کد خبر: ۲۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۷
ممکن است فکر کنید استفاده از وی پی ان رایگان هم از نظر هزینه‌ای و هم امنیتی، یک برد بزرگ برای شماست. اما در واقعیت اصلا چنین نیست!

مخاطب 24- با وجود این که اینترنت منبعی تمام‌نشدنی از اطلاعات مختلف به شمار می‌رود، اما پشت هر کلیک شما در فضای اینترنت، خطر امنیتی بزرگی نهفته است! به همین دلیل است که بسیاری کاربران ترجیه می‌دهند از یک شبکه VPN برای دسترسی به صفحات اینترنتی مختلف بهره ببرند.

وی پی ان ها از اطلاعات کاربران در برابر خطرات امنیتی و سایبری مانند هکرها، شنود اطلاعات توسط ارگان‌های مختلف و پایش اطلاعات توسط ISP محافظت کرده و داده‌ها را به‌گونه‌ای رمزگذاری می‌کند که کسی متوجه فعالیت ما در بستری اینترنت نشود.

با وجود این همه قابلیت‌هایی که وی پی ان‌ها دارند، ممکن است ترغیب شوید که از سرویس‌های رایگان متعدد VPN که به‌وفور در اینترنت تبلیغ می‌شود، استفاده کنید تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، از تمامی مزایای وی پی ان‌ها برخوردار شوید! با این حال همیشه در نظر داشته باشید که این دسته وی پی ان‌ها نه تنها امنیت اطلاعات شما را حفظ نمی‌کنند، بلکه ممکن است استفاده از آن‌ها در نهایت به ضرر شما تمام شده و باعث به خطر افتادن جدی اطلاعاتتان شوند!

در ادامه به بررسی بیشتر دلایلی که نباید به وی پی ان های رایگان اعتماد کنید، خواهیم پرداخت.

چرا نباید به وی پی ان های رایگان اعتماد کرد؟

مهم‌ترین زمینه‌های اطمینان‌ناپذیری وی‌پی‌ان های رایگان، نبود امنیت، پهنای باند پایین و عدم برخورداری از خدمات پشتیبانی کاربران است.

توهم امنیت!

امنیت سرویس VPN

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که همیشه به وی پی ان‌های رایگان گرفته می‌شود، جمع‌آوری اطلاعات کاربران و فروش آن‌ها به سرویس‌های تبلیغاتی است! این سرویس‌ها آمار تمامی سایت‌هایی که بازدید می‌کنید را در خود داشته و تمامی دانلودها، تعاملات آنلاین و ارتباطات‌تان را ذخیره کرده‌اند. به این ترتیب، آرشیو اطلاعات آن‌ها توصیف فوق‌العاده دقیقی از کاربران را ارائه داده و فروش آن‌ها می‌تواند سود سرشاری را نصیب‌شان کند.

البته این پایان کار نیست! چرا که اطلاعات فروخته شده توسط وی پی ان های رایگان معمولا به دست مارکترها و تبلیغ‌کنندگان اینترنتی می‌افتد. در نتیجه این اتفاق شما با استفاده از سرویس‌های VPN رایگان به یک هدف بزرگ برای کمپانی‌های تبلیغاتی تبدیل شده و باید با عواقب آن روبه‌رو شوید!

بسیاری افراد با هدف حفظ امنیت اطلاعاتشان به‌سراغ وی پی ان های رایگان می‌روند. با این وجود، نتیجه این امر کاملا برعکس است و اطلاعات آن‌ها به‌طور یکجا در اختیار سایر افراد قرار می‌گیرد!

امنیت، شاکله سرویس‌دهی وی پی ان‌ها به شمار می‌رود. با این وجود بسیاری سرویس‌های رایگان در این بخش نواقص زیادی داشته و از پروتکل‌های امنیتی ضعیفی استفاده می‌کنند. براین اساس، هدف اصلی وی پی ان‌ها که محافظت در برابر حملات سایبری است، از این طریق میسر نشده و حتی خطر لو رفتن و سرقت اطلاعات توسط این سرویس‌ها نیز به مشکلات کاربران افزوده می‌شود!

بنابراین اگر حس می‌کنید در هنگام استفاده از وی پی ان رایگان خود از امنیت بالایی برخوردار هستید، بدانید که این امنیت شما توهمی بیش نیست!

پهنای باند پایین

وی پی ان رایگان

اگر قصد دارید با استفاده از وی پی ان، محدودیت‌های مکانی و جغرافیایی خود را کنار زده و به انواع محتوای اینترنتی غیرقابل دسترسی در منطقه خود دسترسی پیدا کنید، باید بدانید که سرویس‌های رایگان اصلا برای این کار مناسب نیستند؛ چرا که معمولا پس از میزان استفاده‌ای مشخص، سرعت و پهنای باند را به‌شدت محدود می‌کنند!

بنابراین ممکن است بتوانید با استفاده از یک وی پی ان رایگان آمریکا، از هر کشور دیگری به فیلم و سریال‌های آمریکایی نتفلیکس دسترسی داشته باشید، اما احتمالا سرعت بارگیری اطلاعات به‌حدی پایین خواهد بود که از تماشای محتوای مدنظرتان پشیمان خواهید شد! به‌طور کلی، وی پی ان‌های رایگان حتی در بهترین شرایط هم قادر به ارائه سرعتی هم‌تراز با سرویس‌های پریمیوم نیستند.

در کنار سرعت پایین، محدودیت در حجم قابل دسترسی نیز دیگر عاملی است که باید در هنگام استفاده از VPN رایگان به آن دقت کنید! این سرویس‌ها به‌طور کلی اجازه استفاده از حجم محدودی از اطلاعات را در بازه‌های زمانی مختلف به کاربران می‌دهند. مثلا یک سرویس ممکن است در طول هر شبانه روز امکان دریافت و ارسال 500 مگابایت اطلاعات را به کاربرانش بدهد. به این ترتیب پس از رسیدن به ظرفیت اشاره شده، کاربر تا آغاز سیکل بعدی قادر به استفاده از سرویس VPN نخواهد بود.

از طرفی، وی پی ان های رایگان همچنین تعداد محدودی سرور هم در سرتاسر دنیا دارند. بنابراین مشکل سر و کله زدن با سرورهای شلوغ را نیز باید به لیست ایرادات این سرویس‌ها اضافه کرد. این مسئله ضمن این که سرعت اینترنت را برای کاربران مختلف کاهش می‌دهد، باعث قطعی‌های متعدد هم شده و تجربه گشت و گذار شما در اینترنت را به‌شدت مخدوش خواهد کرد.

نبود پشتیبانی و خدمات مشتریان

وی پی ان رایگان

بسیاری از ما عادت داریم که به محض این که سرویس مورد استفاده‌مان با مشکلی روبرو شد، تلفن را برداشته و با پشتیبانی آن تماس می‌گیریم! اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، هرگز سراغ وی پی ان های رایگان نروید؛ چرا که مساله خدمات مشتریان برای این سرویس‌ها عملا تعریف نشده است!

در صورت درخواست پشتیبانی از این سرویس‌ها معمولا وارد یک هزارتوی بی‌سرانجام از پاسخ‌های از پیش طراحی شده، فروم‌های بی‌هدف و ناکارآمد و موارد این‌چنینی روبرو می‌شوید و به‌ندرت پیش می‌آید که فرد خاصی پاسخگوی‌تان باشد. این مساله البته دور از انتظار هم نیست؛ چرا که شما اساسا برای استفاده از این سرویس هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اید و نمی‌توانید توقع پاسخگویی مناسب از بخش خدمات مشتریان را داشته باشید!

در عین حال، روبه‌رو شدن با مشکلات تکنیکی در شرایطی که می‌دانید کسی برای کمک و راهنمایی شما پیش‌قدم نمی‌شود، اصلا حس خوبی نیست و قطعا بسیاری از ما را در استفاده از این سرویس‌ها با مشکل روبرو خواهد کرد. حتی اگر خیلی خوش شانس باشید و بتوانید به یک صفحه پشتیبانی در وی پی ان رایگان خود دسترسی پیدا کنید، معمولا شاهد توصیه‌هایی کلی خواهید بود که به هیچ وجه نمی‌توانند حلال مشکلات شما باشند.

به این ترتیب اگر قصد دارید از این سرویس‌های رایگان استفاده کنید، بدانید که در صورت بروز هرگونه مشکل تکنیکی، کسی به کمک شما نخواهد آمد و شما کاملا تنها خواهید بود.

 

منبع: گجت نیوز

برچسب ها: اینترنت وی پی ان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.