگ را در افتتاحیه نمایشگاه هوایی دبی خریداری کردند، اما قرار داد مشابه خرید با ایرباس اروپا را برای سفارش جت‌های A۳۵۰ را معطل گذاشته‌اند.سفارشات شامل ۵۵ بوئینگ ۷۷۷-۹ با ۴۰۰ صندلی و ۳۵ فروند از ۷۷۷-۸ کوچکتر برای تقویت برنامه فراگیر معروف به ۷۷۷X بود که با پنج سال تاخیر مواجه شده است.

Emirates همچنین پنج ۷۸۷ دریم لاینر اضافی دریافت کرد در حالی که flyDubai  ۳۰ فروند از همین نوع را در اولین سفارش طولانی مدت خود سفارش داد. شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس Emirates و flyDubai، گفت:"این سفارش‌ها با هم نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی است که نشان دهنده تعهد دبی به آینده هوانوردی است."

او گفت که امارات انتظار دارد ۷۷۷X را در سال ۲۰۲۵ دریافت کند که مطابق با آخرین هدف بوئینگ است. صنعت هوانوردی و گردشگری برای اقتصاد دبی که ثروت نفتی کمتری نسب به بسیاری از کشورهای همسایه دارد، حیاتی است. در نیویورک، سهام بوئینگ پس از این سفارشات، ۴.۴ درصد افزایش یافت که شامل ۴۵ هواپیمای باریک‌بدنه ۷۳۷ MAX برای خطوط هوایی آلمانی-ترکیه‌ای SunExpress نیز بود.

همچنین با گزارش بلومبرگ مبنی بر اینکه گفت‌وگوی این هفته بین جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، می‌تواند به توقف طولانی مدت خرید ۷۳۷ توسط چین پایان دهد، سهام نیز افزایش یافت.هواپیماهای با برد متوسط مانند ۷۳۷ MAX و رقیب ایرباس A۳۲neo باعث سود هواپیماسازان و تامین‌کنندگان در سطح جهانی می‌شوند.اما خلیج فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی مطلوب امارات متحده عربی و قطر، بزرگ‌ترین مشتری برای جت های پهن پیکر بزرگتر است.

مقامات این صنعت گفتند که آخرین سفارشات خطرات را افزایش داده است زیرا عربستان سعودی به دنبال ایجاد ردپای خود است و ترکیه و هند برنامه‌هایی را برای دور کردن ترافیک ارتباطی از خلیج فارس طراحی می کنند.استیون اف. اودوار هازی، رئیس اجرایی شرکت لیزینگ هوایی (AL.N) گفت: "آنها (دبی) می‌گویند ما فیل بزرگ اتاق هستیم و نشان می‌دهند که آنها بازیکن بزرگی هستند."مقامات صنعت تخمین می‌زنند که خطوط هوایی در سراسر جهان در حال مذاکره برای خرید ۷۰۰ تا ۸۰۰ جت جدید از جمله ۲۰۰ تا ۳۰۰ جت پهن هستند، زیرا آنها به برنامه‌های جایگزینی که در طول همه‌گیری جهانی اختصاص داده شده است، می‌رسند. اما اودوار هازی این سوال را مطرح کرد که آیا فضایی برای کشف همه ظرفیت‌ها به طور همزمان توسط خطوط هوایی منطقه وجود دارد یا خیر.

او به رویترز گفت: "آنها برای مسافران یکسانی می‌جنگند." خطوط هوایی ترکیه روز شنبه با خبر خبرگزاری دولتی آنادولو مبنی بر اینکه در حال مذاکره برای خرید حداکثر ۳۵۵ هواپیمای ایرباس است، در دستور کار این برنامه قرار گرفت. این امر باعث آماده‌سازی برای اعلامیه‌ای بلندپایه در نمایشگاه هوایی در روز دوشنبه و سپس سه‌شنبه شد، و یکی از منابع خبری خاورمیانه یک "حرکت جسورانه" را در حیاط‌ خلوت رقبای خلیج پیش‌بینی کرد.ایرباس در بیانیه‌ای غیرمعمول گفت که در مورد یک سفارش مهم با ترکی‌اش ایرلاین THY به توافق "اصولی" رسیده است. اما اضافه کرد که این قرارداد باید در روزهای آینده تصویب شود. منابع آن را نشانه‌ای می‌دانند که ممکن است انجام این قرارداد دیگر در نمایشگاه برگزار نشود.

رزروهای اندک

به نظر می‌رسد سفارش‌های مهم دیگری بدون نمایش عمومی در دبی در دست اجرا هستند. جدیدترین شرکت هواپیمایی عربستان سعودی ریاض‌ایر گفت که هنوز در حال مذاکره با هواپیما سازان برای سفارش جت‌های باریک‌پیکر است. معاون مدیریت ناوگان این گروه به تلویزیون الشرق گفت: گروه هواپیمایی عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای سفارش حدود ۱۵۰ هواپیمای باریک بدن برای هواپیمایی سعودی و فلایا دیل ارزان قیمت است.عربستان سعودی ریاض ایر را به عنوان بخشی از طرح هایش برای تبدیل این پادشاهی به یک مرکز بزرگ هوانوردی تاسیس کرده است. با توجه به اینکه بسیاری از جت‌ها تا سال ۲۰۳۰ تحویل داده نمی‌شوند و برای دو دهه در آسمان باقی می‌مانند. خطوط هوایی با تقاضای طولانی مدت برای این مسافران آینده قمار می‌کنند. بسیاری از  این مسافران هنوز متولد نشده‌اند. اما این نمایشگاه یادآور جنگ اسرائیل و حماس در غزه  نیز بود که تقاضا برای تسلیحات را افزایش می‌دهد و حریم هوایی را می‌بندد. مدیر اجرایی شرکت سلطنتی اردن با سفارش شش هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ گفت که این شرکت هواپیمایی شاهد کاهش ترافیک بوده و مجبور است مسیرهای طولانی تری را در نتیجه جنگ همسایگان انجام دهد.

دانیل سیلک، مدیر مشاوران آینده سیاسی مستقر در کیپ تاون، گفت: «شواهد آماری کافی، حداقل در کوتاه مدت، وجود دارد که نشان می‌دهد فروش بلیت‌ها در منطقه کاهش قابل توجهی داشته است». تحلیلگران می گویند که جنگ در غزه همچنین احتمالاً تقاضا برای تسلیحات را در کنار افزایش در ۱۸ ماه گذشته تقویت می‌کند زیرا ایالات متحده و متحدانش اوکراین را علیه روسیه دوباره مسلح می‌کنند. 

با این‌حال، انتظار می‌رفت که تعداد کمی از معاملات تسلیحاتی در این نمایشگاه انجام شود. در یک سالن، غرفه‌های شرکت‌های اسلحه‌سازی اسرائیل، صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) و سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل خالی بود.

 

منبع: رویترز

ترجمه: سلیم حیدری

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
جشن تولد ۶۵ سالگی ایرج طهماسب title
ایرج طهماسب مجری مشهور و پرطرفدار کشورمان می‌باشد ۶۵ ساله شد.
بوی بد دهان را با این روش از بین ببرید title
هل، یک چاشنی خوش عطر و بو با خواص فوق‌العاده است و امروزه پای ثابت ادویه‌های مصرفیِ میلیون‌ها آشپز در سراسر جهان شده است.
محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند title
طبق خبری که به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، احتمالاً راهی وجود داشته باشد که بتوان بافت مغز منجمد را بدون آسیب احیا کرد. دانشمندان چینی یک معجون شیمیایی جدید ساخته‌اند که اجازه می‌دهد بافت مغز بعد از انجماد دوباره عملکرد خود را بازیابد.
جرمی کلارکسون دوباره جذاب ترین مرد بریتانیا شد title
جرمی کلارکسون در نظرسنجی سایت ایلیسیت انکونترز به‌عنوان جذاب ترین مرد بریتانیا برگزیده شده است. نکته جالب ماجرا در فهرست افرادی است که بعد از او قرار گرفته‌اند.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.