کد خبر: ۲۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
یکی از غذا‌های خوشمزه، اصیل و سنتی قنبرپلو یا غم‌بر پلو است که از دل شیراز می‌آید و بر دل همه می‌نشیند.

مخاطب 24-اگر شما هم طرفدار پلوهای مخلوط و عطردار هستید از این غذا به سادگی نگذرید و این دستور را خیلی خوب به خاطر بسپارید و از آن برای یک وعده ناهار یا شام استفاده کنید.

مواد مغذی این پلو زیاد است و برای روز و شب‌های سرد سال هم خیلی مناسب است.

مواد لازم:

برنج

۳ تا ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده

۴۰۰ گرم

گردو

۵۰ گرم

کشمش پلویی

۱۰۰ گرم

رب انار

۲ قاشق غذاخوری

پیاز

۱ عدد درشت

زعفران دم کرده

۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

روغن و زردچوبه

به مقدار کافی

طرز تهیه:

گام اول:

این پلو گوشت قلقلی سرخ شده دارد و برای همین باید ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با نصف پیاز درشت و رنده شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در یک ظرف ریخته و خوب ورز بدهید. بافت نرم و منسجم گوشت خیلی در کیفیت گوشت قلقلی‌ها تاثیر دارد.

گام دوم:

از گوشتی که آماده کردید به اندازه یک فندق برداشته و در کف دست آن را خوب به شکل گرد دربیاورید. در یک تابه روغن بریزید و روی گاز قرار بدهید تا داغ بشود. قلقلی‌های فندقی را در آن سرخ کنید و کنار بگذارید.

گام سوم:

نصف دیگر پیاز را خلالی برش بزنید و در همان تابه تفت بدهید تا سبک بشود. مغزگردوها را با چاقو خیلی ریز خرد کنید یا اینکه در هاون بریزید و آن‌ها را بکوبید. این قسمت به خودتان بستگی دارد. گردوها را به همراه کشمش به پیاز اضافه کنید و تفت بدهید. حالا وقت آن رسیده است که کوفته قلقلی‌های سرخ شده را هم به این مواد اضافه کنید.

گام چهارم:

رب انار را با کمی آب رقیق کنید. اگر رب انار شما خودش رقیق است دیگر نیازی به اضافه کردن آب ندارد. آن را به همراه یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به کوفته قلقلی‌ها و بقیه دوستانش اضافه کنید! بعد از اینکه ترکیب مواد کاملا یک دست شد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

گام پنجم:

قابلمه‌ای را از آب و نمک پر کنید و بگذارید آب آن جوش بیاید. یادتان نرفته است که برنج را از قبل خیس کنید؟ احسنت بر شما! برنج خیس کرده را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید نرم بشود. حدود ۱۰ دقیقه برای این کار کافی است. حالا برنج را آبکش کنید.

کف قابلمه مورد نظرتان را روغن بریزید از هر نوع ته‌دیگی که مایل هستید آن را بپوشانید. بنابه سلیقه خودتان می‌توانید از سیب زمینی یا نان لواش یا حتی کاهو استفاده کنید. این قسمت دیگر به شما و طبع و ذائقه و همچنین امکاناتتان بستگی دارد!

روی ته دیگ‌ها را یک لایه از برنج آبکش شده بریزید و لایه بعدی را از مواد حاوی سس و کوفته قلقلی‌ها بپوشانید. به همین صورت لایه به لایه برنج و کوفته قلقلی قرار بدهید تا مواد شما تمام شود. فقط درنظر داشته باشید که لایه آخر باید برنج باشد. قابلمه را روی گاز بگذارید کمی حرارت را زیاد کنید و در آن را بگذارید و وقتی بخار کرد حرارت را کم کنید، مقداری روغن روی آن ریخته و زعفران دم کرده هم اضافه کنید و دم‌کنی گذاشته و در قابلمه را هم ببندید.

۴۵ دقیقه بعد قنبر پلوی شما حاضر است و از طعم و عطر آن لذت خواهید برد.

 

منبع: راهنماتو

برچسب ها: غذا پلو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.