به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:لطفالله سیاهکلی در اختتامیه رویداد الزامات و سازوکارهای تقویت مرجعیت رسانهای در ایران که عصر ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن شهید مدرس این مرکز برگزار شد، با اشاره به اینکه دنیای رسانه از فرکانس به تراشهها و چیپستها تبدیل شده، اظهار کرد: در گذشته با توجه به شرایط، راهاندازی یک رسانه هزینههای زیادی داشت و در دنیا اینطور بود که صاحب تلویزیون یا سرمایه داران ثروتمند بودند یا حکومتها.
نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس، گفت: اولین کاری که فضای مجازی کرد، شکستن انحصار فرکانس در تولید رسانه بود که بعد از آن رسانه از دست افراد خاص به عموم جامعه منتقل شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر گردانندگان رسانه افراد خاص نیستند و همه آحاد مردم از هر قشری میتوانند در محیط رسانهای به تولید محتوا بپردازند یا مصرف کننده آن باشند.
سیاهکلی با بیان اینکه از دنیای خطی به دنیای نمایی در رسانه رسیدهایم، گفت: در دنیای جدید چیزی به نام تلویزیون وجود ندارد. تلویزیون فقط یکی از رسانههای در اختیار مردم است.
وی با بیان اینکه رادیو و تلویزیون قدرت انتقال خدمات را به مردم ندارد، گفت: دنیای جدید رسانهای، دنیای خدمات محور است که میتواند رسانهای یا غیررسانهای باشد. با محیطی سروکار داریم که جنس رسانه دارد، اما اسم آن دیگر رسانه نیست.
نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در محیط جدید پدیدهای منحصر به فرود به نام داده وجود دارد که هرکسی صاحب آن باشد، قدرتمند و ثروتمند خواهد بود و مهترین عامل تولید داده رایگان، ارائه خدمات است.
وی با طرح این سوال که آیا توانستهایم رسانهای بر محور خدمات راه بیندازیم و بگوییم مرجعیت رسانهای با کیست، گفت: پشت تلویزیون باید یک ابراز داده برای ارائه خدمات به مخاطبان باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند، در غیر این صورت از بین رفتن تلویزیون حتمی است.
سیاهکلی تصریح کرد: زمانی که عناصری مانند تنظیم مقررات، ارائه خدمات رسانهای و تولید داده بومی در کنار یکدیگر قرار گیرند، میتوانیم در دنیا به مرجعیت رسانهای دست یابیم.
نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس، از ناوبری مخاطب در رسانههای نوین یاد کرد و گفت: ناوبری مخاطب یعنی اینکه مسیر زندگی مخاطب را هدایت کنیم و اگر ملتی نتواند ناوبری آحاد جامعه خود را انجام دهد، دیگران این کار را انجام میدهند. اگر تلویزیون ما نتواند مخاطب خود را نگه دارد، تلویزیون دیگر این مخاطب را در اختیار میگیرد.