کد خبر: ۲۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
پول قوی سرمایه‌گذاران ملکی، پارک شد؛
رکود همچنان بازیگر اصلی بازار مسکن است؛ حتی در ماه‌های تابستان که به طور سنتی فصل رونق بازار مسکن است، اما امسال، جنب و جوشی در بازار دیده نشد. اما منشا این رکود از کجاست و بازیگران مختلف بازار مسکن چه نقشی در آن دارند؟

مخاطب 24- ماه‌هاست در نبود آمار‌های موثق از مسکن تنها یک خبر از این بازار به گوش می‌رسد؛ رکود! خریداران مصرفی و سرمایه‌گذاران، از ابتدای سال ۱۴۰۲ از بازار مسکن رخت بربسته‌اند و کارشناسان این حوزه هنوز نتوانسته‌اند زمان دقیقی برای بازگشت آن‌ها به بازار املاک پیش‌بینی کنند.

این در حالیست که فعالان و کارشناسان بازار مسکن معتقدند اکنون با توجه به ثابت‌بودن نسبی قیمت‌ها، زمان مناسبی برای خرید خانه‌اولی‌ها و خریداران مصرفی است. اما چند نوع خریدار در بازار مسکن وجود دارد و نقش آن‌ها در رکود فعلی چیست؟

متقاضیان مسکن چه کسانی هستند؟

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن در تشریح دلایل رکود بازار املاک گفت: «با توجه به ماهیت سرمایه‌ای بازار مسکن در ایران، یکی از دلایل رکود فعلی در بازار مسکن به عدم اقبال سرمایه‌گذاران یا خریداران بازمی‌گردد. به این شکل که اگر این قشر در بازار حضور نداشته باشند، رونقی در حوزه مسکن اتفاق نمی‌افتد.»

او در مورد انواع خریداران در حوزه املاک ادامه داد: «سه نوع حضور در بازار مسکن وجود دارد؛ یک نوع حضور برای خرید خانه اولی‌هاست؛ حضور دوم برای افرادی است که تبدیل متراژ می‌کنند و سوم، حضور دلالان و معامله‌گران ملک است.»

خریداران مصرفی دنباله‌رو دلالان

غیبی توضیح داد: «گروه اول یعنی خانه‌اولی‌ها در همه فصول و زمان‌های مربوط به خرید ملک حضور دارند و تابع شرایط نیستند و اگر حضور ضعیفی دارند ناشی از قیمت بالای ملک و نداشتن پول است. اما قشر مصرفی و تبدیل متراژ (تبدیل به احسن)، خود را وابسته به حضور دلالان کرده‌اند؛ یعنی اگر گروه سوم و سرمایه‌ای وارد بازار شود و به آن رونق دهد این گروه به تلاطم می‌افتند که از بازار عقب نمانند و شروع به خرید و فروش کنند.»

این کارشناس مسکن در مورد رفتار گروه دوم بیان کرد: «نکته قابل توجه این است که درصد بالایی از گروه دوم، ملک خود را ابتدا به سرمایه‌گذاران می‌فروشند و اقدام به خرید مجدد آنها، قاعدتا از سوی همین سرمایه‌گذاران و دلالان بوده است.»

او ادامه داد: «به نظر می‌رسد در این نقطه، گروه دوم باید هشیاری داشته باشد تا خرید خود را در زمان مناسبی انجام دهد که شور و هیجان کاذب و قیمت بالا گریبان‌گیر آن‌ها نشود.»

دلایل بروز رکود

غیبی در مورد رکود حاکم بر بازار توضیح داد: «رکود در اثر نبود سرمایه‌گذاران، به این دلیل است که این نوع افراد در انتهای سال ۱۴۰۱ در حد اشباع ملک خریده‌اند و به زعم خود با قیمتی بالاتر هم این کار را انجام داده‌اند. اکنون از آنجا که روی سرمایه خود ایستاده‌اند با قیمت متعادل‌شده کنونی سرمایه خود را آزاد نمی‌کنند و مصر به فروش با قیمت دلخواه خود هستند.»

او ادامه داد: «طیف دوم نیز ایستاده است تا ببیند سرمایه‌گذار چه زمانی خرید خود را انجام می‌دهد تا به تبع آن اقدام کند. این طیف دوم همیشه موجب خرید ملک و آپارتمان شده‌اند.»

 

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها: مسکن بازار مسکن
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.