به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:دکتر داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار سیتنا پیرامون نامه اخیر معاون اول رئیس جمهور خطاب به وزیر ارتباطات برای ساماندهی سریع به اوضاع شرکت مخابرات ایران، گفت: شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای مخابراتی در منطقه، چه در تعداد مشتری و چه در قدمت، در سالهای اخیر مشکلات فراوانی را داشته و در این راستا ضرر و زیانهای قابل توجهی را نیز برای شرکتهای تامین کننده و تولیدکنندههای داخلی که به نوعی با شرکت مخابرات ایران در تعامل بوده اند، ایجاد کرده است.
وی، ادامه داد: عدم حصول افزایش منطقی و مناسب تعرفههای تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران متناسب با سایر تعرفهها و خدمات عمومی که مصداق یک بام و دو هوای تصمیمات دولت در اعمال نظر در تعرفههای خدمات عمومی بوده است، میتوانست در شرایط موجود، رضایت مقطعی مشترکان، پیمانکاران و تامین کنندگان داخلی تجهیزات را به همراه آورد و در این اوضاع که رکود قابل توجهی در صنعت مخابرات کشور حاکم است منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران، توسعه در این صنعت استراتژیک، رضایت کارکنان شرکت مخابرات ایران و در نهایت ارائه خدمات بهتر به مردم شود که اتفاق نیفتاد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صتعت مخابرات ایران ادامه داد: اکنون و در شرایط کنونی حاد چه برای شرکت مخابرات ایران و چه اکوسیستم مرتبط با آن، نیازمند یک سری تغییرات اساسی میباشیم که متناسب با روندهای حاکم بر جهان در ارتباط با حکمرانی میبایست در برنامه عملیاتی این شرکت قرار گیرد.
ادیب، افزود: شرکت مخابرات ایران همان طور که پیشتر نیز به کرات مطرح شده است، نیازمند گذر از پارادایم سنتی به پارادایم جدید مبتنی بر سازمان سکویی، تغییر در نگرش و اصلاح شیوههای ساختار درآمدی و در نهایت اتخاذ یک استراتژی برد-برد در ارتباط با ذینفعان خود در جامعه و از جمله شرکتهای تولیدی و پیمانکاران مرتبط با خود میباشد. برای گذشتن از پارادایم سنتی و استقرار در پارادایم جدید، ضروری است که شرکت مخابرات ایران با پیاده سازی سازمان سکویی، از ظرفیتهای خالی خود در فعالیت سازمانهای دیگر استفاده کرده و استفاده بهینه از هر یک از منابع سازمان را در بهترین جایگاه خود عملیاتی نماید.
رییس کانون هماهنگی فاوا گفت: امروزه در سازمانهای سکویی، استفاده از کلیه منابع سازمان و کنترل آنها به صورت صحیح، استفاده از ظرفیتهای خالی سازمان در فعالیت سازمانهای دیگر، استفاده بهینه از هر یک از منابع سازمان در بهترین جایگاه خود، بهکارگیری همزمان یک منبع در چندین فعالیت مختلف در سطوح مختلف سازمانی و سازمانهای مختلف از اصول بنیادینی است که سازمانهای بزرگ مطرح هزاره سوم از آنها بهره میبرند.
وی، خاطرنشان کرد: امروزه حجم دانش قابل دسترس بشر هر ۱۲ ساعت دو برابر میشود. از ویژگی شرایط کنونی دنیا تغییرات سریع و شتابان است و نیاز به پیشبینی و آمادگی رویارویی با آینده است که باعث خلق شرکتهای یونیکورن میگردد. این یک واقعیت است که در عصر انقلاب صنعتی پنجم، روندهای ساده، بغرنج، پیچیده به روندهای آشوبناک شدن دنیا و به عبارتی بینظمی سیر میکنند و لزوم تصمیم سازی و تصمیم گیری در لحظه از ضروریاتی است که سازمان سکویی با بهره گیری از هوش مصنوعی این امکان را فراهم میکند.
ادیب در پایان اشاره کرد: اعمال هر گونه تغییر و تحولی که بخواهد منجر به استقرار سازمان سکویی گردد، نیازمند آن است که ابتدا تغییر دیدگاه افراد درون شرکت مخابرات ایران با بهره گیری از تجربیات در نشستهای تخصصی با نخبگان صنعت و اساتید دانشگاهی شروع شده و با نشستهای کاری و گروههای خود سازمان دهنده، ادامه یابد و در نهایت افرادی استراتژیک به عنوان رهبران تحول آفرین یا معماران سازمان سکویی که نهاد سازی در سازمانهای سکویی را به خوبی میشناسند در طول فرایند حضور داشته باشند تا با بهره گیری از ابزارهای هوش مصنوعی و با تغییر در ماموریت شرکت مخابرات ایران، تغییر در فرهنگ سازمانی و در نهایت تغییر در روابط شرکت مخابرات ایران با محیط و یا افراد و گروههای ذینفع و کلیدی را فراهم آورند.