کد خبر: ۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

«ژان میشل فرودون» درباره فیلم نیکی کریمی نوشت

«ژان میشل فرودون» نویسنده و منتقد مشهور نشریات لوموند و کایه دو سینما و مدرس سینما در دانشگاه سوربون پاریس پس از دیدن فیلم «آتابای» ساخته نیکی کریمی، نقدی درباره این فیلم نوشت.
«ژان میشل فرودون» درباره فیلم نیکی کریمی نوشت

«ژان میشل فرودون» نویسنده و منتقد مشهور نشریات لوموند و کایه دو سینما و مدرس سینما در دانشگاه سوربون پاریس پس از دیدن فیلم «آتابای» ساخته نیکی کریمی، نقدی درباره این فیلم نوشت.

«ژان میشل فرودون» درباره فیلم نیکی کریمی نوشت
به گزارش مخاطب ۲۴، در این این نقد که عوامل این فیلم در اختیار ایسنا گذاشتند «ژان میشل فرودون» با اشاره به این که «آتابای» نه تنها بر توانایی‌های نیکی کریمی در مقام فیلم‌ساز دلالت می‌کند، بلکه گواهی است بر آزادی درونی‌اش، نوشته است:

پنجـمین فـیلم نـیکی کـریـمی مهـر تـأیـیدی اسـت بـر قـابـلیت‌هـای او در مـقام فـیلم‌ساز، چیزی کـه در آثـار پـیشین او نیز کـامـلاً مـشهود است، اما غالبا بـه دلیل شهـرت این کارگردان به عنوان بازیگر، دست‌کم گرفته شده است. این فیلم از جنبه‌های مختلف نمایانگر پیشرفتی واقعی در سینمای معاصر ایران است. فـیلم نـیکی کـریـمی که بـر اسـاس فـیلمنامـه‌ای از خـود او و هـادی حـجازی‌فر ساخته شده کـه همچنین نـقش اصـلی فیلم را ایفا می‌کند، بـه وجوه عمیق هنرمندانۀ هم زمان و منسجم بسیاری دست یافته است.

‏‎ «آتـابـای» برشی از زندگی یک مرد است، شخصیت اصلی داستان که نامش برگرفته از عنوان فیلم است، نه قهرمان است، نه ضد قهرمان، بلکه انسان (مردی) است با خصوصیاتی که به واسطۀ کنش‌ها و فقدان کنش‌ها، نگاه پیوستۀ دیگران به او و خاطره‌هایی که می‌گوید، اما ممکن است واقعیت نداشته باشد جان می‌گیرد و زنده می‌شود آن هم با بیانی غیرمستقیم.

فیلم‌نامه و بیش از آن، شیوه فیلم‌سازی کارگردان راه را برای جان گرفتن شخصیتی باز می‌کند که در تسخیر خاطره‌ها و تشویش‌ها، آرزو‌ها و رویاهاست، فردی که در هیچ تعریف خاص یا ویژگی شخصیتی خاص که تا به حال دیده‌ایم، نمی‌گنجد.

از این رو این پیکرۀ انسانی بسیار فاخر که هرچه فیلم پیش می‌رود، رازآلودتر می‌شود، و در روند این نمایش، به آینه‌ای چند منظوره تبدیل می‌شود که در آن شخصیت‌هایی گوناگون تجزیه می‌شوند.

فیلم در عین حال گستره‌ای بسیار با شکوه از شخصیت‌های زن هم دارد. زنانی که با ظرافت بسیار ترسیم شده‌اند، با توجهی دقیق به نسل‌ها و طبقه‌های مختلف اجتماعی. بدیهی است که بار این ویژگی‌ها همچنان بر دوش شیوۀ بیان کارگردان است که اینطورشخصیت‌های دیگر، ازجمله «فرعی»‌ترین آن‌ها از حضور و جذبه‌ای برخوردارند که شخصیت قدرتمند گرچه متزلزل کاظم/ «آتابای» را تقویت می‌کنند. این ویژگی‌ها دستیابی «آتابای» به این نتیجۀ معجزه‌آسا را فراهم می‌کند: فیلمی کاملا زنانه که شخصیت اصلی‌اش مرد است.

 



‏‎ فــیلم همچنین چشم‌اندازی بــسیار قــدرتــمند و تــأثــیرگــذار از ایران ارائه می‌دهد، نه فقط به واسطۀ تصویر‌های با شکوه بلکه به واسطۀ ظرفیت موجود جغرافیایی که حساسیت‌های مخاطب خارجی را بر می‌انگیزد تا دلبستگی ایرانی‌ها را به باغ ایرانی در همۀ ابعادش نمایان کند، از مادی‌ترین بعد آن گرفته تا شاعرانه‌ترین ابعاد این سرزمین که همواره مورد ستایش بزرگترین هنرمندان پارسی زبان بوده است.

‏‎در اینجا نیز بار دیگر نــقطۀ قــوت فــیلم در ایــن اســت کــه هــیچ چــیزی بــه طور مســتقیم بــیان نـمی‌شـود، بـلکه تماشاگر کم‌کم از رابـطه میان انـسان و این فضا آگاهی می‌یابد که هم‌زمان طبیعی و پرنقش و نگار است، فضایی که بارور حافظه‌ای تاریخی است و چه بسا آینده را نیز در دل خود نهفته کرده است.

‏‎ تــرکــیب حــیرت انــگیزِ سبکبالی و شور وهیجان‌های عمیق کــه گــاه مــی‌تــوانــد راه را به روی خــشونــت، مـرگ و رفتار‌های شریرانه بگشاید، بـه واسطۀ مـیزانـسنی که به کار گرفته شده به طوری حیرت‌انگیز طـبیعی و واقعی جـلوه مـی‌کـند. در واقـع، روش فیلم‌سازی و ساختاری داسـتان، در لایه‌های پی در پی که کم‌کم آشکار می‌شوند و امکان بروز موقعیت‌هایی را ایجاد می‌کند که بازتاب یکدیگرند، بی آن‌که به طور کامل مکمل یکدیگر باشند؛ به تماشاگر فضا می‌دهد تا اندیشه کند و از احساسات خود وام بگیرد و خود را به جای شخصیت‌ها بگذارد.
‏‎
مهارت تاثیرگذار کارگردانی تنها در ظرافت چشمگیر آن خلاصه نمی‌شود بلکه به درستی راه را برای ورود خاطره‌های دردناک به زمان حال باز می‌کند که در دنیای واقعی غایب‌اند.
‏‎
سبک فیلم‌برداری فیلم را می‌توان به معنای واقعی کلمه بلندپروازانه توصیف کرد، با توجه به ترکیب‌بندی فریم‌ها، حرکت دوربین، بهره‌برداری از نور و طراحی صدا نیز به همچنین.

‏‎از این حیث «آتابای» نه تنها بر توانایی‌های نیکی کریمی در مقام فیلم‌ساز دلالت می‌کند، بلکه گواهی است بر آزادی درونی‌اش که در او این توانایی را ایجاد می‌کند تا از صرف به تصویر کشیدن داستانی تاثیرگذار فراتر برود و توجه هر نوع تماشاگر را هم به فیلم خود جلب کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
پزشکیان در منزل مادر رییسی چه دید؟ پزشکیان در منزل مادر رییسی چه دید؟
پزشکیان: وزیر خارجۀ عمان وقتی به خانۀ شهید امیرعبداللهیان رفته بود، می‌گفت مگر اینجا خانۀ وزیر است
مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی چگونه گذشت؟ مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی چگونه گذشت؟
مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی، جلسه‌ای پرتنش بوده و آنها درخواستی «غیرفنی»، «غیرقانونی» و با «ادبیات نامناسب» در مورد ماشه پلاس مطرح کردند.
جزییاتی از حکم متهمین پرونده حمله تروریستی حرم شاهچراغ جزییاتی از حکم متهمین پرونده حمله تروریستی حرم شاهچراغ
رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور آراء ۷ نفر از متهمین پرونده حمله تروریستی به حرم شاهچراغ خبر داد.
بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی حتما بخوانند! بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی حتما بخوانند!
سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: احکام بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان صادر شد و از طریق برنامه کاربردی تامین من و یا درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی قابل مشاهده است.
قمری خاوری در خراسان شمالی دیده شد قمری خاوری در خراسان شمالی دیده شد
گونه نادر «قمری خاوری» برای دومین بار پس از ۹ سال در استان خراسان شمالی مشاهده و به‌صورت رسمی ثبت شد.
سردار رادان:سال ۱۴۰۴ سال بی قراری و ترس اراذل و اوباش سردار رادان:سال ۱۴۰۴ سال بی قراری و ترس اراذل و اوباش
فرمانده کل انتظامی کشور با تأکید بر تداوم این روند افزود: ان‌شاءالله سال ۱۴۰۴ را به‌عنوان سال پایان قدرت‌نمایی اراذل و اوباش اعلام خواهیم کرد؛ به‌گونه‌ای که حتی جرأت فکر کردن به رفتار‌های شرارت‌آمیز و لات‌بازی را هم نداشته باشند.
نمایش فیلم پیدا شدن هواپیمای شهدای خدمت برای نخستین بار نمایش فیلم پیدا شدن هواپیمای شهدای خدمت برای نخستین بار
انتشار برای نخستین‌بار؛ تصاویر منتشرنشده از لحظه پیداشدن بالگرد سانحه‌دیده شهید رئیسی و شهدای خدمت
برگزیده
جهانگیر: حکم اعدام تتلو آماده اجرا است جهانگیر: حکم اعدام تتلو آماده اجرا است
اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه گفت: «تشویق به فساد و فحشا» که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی منجر به صدور حکم ۱۰ سال حبس تعزیری شد. این حکم هم‌اکنون در حال اجراست و متهم به همین دلیل در زندان به سر می‌برد.
نمایشگاه کتاب تهران امروز به پایان می‌رسد نمایشگاه کتاب تهران امروز به پایان می‌رسد
سی‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (شنبه، ۲۷ اردیبهشت) به کار خود پایان می‌دهد.
فرزندان مهرجویی قصاص نمی‌خواهند، چون پرونده را کامل نمی‌دانند! فرزندان مهرجویی قصاص نمی‌خواهند، چون پرونده را کامل نمی‌دانند!
«از انگیزه‌های شخصی هر کدام از فرزندان مرحوم مهرجویی برای صرف‌نظر کردن از حق قصاص بی‌اطلاع هستم، اما مسلما از نظر ما تحقیقات این پرونده کامل و کافی نبوده و موکل بنده هم بر این باور است که تحقیقات جامع صورت نگرفته و معمای این پرونده از نظر اولیای دم و وکلای آنها حل نشده است.»
صفحه خبر بالای تصاویر