کد خبر: ۲۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
به گفته همبلینگ: "خرید یک موشک کروز ارزان قیمت‌تر ایران راهی مفید برای روسیه برای تکمیل ذخایر رو به کاهش خود و موشک‌های دیگر خواهد بود.

مخاطب ۲۴- وبگاه نشریه آمریکایی " نیوزویک"، با اشاره به سفر اخیر "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه به تهران نوشت: وزیر دفاع روسیه در جریان سفر روز چهارشنبه خود به ایران به خرید یک موشک جدید ساخت ایران چشم دوخته است، زیرا مسکو وعده می دهد روابط با تهران در بحبوحه تلاش‌های جنگی در اوکراین "به اوج جدیدی می‌رسد."

ویدئویی از بازدید شویگو از نمایشگاه تولیدات نظامی نیروی هوافضای سپاه ایران در تهران در شبکه اجتماعی "ایکس" (توییتر) منتشر شده است، که در آن سرگئی شویگو در کنار یک موشک کروز ایرانی با برد ۱۵۰۰کیلومتر دیده می شود. 

حساب غیررسمی "ایران دیفنس" در این باره نوشت: این موشک به نظر شبیه موشک قدس-۳ است که توسط نیروهای حوثی در یمن استفاده می‌شود و چنین موشک کروزی حتما برای روسیه مناسب خواهد بود.

نیوزویک: روسیه مشتاق خرید موشک کروز جدید ایران

جزئیات بسیار کمی در مورد توسعه این موشک و علاقه احتمالی روسیه به این فناوری وجود دارد. اما به گفته دیوید همبلینگ، کارشناس نظامی، این موشک کروز بسیار شبیه به قدس-۳ مورد استفاده در یمن است که ممکن است محل آزمایش این نوع موشک بوده باشد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شویگو در جریان سفر هفته جاری خود به ایران از نمایشگاه تولیدات نیروی هوافضای سپاه بازدید کرده و " سلاح های موشکی و پهپاد و همچنین تجهیزات دفاع هوایی ساخت ایران را دیده است." تصاویر منتشر شده از این بازدید نشان می‌دهد که شویگو از مهمات ضدهوایی "سرگردان" ایران موسوم به موشک 358 نیز دیدن کرده است.

ایران در حال توسعه توانایی‌های موشکی خود بوده است و طبق گزارش‌ها، تهران در اوایل ماه اوت آزمایش یک موشک کروز جدید با موتور رم جت را آغاز کرد.

دیوید همبلینگ به نیوزویک گفت: مانند سایر موشک‌های کروز، قدس-3 از یک موتور جت توربوفن کوچک نیرو می‌گیرد که سرعت آن را بسیار سریع‌تر از پهپادهای تهاجمی پروانه‌ای مانند شاهد-136 فروخته شده به روسیه می‌کند و به آن فرصت بیشتری برای عبور از خطوط دفاعی می‌دهد. 

کرملین از زمان آغاز جنگ در اوکراین روابط نزدیک‌تری با کشورهایی مانند ایران داشته است. مسکو پهپادهای شاهد طراحی شده توسط تهران را علیه شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی این کشور استفاده کرده است که به عنوان راهی کم هزینه برای حمله به اوکراین به جای استفاده از موشک های گران قیمت دیده می‌شود.

در پاییز ۲۰۲۲، ایران همچنین موافقت کرد که پهپادهای با فناوری پیشرفته و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد زمین به زمین را به روسیه عرضه کند.
پهپادهای تهاجمی یک طرفه مانند شاهد بسیار کندتر از موشک های کروز حرکت می کنند و این مساله رهگیری آنها را برای پدافند هوایی آسان تر می کند.

به گفته همبلینگ: "یک موشک کروز ارزان قیمت راهی مفید برای روسیه برای تکمیل ذخایر رو به کاهش خود و موشک‌های دیگر خواهد بود."

کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه تهران و مسکو به دلیل تولید موشک اعمال کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری روسی تاس ، شویگو در دیدار با محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران گفت: "فشار تحریم‌ها بر روسیه و ایران بی‌فایده است، در حالی که همکاری‌های روسیه و ایران در حال رسیدن به اوج‌های جدید است."

شویگو افزود: " این جلسات مشترک، عزم مشترک ما را برای ادامه تقویت مشارکت دفاعی راهبردی تایید می‌کند."

نیوزویک: روسیه مشتاق خرید موشک کروز جدید ایران

تهران در ماه ژوئن امسال از موشک هایپرسونیک "فتاح"  رونمایی کرد.

امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در اظهاراتی که رسانه های دولتی ایران منتشر کرده اند، گفت: موشک مافوق صوت هدایت شونده دقیق فتاح دارای برد 1400 کیلومتر (870 مایل) است و می تواند به تمام سپرهای دفاعی نفوذ کند. این مقام ایرانی چند هفته بعد هم گفت که برد این موشک می تواند تا 2 هزار کیلومتر یا حدود 1250 مایل افزایش یابد.

منبع: عصر جدید

 

برچسب ها: وزیر دفاع روسیه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
استاد سارا هم وارد دنیای بدون کیش و مات مد شد! title
سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی است. سارا خادم الشریعه از ۸ سالگی شطرنج را شروع کرده. سارا خادم الشریعه در سال ۱۳۹۴ قهرمان شطرنج زنان شد. سارا خادم الشریعه به اسپانیا پناهده شده است. حالا عکس سارا خادم الشریعه روی یک جلد مجله مد ثبت شده است.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.