کد خبر: ۲۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد

کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا می‌کند.

مخاطب ۲۴- کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا می‌کند. این برای دومین بار در تاریخ است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی تعلق می‌گیرد.

پیش از اعلام برنده جایزه امسال علاوه بر نرگس محمدی، از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، الکسی ناوالنی چهره سرشناس اپوزسیون روسیه که در زندان به سر می‌برد و دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان نامزد‌های احتمالی نام برده می‌شد.



وعده دریافت جایزه نوبل در ازای رفتارهای افراطی

در این زمینه فارس نوشت:

در طی روز‌های اخیر و در ۲۱ شهریور در حساب اینستاگرامی منتسب به نرگس محمدی با انتشار مطلبی ادعا شدکه این فرد در محل بهداری زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است که این موضوع به سوژه‌ی جدید رسانه‌های معاند تبدیل شد. پس از این موضوع، روابط عمومی سازمان زندان‌ها هرگونه ادعایی از سوی نرگس محمدی مبنی بر ایراد ضرب و شتم در مورد این فرد را تکذیب و اعلام کرده این ادعا‌ها به هیچ وجه صحت ندارد.

در حالی که کمیته نوبل در حال بررسی گزینه های خود برای اعطای جایزه صلح نوبل است و در نیمه مهر ماه جاری برگزیدگان آن معرفی خواهند شد،پیام هایی از سمت شیرین عبادی و عبدالکریم لاهیجی به نرگس محمدی ارسال شده که چنانچه وی رفتارهای تند و افراطی خود را تشدید کند، آن ها می توانند نظر اعضای کمیته نوبل برای اعطای این جایزه سیاسی به وی را جلب نمایند. 

بر این اساس برای نرگس محمدی دستور العمل هایی تهیه شده که وی طی چند ماه گذشته در حال اجرای آن ها بوده تا بتواند نظر اعضای کمیته نوبل را جذب و این جایزه را نصیب خود کند و البته بازی طراحی شده تبلیغاتی علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را نیز پیش ببرد. 

اقدامات عجیبی همچون عدم استفاده از حق مرخصی یا فرصت های درمانی داخل زندان و همچنین اصرار به ایجاد تشنج و ناآرامی و اقدامات رسانه ای علیه کشور، همه در همین راستا و در سودای کسب جایزه صلح نوبل قابل ارزیابی و تحلیل هستند.

این در حالی است که به واسطه حضور فرزندان نرگس محمدی در خارج از کشور، وی طی ماه های گذشته و با مساعدت و همکاری مقامات زندان حتی اجازه استفاده از تلفن همراه به صورت محدود و صرفا برای تماس با فرزندان خود را نیز داشته، اما او از همین امکان نیز برای پیشبرد اهداف خود در کسب جایزه صلح نوبل و پیشبرد بازی طراحی شده سوء استفاده کرده است .


انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، که بنابر وصیت آلفرد نوبل بنیانگذار این جایزه در کشور همسایه سوئد یعنی نروژ اهدا می‌شود، بر عهده هیئتی پنج نفره دانشگاهیان و سیاستمداران سابق مستقل است که توسط پارلمان این کشور منصوب می‌شوند.

خانم محمدی که متولد اردی‌بهشت ۱۳۵۱ و دانش‌آموخته فیزیک کاربردی است، در ابتدا فعالیت‌های خود را با ملی- مذهبی‌ها آغاز کرد.

او در سال ۱۳۷۸ با تقی رحمانی، فعال ملی- مذهبی و زندانی سیاسی سابق ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند دوقلو است.

آقای رحمانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب ۵۷، بیش از ۱۴ سال را در زندان گذرانده است.

پس از خروج آقای رحمانی از ایران و ماندن خانم محمدی در این کشور که با بازداشت او همراه شد، وضعیت دو فرزند دوقلوی آن‌ها بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

فرزندان خانم محمدی پس از زندانی شدن مادرشان، ایران را ترک کردند و به پدرشان، آقای رحمانی در فرانسه پیوستند.

آقای رحمانی بارها از اینکه مسئولان امنیتی به دفعات مانع تماس تلفنی همسرش با فرزندان دوقلویشان شده‌اند، گلایه کرده است.

 

واکنش وزارت امور خارجه به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کمیته صلح نوبل، اقدام به اعطای جایزه صلح به شخصی کرده که به دلیل نقض قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سیاسی کمیته صلح نوبل در اعطای جایزه به یکی از شهروندان ایرانی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد همواره بر تحقق عینی صلح در سطوح منطقه‌ای و جهانی تاکید داشته و همواره بر تقویت فرهنگ صلح اهتمام داشته است؛ اما هیچ گاه نمی‌خواهد از صلح و تحقق آن سوء استفاده شود.

 کنعانی ادامه داد: حال شاهد آن هستیم که کمیته صلح نوبل، اقدام به اعطای جایزه صلح به شخصی کرده که به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است. ما این اقدام را حرکتی مغرضانه و سیاسی کاری دانسته و محکوم می‌کنیم.

وی افزود: اقدام کمیته صلح نوبل، تحرکی سیاسی در راستای سیاست مداخله جویانه و ضد ایرانی برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت مقر کمیته نوبل بوده که نشان‌دهنده انحراف مایوس کننده آن از اهداف اولیه آن و بهره برداری ابزاری از کمیته صلح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در بیانیه این کمیته ادعا‌های نادرست و خلاف واقعی در مورد تحولات ایران مطرح شده است که حکایت از رویکرد برخی دولت‌های اروپایی برای جعل اخبار و تولید روایت‌های مغشوش و انحرافی در مورد تحولات داخلی ایران است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، کنعانی خاطرنشان کرد: ملت ایران طی بیش از چهار دهه شاهد فشار‌های سیاسی و اقتصادی از جمله تروریسم اقتصادی و غیر انسانی برخی کشور‌های غربی علیه خود بوده و این در حالی است که مدعیان حقوق بشر هیچگاه جرأت محکوم کردن این جنایات یا ادای احترام به مقاومت بی نظیر مردم ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه، ضد بشری و مغایر با تعهدات بین‌المللی غرب را نداشته اند.

وی بیان کرد: اقدام اخیر کمیته صلح نوبل حلقه‌ای دیگر از زنجیره فشار محافل غربی علیه ایران است که نتیجه‌ای جز جزم شدن عزم ملت ایران در پیگیری سیاست مستقلانه خود ندارد و البته این رویکرد نامتعارف و گزینشی هرگز از اذهان آزاداندیشان پاک نخواهد شد.

کنعانی در پایان با تاکید بر آرمان جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و عدالت در سراسر جهان در پرتو همکاری موثر و دوستانه میان ملت‌ها و همزیستی مسالمت آمیز، به کمیته صلح نوبل تصریح کرد: بجای ایفای نقش ابزاری در اعمال سیاست‌های مزورانه برخی کشور‌های غربی، جایزه صلح نوبل را به اشخاص یا تشکل‌هایی اعطا کند که صادقانه به دنبال ترویج فرهنگ صلح و عدالت در جهان و میان ملت‌ها هستند.

برچسب ها: جایزه نوبل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
نابغه‌های بازاریابی یا طنزپرداز؟ title
«همستر کامبت» یک بازی تلگرامی ساده نیست بلکه یک محصول دیجیتالی است که با کلیک‌های بی‌وقفه کاربرانی که در سودای کسب درآمد هستند، کار می‌کند.
ساعت 450 میلیون تومانی نیما شعبان نژاد title
عکسی از نیما شعبان نژاد با ساعت 450 میلیون تومانی منتشر شد.
رقم عجیب بدهی خواننده معروف پیش از مرگ title
پرونده قضایی توسط مجریان دارایی مایکل جکسون برخی از کامل‌ترین جزئیات را در مورد مشکلات مالی فاش کرده که این خواننده برنده ۱۳ جایزه گرمی در زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است.
همستر کامبت رکورد گینس می‌زند؟ title
بازی تلگرامی همستر کامبت مدعی است سومین اپلیکیشنی در تاریخ است که به سرعت به ۱۵۰ میلیون کاربر دست یافته است.
دستگیری شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران title
شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران دستگیر شد.
حضور داوود میرباقری، کمال تبریزی، داریوش ارجمند و مهران رجبی پای صندوق رای title
تعدادی از هنرمندان با حضور در شعبه‌های اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به داخل صندوق انداختند.
مسعود بهنود هم رای داد؟ title
تحلیلگر مسائل سیاسی، با باز نشر یادداشتی توییتری، از رأی دادن خود به پزشکیان خبر داد.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.